söndag 17 mars 2019

Clarkson PLC

Globalisering är ett begrepp som har fått utstå många sorts angrepp de senaste två-tre åren och nu talas det mer om slowbalisation. I ena ringhörnan står USA med Trump, nuvarande mästare i kvalificerat bullshit samt ego, och Kina med Xi Jinping(-pong), innehavande av mästarbältet i kommunistisk despotism. Handelskriget drabbar alla, på ett eller ett annat sätt, och några som blir extra utsatta är de som står för frakt och leverans, såsom det brittiska bolaget Clarkson PLC.

Clarksons är världens ledande leverantör av integrerade sjöfartstjänster och erbjuder sina tjänster tillika erfarenheter till en internationell klientel. Bolaget grundades redan 1852 och har via förvärv vuxit sig såväl på längden som bredden, vilket framkommer på nedan karta. Idag är det ett av de största bolagen som är noterade på Londonbörsens FTSE:s 250 index. 



Fyra tjänster är vad bolaget erbjuder och dessa är: Broking, Financial, Support samt Research.

Broking 
Broking innebär att Clarkson sätter ihop ett företag med en frakt som ska ske och ett företag med ett fartyg som kan transportera det, vilket samlar köpare och säljare av begagnade fartyg och entreprenadbyggnader. De har specialiserade mäklarlag, som hanterar alla större marknader: containrar, torrlast, djuphavstankfartyg, LPG och ammoniak, LNG, offshore, petrokemiska gaser, shortsea och specialprodukter för "befraktning", försäljning och inköp.

Financial

Clarksons Platou Securities är en ”fullservice investeringsbank” med en bred och diversifierad global institutionell kundbas, som är specialiserat på Clarksons-koncernens kärn- och oljetjänster samt naturresurser. Clarksons Platou Securities erbjuder tjänster inklusive aktie- och ränteförsäljning samt handel, värderings- och kreditundersökningar, företagsansökningar och företagsfinansieringstjänster. Utöver detta erbjuder de även rådgivning till kunder gällande olika kapital- och skuldkapitalmarknader och M & A-transaktioner.

Suport

Clarkson erbjuder support med en närvaro á la 24/7 på ett brett spektrum av strategiskt placerade hamnar i Storbritannien och Egypten, vilka i sin tur erbjuder porttjänster, agentur, spedition, leveranser och verktyg för marina och offshore-industrier.

Reserach
Från platser i Storbritannien och Shanghai samlar Clarksons team, bestående av 75 heltidsforskare, data och validerar, analyserar och hanterar ett brett spektrum av dessa för att informera om de viktigaste affärsbesluten som formar vår bransch. Clarkson hävdar att ingen annan forskargrupp kan konkurrera med bredden eller djupet hos bolagets produkter eller dess teams rykte, vilket är anledningen att fler organisationer vänder sig till dem, än till någon annan källa.



Största aktieägare
Insiders har ömsom sålt, ömsom handlat aktier sedan april 2018. När antalet summeras har fler aktier förvärvats, än dess antonym. Även om CEO, CFO m.fl. äger aktier, består de största ägarna av institutioner. 


Bilder från Simply Wall.St.

Finanser
Clarkson har en mycket, mycket stark balansräkning, vilket inte är en engångshändelse, utan är något som alltid har karaktäriserat detta bolag. Som framkommer i nedan bilder har de en nettokassa, en rimlig utdelningsandel givet kassaflöde samt VPA. 




Bildkällor: Marketscreener

Historik: 2008-2010

Mycket intressant är att ta del av hur bolaget stod sig under 2008-2010, då det inte var några muntra miner i världen. Nedan följer axplock ur ordförandes, Bob Benton, ord i bokslutskommunikén för 2008 samt 2009. För de intresserade rekommenderar jag, såklart, att läsa allt och inte bara nedan axplock.


"I am delighted to report the group delivered another record year of results. This was achieved notwithstanding the deteriorating trading conditions in the second half resulting from the global economic slowdown and financial crisis." (Annual report, 2008).

"The team at Clarksons have once again delivered an excellent result in 2009 despite challenging trading conditions across the global shipping markets. During the year we reinforced our focus on our core broking expertise, attracting new clients across the group and further developing our market leading products, teams and technology." (Annual report, 2009).

Trots att VPA sjönk under 2008, valde styrelsen att höja utdelningen med 5 procent. Förvisso ett starkt signalvärde, men detta är något som jag inte är positiv till. Jag ser hellre att utdelningen skall återspegla verksamheten och dess årliga resultat. Emellertid framkommer, då 2009 års rapport lusläses att styrelsen hade fog för sin övertygelse.


