torsdag 1 oktober 2020

AT&T - uppföljning samt tankar om denna obligation

 Jag har tidigare skrivit om AT&T och min syn på bolaget. Sedan jag publicerade mitt inlägg har lite nytt vatten flutit under den omtalade bron och bland annat har en ny VD tillträtt och när jag lyssnade på Jim Cramer m.fl. intervjuade honom i Squak on Wall Street (23/7-2020) i samband med rapporten i slutet av juli blev jag inte direkt imponerad. Även om tonläge, entusiasm e.d. spelar föga roll i det faktiska utövande av att kontrollera ett bolag var det som att lyssna på en kommentator i schack eller Goo.

AT&T är, för den som, mot förmodan redan inte vet, ett telekombolag á la Telia, men med vissa tydliga skillnader. Likt Telia säljer de och tillhandahåller abonnemang för såväl telefoni som internetuppkoppling. Man har även en avdelning som går under begreppet ”Direct TV”. Denna förvärvades anno 2015 och tillförser satellit-TV. Även om det till fullo inte är helt rättvist kan detta förvärv jämföras med Susanna Campbells, som VD i Ratos, dito i Aibel – katastrof.

Idag är det inte kabel- och satellit-TV som ”the avarage Joe” efterfrågar, utan det är istället streaming á la Netflix  et cetera. Detta har AT&T kommit att inse, vilket kom att visa sig då de förvärvade Time Warner 2018 (affären började skapas 2016). Via detta förvärv får de HBO, vilket kan, jämte Dinsey+, Hulu, Comecast, Apple+ samt Amazon ShowTime, ses som en konkurrent till Netflix.

Läs vidare på Trade Venue!

Allt gott!

/Cristofer

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar