Få, ja alla(?), vet vad Börsdata är och männen bakom denna fantastiska är. Därtill vet många relativt mycket om George, a.k.a 4020, en av de två som startade denna tjänst, då han dels har drivit sin blogg 4020, dels medverkat i flera poddar, bland annat här och här. Sedan dryga 2,5 månader tillbaka i tiden har Börsdata gjort sin tjänst än mer önskvärd, då bolag från såväl Europa som USA har tagits in. Jag har alltid varit lite nyfiken på hur arbetet på Börsdata går till och lyckades stjäla lite tid från George, som alltid, alltid(!), är tillgänglig för sina kunder/prenumeranter via olika medier. Jag kan i och för sig bara tala utifrån mig själv, men jag vågar nog påstå att det inte finns någon som inte upplever sig ha blivit vänligt, korrekt och professionellt bemött! Detta är något som George med flera på bolaget skall ha all eloge och tacksamhet för!
Utan att sväva ut allt för mycket vill jag avsluta denna introduktion med att berätta att den man som nedan har svarat på ett par frågor förvisso är en börsnörd ut i fingerspetsarna, men ännu mer är han en mycket trevlig, jordnära, omtänksam och varm person som alltid vill alla gott.
Börsdata har nu funnit i flera år och sedan oktober har ni även tagit in amerikanska och europeiska bolag. Jag förstår att det har varit en önskan från såväl er som från era prenumeranter, men kan du förklara varför det har tagit den tid som det har gjort?
Det beror på att vi själva har inte kunnat ta fram det tidigare eftersom vi har byggt upp hela den nordiska listan från början för egen regi. Vi uppdaterar alla nordiska bolag helt själva genom bolagens delårsrapporter, bokslut och årsredovisningar. Det har tagit många år. Det är också just därför varit oerhört svårt och tidskrävande att skala upp det hela.
Vi har försökt göra ett liknande upplägg för USA-marknaden genom att först börja erbjuda största bolagen inom S&P 100, bolag som Coca-Cola, Netflix, Facebook, Google och så vidare. Som bäst hade vi 25 bolag, men efter tag var det svårt att behålla kvalitén på uppdateringarna.
Då valde vi att anlita en extern leverantör för första gången och på samma gång kunde vi erbjuda över 8000 bolag för 11 nya länder, såsom USA, Kanada, Tyskland, Frankrike, Spanien med mera. Det är också en anledning att vi var tvungna att erbjuda den global tjänsten för Pro-medlemmar för klara av de höga kostnaderna.
En annan fördel är att vi kommer att kunna lättare fokusera på nordiska länder när vi kommer göra det på egen regi som vi gör idag. Där kommer vi försöka att vara bäst på att leverera snabbaste uppdateringar och en betydligt högre rapport- och nyckeltalskvalité över tid. Oavsett om det är en Large Cap-bolag eller om bolaget är listad på Spotlight. Dessutom kommer vi ha kvar hela den nordiska marknaden för Premiummedlemmar.
Hur går processen till då ni uppdaterar envar bolag vid dess rapporter? Hur tidigt går du/ni upp och hur är hela arrangemanget från det att ni stämplar in tills dessa att ni uppdaterar? Har ni olika tider på dagen då sidan uppdateras, eller gör ni detta allt efter som ni blir klara?
Framför allt vid rapportperioder brukar vi börja uppdatera bolagen direkt vid rapportsläpp. Oftast släpper bolagen sina rapporter tidigt på morgonen 7:30 - 8:00, om det är många bolag som ska släppa sina rapporter på samma dag. Rapporterna fortsätter oftast fram till 15:00 - 16:00-tiden på eftermiddagen.
Då handlar det om att ta fram bolagens delårsrapporter och bokslut vid rapportsläpp, vilket är vår enda informationskälla när vi uppdaterar varje kvartal.
En vanlig rapportperiod är oftast 2 månader lång där vi uppdaterar nästan 1400 bolag. Vissa intensiva dagar kan det komma mellan 50 - 120 rapporter på samma dag. Då försöker vi prioritera bolagen som är mest intressanta för våra användare. Bolagen som är minst intressanta kan göras klart kommande dagarna.
Ni är mycket snabba och extremt kundfokuserade. När någon frågar via twitter är ni mycket snabba att dels bekräfta, dels svara. Är det främst här som ni tar del av önskemål, eller är det främst via mail? Om man skall kontakta er angående “prioriteringar”, vad anser ni passar er bäst? Mail, PM eller en offentlig tweet?
Vi försöker jobba med olika kanaler som passar bäst för våra användare. Självklart om man har önskemål om pivoteringar eller snabba frågor så går det bäst via Twitter eller Facebook, men vi försöker också vara snabba med att försöka svara på mailfrågor.
Hur ser ni på konkurrens från andra sidor, såsom 4-traders, morningstar och andra screeners? Tittar ni på dem i syfte att göra det som de gör bättre, eller fokuserar ni enbart på er egen produkt?
Det har alltid funnits konkurrerande tjänster och det kommer alltid att finnas. Däremot är det idag betydligt svårare att utveckla analys- och nyckeltalstjänster för privatpersoner, eftersom antalet tjänster från större aktörer har ökat. På samma gång har betalningsviljan för informationstjänster minskat kraftigt på grund av internet.