Annual report 2008


Annual report 2009

Framtiden för sektorn
Att veta hur framtiden för sektorn ser ut, är omöjligt att tyda men att den kommer att växa iom. all e-handel och den globala handeln ser jag som en självklarhet. Efter att ha läst diverse artiklar och rapporter är min tro att frakt och automatisering är det som kommer att utvecklas mest. Fraktföretag vill kunna skicka billigt, smidigt och, vilket är det nya "svarta" (haha...), miljövänligt. När flyg ställs mot skepp, vinner det sistnämnda ur ett miljöperspektiv. Det vinner även då det kommer till kvantitet. 

Utveckling av mer eldrivna fartyg är enbart i sin linda, men att inte se detta som en självklarhet inom de närmaste 10 åren vore att vara mer ignorant än Swedbanks kommunikationsavdelning. Kina är, likt ofta, först ut och har ett fartyg som fraktar kol och vars räckvidd är 57 mil. Denna längd är inte något som man kanske höjer ögonbrynet för, men betänk att marknaden är i sin linda.

Drönare är något som är växande och kommer att fortsätta att så vara. Emellertid tror jag att det är lång, lång tid kvar innan dessa kommer att fara över de väldiga hav som moder jord har givit oss. Förutom det rent tekniska, måste också regler, lagar, flygsträckor et cetera struktureras. Detta kommer att vara en helt ny sorts av infrastruktur. Om, och när, drönare kommer att bli pålitliga och konkurrenskraftiga relativt stora skepp, finns det ingeting som säger att Clarkson har varit med och byggt/integrerat dessa till sin verksamhet.    

Remi Eriksen, CEO på DNV-GL, ett bolag som arbetar med digitalisering och utveckling inom den marina sektorn, sade i en intervju följande

"Vad jag vet är att frakt kommer att fortsätta att spela en viktig del av världsekonomin i årtionden framöver. Men industrin själv, fartygen, infrastrukturen och de system som förbinder dem kan förändras väsentligt. Vi kan naturligtvis inte ignorera den nuvarande marknadssituationen och den strukturella effekten det kan ha. Men idag är det inte en arena av rädsla och pessimism. Detta är en arena för nyfikenhet, innovation och möjlighet."

Clarksons research-team presenterade en mycket läsvärd presentation 2017, i vilken de går igenom "creative destruction" och hur de skall anpassa sig och vara en vinnare, och inte den som får sitta på svarta Patter. Det som de fokuserar på är:

  • Manage
  • Adapt
  • Engage
  • Evolve
Saftey4Sea diskuterar hur framtidens frakt- och transport kommer att utvecklas. Blockchain och "cloud" är två begrepp som framkommer, medan ett annat är autonoma skepp och VR. Även denna artikel är mycket läsvärd och visar att om dessa tekniker kan appliceras, kan bolagen spara in enorma summor och öka sin rörelsemarginal (dock måste först en ökad capex bli till). 

För den som ej orkar läsa, men ändå vill förkovra sig, är nedan video på 30 minuter ett måste.


Jag har i detta inlägg enbart nosat vid Clarkson PLC och marknaden. Jag är intresserad och var nära att ta lite ur min krigskassa förra veckan, v. 11. Dock ville jag avvakta och när det kom två tunga insiderköp under Ides of March, stack kursen med 12(!) procent. Detta till trots är jag mycket intresserad. 

2 kommentarer:

  1. Själv kollade jag lite på Clarkson efter att läst bloggaren Rullstolsinvesterarens analys från juni 2017. Avstod helt enkelt för att jag har svårt att se någon uppsida i detta. Aktien kostade juni 2017 2536 pence. Nu 2495 pence. Utdelningarna kommer säkert framöver, men marknaden är väl bekant med Clarksons styrka som spad försäljare i den internationella handeln.

    Mvh

    Lars

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Lars och tack för ditt besök tillika kommentar.

      Även jag fick först syn på bolaget hos nämnd bloggare (länge sedan jag läste något från honom). Clarkson är som att beställa en Vesuvio; tråkigt, enkelt men du vet vad du får och då jag tycker att det finns få bolag inom sektorn som enligt mig bedöms som "intressanta" och där skulden är mindre än valfri svensks dito.

      Jag har ej köpt, men har det på bevakning.

      Önskar dig allt gott!

      /Sofokles

      Radera