tisdag 21 maj 2019

Björn Borg - Ett case eller en (värde)fälla?

Kvalitetsaktiepodden har under åren lyft fram Björn Borg som ett intressant case och jag håller med. Här finns en av de faktorer som b.la. Warren Buffet söker - ett starkt och erkänt varumärke, likt Starbucks, Nike, Apple och Adidas, för att nämna några. Konsumenter associerar sig med bolaget och dess produkter, och bolaget har lyckats skapa sig ett namn inom underkläder. En högst ovetenskaplig slutsats av mig är att många, väldigt många, använder sig av deras underkläder. Inte bara för att de är sköna och har en bra kvalitet, utan också för märket och den status som det ger bäraren. 

Från och med 2017 slutade bolaget Björn Borg att betala royalty till tennislegenden med samma namn, vilket gör att mer av kassaflödet kommer bolaget, och med det investerarna, till dels. Sedan 2017 ämnar nu även bolaget, med VD Henrik Bunge i spetsen, att bredda sig med en sportskollektion. Man ämnar även att slå sig in i andra geografier än Sverige och Nederländerna, som idag är de största. USA är, likt hos många andra, såsom Kopparbergs, "the dark horse" och lyckas man etablera sig här kan det slå väl ut. Dock måste man komma ihåg att satsningar likt dessa är mycket riskfyllda. Bara för att man är stor och erkänd på underkläder, betyder inte det att man per automatik kommer att lyckas med träningskläder (såklart gäller även vice versa). En större sannolikhet finns än för de som börjar på noll, men en säkerhet... nej.

Sedan måste man förstå att det inte är mot några enpetare som man förklarar krig, utan det är bjässar likt Nike, Adidas och Under Armour. Dessa är inte sugna på mer konkurrens och kommer inte finna sig i att en dryg liten svenne-banan kommer och skall ta plats. Kan de, kommer de att ge igen för Wimbledon 1980. 

En bra analys om BB finns att läsa hos den trevliga och sympatiska The Dividend Story. Jag ämnar i detta inlägg att kortfattat axla rollen som djävulens advokat och kommer, såklart, skicka en räkning för detta till ovan bloggare. 

Just nu bedömer jag att en investering Björn Borg mer måste grunda sig på "story" än på siffrorna, som jag fortfarande bedömer som något, sett över tid, ojämna. Ja, bolaget är inne i en turn-around och för detta krävs tid, men också kapital, vilket förklarar ojämlikheten, men är trenden verkligen positiv? Enbart kaffesumpen himself vet detta och jag vågar varken säga "go" eller "no go". 

Medan styrkan hos Björn Borg, sett till siffror, tycks vara den stigande omsättningen och, till viss del, vinsten, är svagheten den stigande skulden. Förvisso ökar omsättning, men vinstmarginalen och vinsten övertygar inte gällande en tydlig och uppåtgående trend, vilket ses på nedan bilder tagna från Börsdata. Detsamma kan även sägas om verksamhetens kassaflöde.
Som går att se i bild nummer två (ovan) minskar kassan, medan skulden stiger. Detta medan det fria kassaflödet (bild nedan) tenderar att vara i en mer negativ än positiv trend.
Källa: Årsrapport 2018

Björn Borg är ett bolag som lockar utdelningsinvesterare likt jag själv och med en utdelningsandel som tycks gå mot en allt mer sund än osund sådan, ser denna del av nyckeltalsanalysen bra ut. Från tidigare +100 % är den i skrivande stund på cirka 83 %, vilket ändå är lite högre än vad jag önskar att se.

Björn Borg är ett bolag som lockar mig, då jag dels ser en styrka i varumärket, dels ser en potential att de lyckas även som sportmärke, men jag oroas samtidigt över deras skulder och det ojämna kassaflödet. VD har gjort ett gott intryck och har gjort mycket verkstad av sitt snack samt tycks han även ha etablerat en kultur på bolaget där alla anställda tycks ro kajaken åt samma håll. Sedan kommer frågan om hur mycket envar person värderar bra och sköna underkläder när en större och mer långvarig lågkonjunktur inträffar.

Är Björn Borg ett bolag som man som utdelningsjägare skall ha? Varför/varför inte? 



2 kommentarer:

  1. Det ser ut som ett bolag som sakta dör sotdöden om man tittar på långa kursgrafen. Handlas på samma nivå som vid kraschen 2008. Jag har helt missat att Björn Borg skulle vara ett riktigt starkt och erkänt varumärke. Ser det mer som ett dussinmärke bland andra. Och att det skulle ge status att bära Björn Borg har jag också missat, men är kanske inte målgruppen helt enkelt. Caset lockar inte alls.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Road och tack för såväl besök som kommentar!

      Ja, kursen är som den är och anledningen torde vara den omorganisation som bolaget har tvingats att genomföra. Finanskrisen slog mycket hårt mot BB och således kunde de ej återvinna tappad mark lika snabbt som det hade krävt.

      "Status" är ju, likt ofta, en definitionsfråga och kanske är ordvalet inte det bästa, men bland ungdomar är det nog ett av det mest använda märkena(?).

      Önskar dig allt gott!

      //Sofokles

      Radera