onsdag 11 september 2019

KHC - uppföljning & inköp


I oktober 2018, dvs för snart ett år sedan, skrev jag min första analys tillika mina tankar om Kraft Heinz och detta inlägg tycks vara ett som lockar, då det tillhör topp 10 av samtliga av alla de inlägg som jag har publicerat. Denna text har sedan följts upp med lite reflektioner inför Berkshires stämma under innevarande räkenskapsår. I ovan framkommer mina reflektioner kring bolaget, dess potential tillika avsaknad av denna och detta ämnar jag inte repetera i nedan text. Således är det mitt råd, att om du vill få en mer djupare kunskap om bolaget, att läsa tidigare inlägg.

Inför 2019 var det nog få investerare i allmänhet, men Warren Buffett i synnerhet, som misstänkte att Kraft Heinz skulle se en sådan drastisk nedgång. Andelen av ketchupflaskan till bolag föll med 27 % den 22 februari, då bolaget tillkännagav en nedskrivningsavgift på $15,4 miljarder som utplånade ett annars lönsamt kvartal. Samtidigt tillkännagav företaget också att SEC – Securities and Exchange Commission - hade börjat en utredning av sina redovisningsrutiner, särskilt ifrågasatt Kraft Heinz tidigare upphandlingsmetoder. Strax därefter lade SEC in ytterligare en stämning för att undersöka Kraft Heinzs goodwillbedömningar och nedskrivningar av tillgångar. Även om det inte nödvändigtvis är relaterat till nedskrivningen av $15,4 miljarder, är nyheten att SEC undersöker ett företag sällan ett bra tecken. Sedan dess har KHC:s aktiekurs fortsatt att sjunka.

Under de senaste månaderna har jag frågat mig om nu är rätt tid att inhandla detta bolag. Förstå mig rätt, för jag ser riskerna och de är vare sig få eller små. Emellertid ser jag också en uppsida, vilket bland annat denna artikel på Seeking Alpha presenterar. Jag är inte helt förälskad i bolagets ”story” (vs. numbers), då de fortfarande har många varumärken som är associerade till socker, onyttiga fetter, snabba kolhydrater et cetera, dvs. onyttig mat som föll omedvetna konsumenter i smaken under 1990-talet. Likväl tycks de agera för att föryngra, förnya och anpassa sina produkter efter det som dagens konsumenter söker och efterfrågar, vilket dels syntes genom att de gick in som tunga finansiärer i New Culture, som är ett bolag som skapar veganska och vegetariska ostar. Frågan som då uppkommer är; kommer de att lyckas och om- hur lång tid kommer det att ta?

Det faktum att Warren Buffet fortfarande håller fast vid sin investering i Kraft Heinz har, enligt mig, bidragit till att förhindra en massiv försäljning, men det förändrar inte det faktum att investerare som håller på bolagets aktier har fortsatt att förlora pengar. Är det den positiva sidan av det fläsk som bildar Buffetts sittdyna som vi åskådare får se, eller är det en naivitet, ignorans och hybris? Jag vill inte dölja att jag har Buffett som en stor förebild och således är jag, såväl medvetet som omedvetet, påverkad av min respekt och beundran för Omahas starka man och därav kanske även påverkad att se mer positivt än dess antonym gällande ketchupflaskan.
I filmen ovan är en cirka 10 minuter lång intervju med Warren Buffett i samband med KHC:s rapport den 21 februari 2019.

I början av augusti släppte KraftHeinz sina finansiella resultat för första halvåret 2019 och mottagandet var… -15 %. Rörelseresultatet sjönk med 54,6 %, medan justerat EBITDA och justerat resultat per aktie sjönk med 19,3 % respektive 23,8 % jämfört med samma period förra året. Medan dessa siffror överträffade analytikernas förväntningar, var den viktigaste faktorn ”sales”, där KHC bommade. Denna uppgick till 12,36 miljarder dollar, vilket är en nedgång på 629 miljoner dollar från samma period förra året och var mindre än konsensusberäkningen på 12,68 miljarder dollar.

"Nivån på nedgången som vi upplevde under första halvåret i år är ingenting vi borde finna acceptabla framåt", sade Kraft Heinz VD, Miguel Patricio, i ett pressmeddelande i augusti. "Vi har ett betydande arbete framför oss för att fastställa våra strategiska prioriteringar och förändra banan för vår verksamhet."




Källa: Q2 för KHC
Medan Kraft Heinz minskade sin guidance vid årets slut mot bakgrund av dessa resultat, finns det några tidiga tecken på förbättring i balansräkningen. En bidragande del är den organiska försäljningen - försäljning justerad för valuta, avyttringar och förvärv - som har börjat att stabilisera sig. I jämförelse med Q1 2019 stabiliserades nedgången i den organiska nettoomsättningen under andra kvartalet och kom bara till en förlust på 0,3 %, medan hela sexmånadersperioden kom med en förlust på 1,5 %.

Ledningen sade också i sitt konferenssamtal med analytiker att företagets försäljning minskade på grund av handelsförhandlingar i Europa tillsammans med lägre lagernivåer i detaljhandelsplatser i Nordamerika. KHC nämnde specifikt att 80 % av nedgången i den organiska nettoomsättningen, som nämnts ovan, kan härledas till lagerreduktioner i USA och Kanada.

Vad detta betyder är att utan nedgången i detaljhandeln och handelsförhandlingarna med Europa kan försäljningen till och med ha visat tecken på tillväxt. Absolut för det tas något ”oroande” att ledningen sänker sin guidance, men det är också sant att det finns så mycket osäkerhet på marknaderna just nu att det är vettigt för Kraft Heinz att minska sina beräkningar för framtiden. Förutsatt att lagret stabiliseras i framtiden, kan Kraft Heinz se en överraskande försäljningsökning under de kommande 6 till 12 månaderna.

När det gäller SEC-utredningen tillkännagav Kraft Heinz i juni att den kommer att omarbeta ekonomiska rapporter under de senaste tre åren för att hjälpa till att fixa fel på grund av misstag från några av dess anställda. Företaget sade emellertid att felaktigheterna inte var "kvantitativt väsentliga", och var mestadels relaterade till tekniska egenskaper kring deras leverantörskontrakt. Hittills har en intern granskning av företaget hittat justeringar av 208 miljoner dollar.


Källa: Börsdata (rullande 12 månader)
Det som även gör mig avig till KHC är deras skuldsituation. Ovan kan denna ses på ett pedagogiskt och överskådligt sätt och som framkommer är deras finansiella ställning inte den starkaste. Bolaget har varit tydliga med att kommunicera att de har som prioritet att minska denna. Att klara av detta OCH föryngra, revidera, förvärva, sälja et cetera varumärken kan absolut lyckas, men kanske är det en uppgift för mycket? Just nu tycks marknaden tro att de inte lyckas, vilket syns i värderingen.

Kommer ICA; Axfood, Walmart m.fl. att fortsätta skapa sina egna produkter (ICA Basic et cetera) som med tiden kommer att slå ut produkter från P&G, KHC, General Mills et cetera? 


Ovan tvivel till trots har jag valt att ta en position som är cirka 1/3 av den slutgiltigt planerade sådana. De första aktierna köptes under tisdagen till en kurs om $28,38, strax efter att börsen på andra sidan pölen hade öppnat. Jag har dock sagt till mig själv att jag först får känna mig för. Med "känna" menar jag inte att jag är "rädd" för nedgångar i aktiekursen e.d., utan hur känslan kring investeringen är. Ibland har människan en intuition och mer ofta än sällan är den bra att följa(?).

Förvisso äter jag inte ketchup, men min far äter nog för halva Sveriges befolkning. Således blir det till viss del "put your money where your mouth is"...

Vad är dina tankar om KHC? Är det början på slutet, eller vice versa som vi just nu ser?

4 kommentarer:

  1. Befinner man sig i bloggarens situation med förhoppningsvis ett långt investeringsliv framför sig begriper jag inte varför man skall utsätta sig för sådana här risker. Varför skall man köpa in sig i denna soppa? Det finns andra fiskar i havet. KHC visar med all tydlighet att Buffetts prat om räkna fram det inneboende värdet för ett bolag är just prat. Intrinsic value brukar det kallas. Munger menade vid något tillfälle att han inte varit med när detta värde räknades fram. Spektaklet i KHC visar att man har gjort bort sig.Att hänga kvar i detta för att Buffett gör det visar bara på okunnighet.

    Själv skulle jag föreslå en investering i Xact Högutdelande istället. Fast detta råd kommer inte att följas. Köp då typ 5 st KHC för att få din nyfikenhet stillad.