I takt med internet har det blivit lättare att expandera globalt med nischade analystjänster. Därför ser vi idag en växande andel av globala aktörer som har blivit stora ganska snabbt inom både Sverige och Norden. Den utvecklingen kommer att fortsätta. De som har råd att fortsätta utveckla mer avancerade tjänster kommer att ta marknadsandelar över tid.
Det är också det som gör det oerhört svårt att komma in i marknaden som en liten aktör.
Oavsett hur bra tjänst man har eller mycket man investerar i utveckling. Svårt att få en lönsamhet över tid.
Hur har analystjänsterna utvecklats över tid och hur ser framtiden ut för analystjänster på internet?
Under 2000 fanns det mellan 10-15 TA-verktyget bara i Sverige. I princip ingen av dessa har klarat övergången till internet. Med det har inte funnits så många renodlade FA-tjänster tidigare.
Ett exempel är Börsguiden, som var den populäraste nyckeltalsboken (som uppdaterades varje kvartal genom ny upplaga och var ett måste för varje aktiemäklare). Tjänsten startades av Öhman och Dinkelspiel under 1966 och ägdes sedan av analysfirman Delphi Economics, som slutligen köptes av Avanza 2004. Denna verksamhet lades ned omkring 2012. För mig är det fortfarande en gåta varför ingen har försökt utveckla Börsguiden via i en webbaserad tjänst(?). Kanske beror på att det har varit personalintensiv för att kunna uppdatera all finansiell information varje kvartal.
Under samma tid det har funnits flera stora oberoende analysfirmor, som Börsinsikt och Delphi Economics, varav ingen finns kvar idag. Främst beror det på att det har blivit olönsam med att sälja finansiell information och analystjänster i takt med informationsutvecklingen på nätet. Det är också därför som ”oberoende analys” har gått över till IR-sidan för finansiering. Dessutom med det nya Mifid 2 har uppdragsanalyser och tjänster växt kraftigt.
Liknande utveckling ser vi också nu inom så kallad “Fintech”; mobila tjänster och appar som ska göra det enklare för privatpersoner. Allt ifrån Robo Advisors till enklare spartjänster som kommer att försöka ta marknadsandelar av de större finansiella aktörer. Dock är lönsamheten obefintligt, vilket påminner mig om 2000-talet. Många av dessa aktörer kommer inte finnas kvar. Antingen kommer de att slås ut eller köpas ut av etablerade aktörer. Därmed är min slutsats att den historiska cirkeln kommer att upprepa sig. Ännu en gång.
Vad är ert nästa mål med Börsdata? Vilka nya tjänster kommer att lanseras närmaste tiden?
Det är mycket som är på gång under nästa år. Vi har nyligen släppt vår egen branschfördelning som består av 94 branscher, istället för nuvarande 30 st. Samtidigt betydligt fler länder och börsbolag kommer att lanseras i början av nästa år.
Förbättrade exporttjänster kommer vi också att lansera under nästa år samt en färdig API för de som vill utveckla och automatisk uppdatera egna analysverktyg.
Screener kommer också få ett stort fokus i fortsättningen genom förbättringar i både layout och många viktiga funktioner. Både i form av vidareutveckling av det gamla och lansering av helt nya tjänster.
Hur många är ni idag som arbetar med Börsdata och hur är organisationen konstruerad? Är du, George, chef? Är Börsdata en enskild firma, eller driver ni detta som ett aktiebolag?
Börsdata är idag ett aktiebolag och grundats av mig och min kollega Henrik, som också delägare och utvecklare av börsdata. Utan Henrik programmeringsbakgrund hade börsdata varit ännu en outvecklad idé. Samtidigt tar vi hjälp av allt ifrån 2-4 programmerare när vi jobbar med olika utvecklingsprojekt.
Detta blir en personlig fråga, men hur många timmar i snitt tror du att du lägger ned en vardag och en helg på denna tjänst (inkluderat att svara på mail, meddelanden et cetera)?
Alldeles för många timmar som går att underhålla och utveckla börsdata vidare. Oavsett om det är en vanlig vardag eller helgdag så måste vi lägga rätt många timmar för att klara av både support och uppdateringar. Samtidigt har vi rätt många utvecklingsprojekt som rullar på i bakgrunden på samma gång, eftersom vi aldrig hinnet med allting gäller det att försöka prioritera rätt. Detta är inte en lätt uppgift.
Vad ger Börsdata dig? Vad får du ut av att driva denna tjänst?
Många olika saker, men personligen handlar det mest om att kunna uppfylla inre drift att försöka utveckla något som är bättre än någon annan tjänst där ute. Detta är, vilket jag vet, en omöjlig målsättning och som ökar hela tiden i takt med teknikutveckling och antal tjänster vi utvecklar.
I och med att ni expanderar - kommer ni att söka folk?
Vet inte men allt är möjligt längre fram. Inget som är aktuellt just nu tanke på att stor delen av börsdatas utveckling handlar om programmering och där har vi redan ett riktigt bra team som hjälper oss på heltid.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar