torsdag 9 maj 2019

AT&T - Varför?

Hos såväl bloggare som twitterprofiler brukar jag ofta se att AT&T finns med i portföljen. Förvisso kan jag se en viss förklaring till detta, då bolaget inte bara har en attraktiv direktavkastning, utan även en stigande sådan. Dock är sistnämnda ingenting att hurra för och utdelningsandelen säger både det ena och det andra om bolagets förmåga att kunna fortsätta att skyffla pengar till sina delägare likt vore de "Pojken med guldbyxorna". Lägg därtill en astronomisk skuld och min fråga ter sig än mer adekvat och rimlig - varför äger man AT&T?


Senaste 12 månader
3 år
5 år
10 år
2 %
2,10 %
2,10 %
2,20 %
Källa: gurufocus

Den låga utdelningstillväxten är i linje med den genomsnittliga inflationstillväxten. Således kan det sägas att AT&T:s utdelning står still. Lägg därtill en underprestering mot S&P 500 som skulle få Starbreeze att framstå som Herkules, så har en investering här de senaste tio åren varit allt annat än rolig.



AT&T Inc presenterade en kvartalsrapport som inte direkt roade marknaden. Bolaget kommunicerar att de har dragit in på flera olika kampanjer i syfte att minska skulden till följd av Time Warner-övertagandet.

Förlusten i/från trådlösa abonnenter uppgick till 204 000 under första kvartalet, främst beroende på en nedgång i läsplattor/paddor, och utöver detta förlorade bolaget även 627 000 TV-kunder. Analytikerna, de s.k. ”experterna”, hade förutspått minskningar på 50 000 respektive 389 000.

AT&T har för närvarande valt att ”offra” abonnenter för att hantera och stärka balansräkningen, vilket är en strategi som har sina risker, då månatliga telefon- och tv-kunder genererar kassaflöden som ömsom stöder utdelning, ömsom avbetalning på skuld och, vid ett senare tillfälle, ökade återköp. Det Dallasbaserade bolaget, som äger DirecTV, spenderade 85 miljarder dollar på Time Warner förra året för att få åtkomst till ”must-see-content”. Detta i syfte att kunna konkurrera med bolag såsom Netflix, Apple och Disney. 
Emellertid finns här en tragikomisk paradox, för bolaget har ej råd att vare sig satsa eller förädla detta content som Time Warner kommer med. Skulden, vilken har varit 180 miljarder USD som mest, är nu nere på 163 dito, men även detta är att betrakta som inget annat än astronomiskt.

Källa: Börsdata
I första kvartalets rapport framkommer även att TV-verksamheten blöder kunder, likt vore den en av de stackarna som stod upp mot de dödas armé utanför Winterfell. Faktum är att den har förlorat nästan 1,3 miljoner abonnenter! Utöver detta sade även VD att det sannolikt kommer att bli värre. För två år sedan lockade AT&T DirecTV-kunder med stora kampanjer  och fick med det 1,6 miljoner nya abonnenter, vilka betalar ett lägre pris. Dessa avtal kommer att löpa ut i år och troligt scenario är att en majoritet av dessa inte kommer att förlänga, speciellt inte när priset är högre men med samma utbud.

Som om ovan inte var nog, framkommer även att antalet kunder som köper nya mobiler, och med det förnyar sitt abonnemang, sjunker. Bara 3,5 % av AT&T:s kunder valde att byta mobil och förnya sitt abonnemang under Q1. Detta är den sämsta förnyelsegraden någonsin… 
"[...]Postpaid upgrade rate in the quarter was its lowest ever at 3.5%, down from 4.3% in the year-ago quarter [...]"


Ovan fakta stärker även det som har synts hos såväl Apple som Samsung; kunderna köper och uppgraderar ej lika mycket och till samma utsträckning som förr. Dagens mobiler erbjuder redan extremt mycket. Hellre betalar folk lite dyra pengar för att byta batteriet, än att betala ännu dyrare pengar för att köpa en helt ny mobiltelefon. 

Källa: Börsdata
Skulden, som i utgången av första kvartalet uppgick till 163 miljarder USD, fortsätter att gäcka bolaget och för att beta av den har de börjat att sälja av vissa delar av verksamheten, såsom sin del i Hulu, samt kontorskomplex. Förvisso är fokusering och mer en mer slimmad organisation bra och att föredra, men till vilken kostnad? Lägg därtill det faktum att det inte är en omöjlighet att FED höjer räntan. Nej, jag har svårt att se vad det är som lockar med AT&T. Är det jag som ej ser skogen för alla träd? Om du är en av dem som gör det - vänligen visa mig!

2 kommentarer:

  1. Hej Sofokles

    AT&T är aktie man köper för utdelningen, som du skriver hänger utdelningstillväxten med inflationen. Ledningen sätter sin tilltro på en sista desperat satsning på innehåll och TW, att man ska lyckas få igång tillväxt igen. Efter flera misslyckade satsningar på t.ex DirecTV så har man en del kritiska ögon på sig. Tror VD:n vill försöka sy ihop DirecTV med HBO/TW-innehåll. Om det funkar så är det bra, men även jag är skeptisk. Siffrorna ser inte särskilt bra ut. Skuldsättningen är jag inte oroad över, det amorterar de av innan räntorna stegrar för mycket. Det är många frågetecken som ska rätas ut innan AT&T blir attraktivt igen. det positiva är att de växter i latinamerika, men det är bara en liten andel. Ska bli intressant att följa

    mvh
    myntaren

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Myntaren och tack för din kommentar!

      Helt rätt är det enbart utdelningar som investerare suktar efter i denna aktie, men är det hållbart? Det är många "om" och lika många "men", som du nämner. Latinamerika kan fungera, men även här är både "men:en" och "om:en" många...

      Önskar dig allt gott!

      /Sofokles

      Radera