    Mvh

    Lars

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Lars och tack för denna kommentar.
      Jag vill först och främst säga hur mycket jag uppskattar din ärlighet - det är EXAKT sådant som jag önskar att få från de som kommenterar. Ryggdunkningar är förvisso sköna att få, men ger sällan mycket i längden.

      Jag vill betona att jag inte köper bara för att Buffett håller kvar. Min tro är att hans ålder nu börjar bli ett "hinder" för honom. Jag tror att han har allt svårare att hänga med i den enorma fart som världen utvecklas i och att hans strategi är något... "förlegad" (förstå mig rätt).

      När kriser inträffar finns det tre vägar; längre ned, stiltje eller uppgång. Jag är extremt kluven, men reflekterar att jag är beredd att ta den risk som föreligger. Min insats är, relativt sätt, väldigt liten och är under 1 % av det totala portföljsvärdet.

      Ditt råd om Xact Högutdelande tar jag tacksam emot och jag tror du går händelserna i förväg om du tror att jag aldrig kommer att köpa detta värdepapper. Dock får Petrusko m.fl. fortsätta att såväl köpa som hylla detta värdepapper utan min hjälp ett tag till. Hur länge? Det vet nog bara gudarna.

      Jag är extremt tacksam för din kommentar och ser gärna att du återkommer.

      Jag önskar dig allt gott!

      /Sofokles

      Radera
  2. Buffett är inte felfri. Visar med rätta att man skall ta flesta megamergers med en negativ approach. Många tror ju ofta initiala marknads reaktion är den som visar vägen. I fallet KHC så gick den upp mycket på uppköpet av Heinz första året, så där hade marknaden fel.. Kraft kommer att ha många tunga år framför sig, och kommer behöva agera defensivt istället för offensivt, vilket aldrig är en bra position. Lyckas man så är ger det säkert en bra avkastning. Men det är att förlita sig på ledning och ett jäkla tålamod för det kommer bli svängigt.

    Till din investering så är väl mitt råd till dig Sofokles att helt enkelt bestämma dig för vilken typ investerare du är/vill vara. Att satsa på turn around är extremt svårt men om man lyckas kan man bli riktigt bra belönad. Men var beredd på att det kan gå rätt åt skogen. Personligen har jag bara dåliga erfarenheter. Om jag skulle satsat på turn around, så skulle jag gjort det 100% i området och hoppats att kanske 50% blir bra. I sämre tider är det samtidigt sunket som får mest stryk och återhämtar sig sist.

    Personligen är jag icke-typen för denna typ av investeringar. Som ett exempel kan jag ta Abbvie som jag nu ser att stora massan av dividend sökare köper in sig i då det ser billigt ut. Jag säljer just nu istället mina Abbvie. Detta då man gör ett desperat förvärv av icke kvalitet bolag som förändrar hela caset. Får en enorm skuld för överskådlig framtid(omkring 100 miljarder dollar). Varför sälja? För att det är min investerings filosofi. Trots en lockande utdelning på hela 6.5% så är företaget betydligt sämre än tidigare. Jag vill inte äga ett bolag som försämrar kvalitet på det viset. Det säger samtidigt att ledningen inte är något att lita på. Fick en förvarning för ngt år sedan då man ville köpa shire för hutlöst pris. Var nära att sälja då, men affär blåstes av. Så ledning gav förvarning av uselheten redan där, tyvärr agerade jag aldrig då. Kanske har jag fel nu, men poängen är vad vill jag investera i för bolag.

    I vilket fall så får vi hoppas 3g-buffet får ordning på Kraft och att det i slutändan blir en bra investering för dig. Var tålmodig, kanske sätt en tidslinje på 3 år och se vad de har åstadkommit på den tiden och utvärdera. Ingen förbättring..dumpa.

    mvh P

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej P och tack för såväl besök som kommentar.

      Jag förstår hur du resonerar och tycker det är klokt. Dock är jag dels införstådd i riskerna (som är många och, relativt, höga), dels i att det kommer att ta en lång tid. Faktum är att jag skrev detsamma till en annan, som skickade ett privat meddelande. jag är inställd på 2-3 år innan den "kritiska" fasen är avklarad. Har de ej löst det inom 23 år är det, som du säger, bara att sälja och ta förlusten (som lär var mer hög än dess antonym).

      Tusen tack för ditt besök och kommentar och jag hoppas på återseende!

      /Sofokles

      Radera