fredag 7 december 2018

Reflektioner

Det börjar närma sig den tiden på året då det skall skrivas årsavslut och allt ifrån sparkvot till utdelningsinkomster skall summeras. Vem har samlat och pantat flest tomburkar och vem har lyckats snål-skita mest? Även om data likt dessa är intressant och absolut "viktigt" att beakta, ämnas detta inlägg inte att vigas till dessa rubriker. Även om året hittills har varit mer positivt för mig än den avkastning/utveckling som SIXRX har haft, har jag inte lagt någon större vikt vid detta, utan istället har jag i takt med envar månad tillika envar ökning av kapital känt en känsla som förvisso alltid har funnits, men som nu har växt sig allt starkare.

"Sjabbla nu för f*n inte bort detta. Du har en guldsits; obelånad, fast tjänst, en bostadsrätt, en, relativt, stor portfölj som ömsom levererar avkastning i form av kursutveckling, ömsom via utdelningar. Därtill har du bra och fina resultat i både studier och från de kurser som du leder för gymnasieeleverna på ditt jobb. Det finns ingen anledning att stressa, ej heller att vare sig oroa sig eller ägna mer tid än annars åt börsen."

Jag har ett minne av att min kära vän och twitters stjärnkock, aka. Anders Ölve, skrev en tweet som svar till en fråga som Miljonär Innan 30 skrev om vilka känslor man hade vid olika "miljonmål" och var/när man kände en sorts trygghet: "... innan 3 mkr var fokus på att få portföljen att växa, men vid just 3 mkr kom fokus till att ändras till en sorts oro att inte förlora dessa". Jag säger inte att jag har uppnått just 3 mkr, men denna känsla likt Le Chef diskuterar är nu närvarande och påtaglig.


"[...]Nyckeltal såsom skuld, nettoskuld/ebita, soliditet[...]"

Med "förlora" menar jag inte att jag är rädd e.d. för att börsen, och därmed värdet, skall gå ned - nej, det tillhör börsen och är en naturlig del av spelets regler. Fördelen med detta spel är att det slutar först när jag bestämmer mig för det. Det som det istället handlar om är att när de högre summorna har börjat nås, har en känsla och insikt om att inte spendera hej vilt på aktier som du ej kan eller vet något om. Förstå mig rätt, för visst har jag tidigare inte följt detta förfarande, men att en viss lättsamhet och naivitet har funnits är jag den första att erkänna. 

När jag reflekterar över mig själv och hur jag har utvecklats detta år känner jag att det har kommit att bli mycket mer fokus på bolagens nedsida relativt den potentiella uppsidan. Nyckeltal såsom skuld, nettoskuld/ebita, soliditet och skuldsättningsgrad har blivit än mer viktiga. Detta har varit en anledning till att jag har valt att öka i b.la. Creades samt Bure detta år. Det är också en anledning att jag under v. 48 tog min första position i det franska bolaget LVMH. 

Jag flyr ej börsen, utan köper envar månad för det sparande som jag avsätter. Ej hellre känner jag någon sorts rädsla eller panik över rådande börssituation. Det som är mer "jobbigt" är att inte köpa för mycket och för fort samt att verkligen vara säker på vad som köps. Att ständigt påminna sig och skriva ned att det ej finns anledning att stressa, att tiden är min vän, är en viktig del för att jag skall lyckas få bästa möjliga avkastning. 






17 kommentarer:

  1. Skulle inte kunna uttrycka det bättre själv bortsett från att jag är 57 år!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Lasse och tack för din kommentar!

      Vad är siffror/ålder? Låter klokt av dig.

      Önskar dig all välgång och lycka!

      /Sofokles

      Radera
  2. Årets julkort 2018

    Handskrivna julkort tillfaller i år. Irvings Investeringar, Kavastu, Lena Ag, Besser1, Spartacus Invest och Att Välja Lycka.

    I klassen A time to remember absent friends. Det är ju juletider. Ernst dök upp i rutan igår. Här är ett julkort till bloggaren Irvings Investeringar. Skrivs inte mycket men alltid intressant att läsa. Alltid roligt att läsa tillbaka på en blogg. Lästips Vardia-att våga släppa taget från 2 mars 2016. Det blev visst över hundra inlägg i kommentatorsfältet och ett verbalt slagsmål mellan Aktiefokus och Besser1. Trots att jag aldrig ägt en Vardia aktie skrev jag några inlägg av allmän karaktär. Tycker du som läsare skall ge dig tid att fundera över vad som skrivs. Varför inte läsa hela bloggen? Skrivs inte mycket men när det skrivs är det verkligen bra. Hemingway fick ett Nobelpris i litteratur där den Gamle och Havet gjorde skillnaden. Isbergsprosan, kvaliteten.

    Årets folkförvillare inom investeringar. En given vinnare. Kavastu och hans investeringskurser på en dag för det facila priset av 6000kr. Jan Bolmesson på bloggen Rika Tillsammans blev så upphetsad över detta att han gick kursen tre gånger vilket om inte annat visar att hög begåvning och gott ömdömme inte alltid går hand i hand. Själv funderade jag på att ge mig ut på vägen med min investeringskurs Lars 1.0.

    Trist nog var det bara två personer som var villiga att betala 2000kr för kursen. Gustavs aktieblogg och z2036. God bless their cottonsocks. Då ingick ändå en stor stark och en Jägermeister efter kursen. Detta för att lugna kursdeltagarna då en del hårdsmälta sanningar ingick i kursen. Sista timmen innan kursavslutningen hade jag tänkt kåsera lite på temat. Om jultomten inte finns vad gör vi då som investerare?

    Övriga skall få sina kort de närmaste dagarna.

    Julefrid

    Lars

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Lars och tack för dessa julhälsningar!

      Likt alltid skänker du din vishet över oss dödliga på ett träffande och "klädsamt" sätt.

      Jag önskar dig en trevlig och vit jul!

      /Sofokles

      Radera
    2. @Lars tack för ännu ett läsvärt inlägg.
      Det där inlägget av Irving är liksom det mesta annat han har skrivit mycket läsvärt. Däremot tycker jag inte att min egen insats i kommentatorsfältet ,är helt vacker, men jag blev helt enkelt förbannad på tonläget, och det är väl inte något av mina mer stolta ögonblick.

      Även jag har noterat att denne Kavastu säljer ”kurser”, och jag vet inget om dessa även om jag gissar att det kanske är lönsammare än dennes aktieaffärer. Om jag själv hade hittat en metodik som på sikt genererar överavkastning så skulle jag definitivt inte sälja kurser och lära ut den till andra, än mindre skulle jag göra det till det priset. Jag anar att den gamla tumregeln att om något är för bra för att vara sant, så är det inte heller sant, stämmer även i detta fall.//Stavros

      Radera
  3. Lite om detta LVMH. Är det en bra investering för bloggaren i den arbetssituation eller för den delen den ekonomiska situationen han befinner sig i? Svaret är ett enkelt Nej! Man tar en risk som man inte på något sätt får betalt för. Kan bjuda på lite bakgrundsmusik. Mikael Syding gjorde en analys av LVMH som han kallade LVMH-LOVE ME HARDER från 17 Februari 2018.
    Man lämnar inte Bamserud och Partners med 100 miljoner om inte hissen går ända upp och det faktiskt är någon hemma när man ringer på dörren.

    Mvh

    Lars

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Lars,

      Tack för dina ord och reflektioner. Jag har läst Sydings alster och tar åt mig av innehållet. Dock ser jag ett bolag med märken som många (västerlänningar i allmänhet, men kineser i synnerhet) skulle mörda för att äga. Ja, hög värdering, men sett till kassaflöde, historiken, ledningen samt den obefintliga nettoskulden så... ja, därtill har de en sund utdelningsandel med stigande utdelningar. Om jag ej minns fel ökade bolaget sin omsättning med ca 8-9 % under finanskrisen(?).

      Jag läser och förstår vad du säger/menar och uppskattar det verkligen, då alla motargument skall lyssnas och reflekteras på/kring.

      Önskar dig allt gott.

      /Sofokles

      Radera
  4. Julkort 2 2018

    I klassen samhälle och politik. Här får chefen på Jämställdmyndigheten Lena Ag ett kort.
    Har tagit upp myndighetens verksamhet på ett antal bloggar. Det hela har utvecklats till en mycket större skandal än jag trodde var möjligt.
    Ledningsgruppen består av generaldirektör Lena Ag sedan har vi Lena Leed administrativ chef Maria Bång kommunikationschef Lillemor Dahlgren avdelningschef för stöd och samordning, Berit Jernberg avdelningschef för nationell strategi för nationell strategi för att förebygga och bekämpa mäns våld mot kvinnor. Annika Olsson ansvarar för analys och uppföljning. Inte en MAN alla är kvinnor. Tänk tanken att det varit tvärtom!

    Hur som helst myndigheten har inte varit igång elva månader förrän det meddelas att 70 procent av personalen mår så dåligt att man upplever det som man håller på att bli utbrända!! Själv misstänker jag att det är de vanliga kvinnliga kattslagsmålen som utbrutit. Trams av typ kurs matrialet är försenat till kick-offen. Enligt Linda på tryckeriet är det för att "den där jävla subban på korrektur som tycker hon är så snygg inte kom med grejorna i tid". Många på myndigheten upplever mobbing och trakasserier.

    Det är dina skattemedel vi pratar om här. Detta är en lekstuga för vuxna och inget annat.

    Julefrid

    Lars



    SvaraRadera
  5. Stavros,

    Är helt övertygad om att de flesta kan lära sig mer om att investera genom att läsa hela Irvings blogg än att kasta bort pengar på dessa handböcker i konsten att bli rik.

    Best Regards

    Lars

    SvaraRadera
  6. Julkort 3 2018

    Ett kort till Besser1 en bloggare jag aldrig missar att läsa. En hög och jämn kvalitet på inläggen. Alltid läsvärt. Ett kvalitetspris. Besser utmärkte sig i Irvings Vardia inlägg.

    Bloggaren Spartacus Invest får ett kort blir i klassen Trägen vinner. Bloggaren har hållit på länge och jobbar vidare. Skriver lite roliga one-liners av typ. Näringar kommer och går men Adelswärdska huset består. Gäller Ratos. Mycket bra skrivna kort analyser. Ratos till 24kr bör vara intressant för en stock picker. Själv har jag köpt lite i Ratos. Det finns ett pris för allting och i Ratos är förväntningsbilden noll. Bloggaren Riskminimeraren gjorde en bra analys från 27 augusti 2016 om man vill börja kolla på bolaget.

    Julefrid

    Lars

    SvaraRadera
    Svar
    1. Är dig enig! Spartacus, Riskminimeraren samt Besser är mycket läsvärda!

      /Sofokles

      Radera
  7. Julkort 4 2018

    Sista kortet går till Att Välja Lycka. Det får bli i klassen feel-good. Det brukar talas om feel-good filmer men detta är en feel-good blogg. Mycket kunnig i matlagning. Plötsligt ger hustrun några tips till bloggaren och så skrivs det om det. Ett inlägg som heter Ditt fel? Mitt problem är en liten pärla. Själv har jag noterat att kyrkogårdarna är fulla av folk som kom från höger. Från och till investeras det några hundralappar här och där. En läsvärd blogg helt befriad från en pingvinlik attityd mot läsaren.

    Sist får Petrusko en pepparkaka.Säga vad man vill men det är en f-n i olja. Finns det inget att skriva om så meddelas det att portföljen återigen har pyntats med ett gäng Xact Högutdelande.

    Julefrid

    Lars

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Lars,
      Jag köpte fler Xact Högutdelande även idag men skrev om barnbok istället =)

      Ha det gott

      Mvh petrusko

      Radera
    2. Tack Lars

      Det här är ett av årets favoritmoment för denna bloggare.

      Jag är glad att du nämner det inlägget för det är nog mitt favoritinlägg i år.

      Radera
  8. Avslutningsvis. Vad bör man tänka på inför investerings året 2019. Det gamla vanliga som jag ser.
    * Indexfonder
    * Diversifiering
    * Långsiktighet
    * Låga avgifter
    * Riskminimering
    * Enkelhet

    Kort sagt det gamla vanliga.

    Mvh

    Lars

    SvaraRadera
  9. Är på bra humör idag. Läste följande:Förslag som M och KD vill att riksdagen ska be regeringen återkomma med. Så här står det. Jämställdhetsmyndigheten som ligger i Angered läggs ner till 2020.
    Sedan har Spartacus utsett mig till årets Ljusbringare. Han har snickrat ihop en intervju utifrån vad jag skrivit och hängt på frågorna efteråt.
    :-)

    Mvh

    Lars

    SvaraRadera
  10. Behöver skriva några rader till om denna Jämställdhetsmyndighet. Som jag ser det eskalerar denna fars för varje dag. Ledningsgruppen har nu utökats med ytterligare en kvinna Souzan Al Khouri som har titeln HR Strateg. Kanske slog det nog i ledningsgruppen att man kanske borde ha en man också. Nu har en Niclas Järvklo anslutet sig till detta sällskap. Niclas titel är Strateg.

    Så här låter det när Niclas för pennan. I Sverige har framväxten av "nya män" varit ett uttalat mål för den statliga jämställdhetspolitiken. Han har fördjupat sig svensk maskulinitetspolitk under åren 1980-2002. Som sagt det är dina skattemedel vi pratar om här.

    Mvh

    Lars

    SvaraRadera