[...]Anledningen stavas Netflix och deras hyllade serie "Stranger Things"[...]"
1985 hände mycket; Steve Jobs lämnade Apple, 500-kronorssedeln infördes och vraket efter Titanic hittades, för att nämna några få av väldigt många händelser. Detta är även året då Coca-Cola, efter att ha haft en stor marknadsandel lanserar sin nya läsk - "New Coke". Denna föregås av ett enormt arbete som kostade bolaget enorma summor och således var det viktigt att läsken mottogs bra.
Som nämns ovan hade Coca-Cola en stor marknadsandel, men hade sedan ett par år tillbaka sett att konkurrenter, såsom Pepsi, vunnit allt mer mark. Anno 1975 lanserade nämnda konkurrent "The Pepsi Challenge", som är ett blindtest vari människor får dricka olika versioner, däribland Pepsi och Coca-Cola. Testen visade att människor väljer Pepsi, vilket såklart, och föga förvånande, skapade ett flockbeteende. Denna "challenge" fortsätter enda fram till mitten av 1980-talet och bidrog till att KO tappade allt mer, medan konkurrenter iklädde sig rollen som hyenor och agerade asätare.
På en mycket kort tid kom en ny version att tas fram, testas och sedan skeppas ut till alla världens butiker. Dock blev emottagandet allt annat än vad Goizueta och bolaget hade hoppats på. Visst var detta inte så farligt, eller det hade inte varit så farligt om folk fortfarande hade kunnat köpa den "vanliga" versionen. Dock hade KO slutat att producera denna och de få som fanns kvar fick folk att åka land och rike runt för att bunkra likt de vore preppers i en roman av Lars Wilderäng.
"[...] Vill du veta mer om denna intressanta historia om New Coke kan podden "Misslyckade affärer" varmt rekommenderas.[...]"
Trots att detta fiasko, vilket det var, var på alla tidningars uppslag, på TV-nyheterna, där folk berättade hur hemskt och "o-amerikanskt" det var, om folk som drabbats av depression(!) et cetera, stod bolaget på sig - det nya var här för att stanna! Emellertid var deras beslutsamhet inte så stark, för 79 dagar senare kom en nyhet från bolaget, som även lanserades som "Breaking News" på tv-stationer såsom ABC, om att den gamla, som nu skulle få tilläggsnamnet "classic", coca-colan skulle återföras. Dock skulle "new coke" finnas kvar.
Om du tittar på en coca-colaburk idag så kommer du att se, med en något mindre storlek, "classic" ståendes innan.
Även om det blev ett fiasko kan det hela ses ur ett annat perspektiv - bolaget fick se hur folk uppskattade deras (klassiska) produkt, hur viktigt det var, och är, med att göra bra, långvariga och systematiska undersökningar innan en nylansering (vilket de ej gjorde), fin PR på ett tragikomiskt sätt, för återinförandet av den klassiska varianten blev ju riktigt fin PR. et cetera.
På ett evenemang 1995, då 10-årsjubileumet för "new coke" firades(!) sade VD:n: "Vi gav oss in på att förändra dynamiken hos sockercola i USA, och det var exakt vad vi gjorde - fast inte på det sätt vi hade planerat [...] Men det absolut mest betydande resultatet av 'nya Coke' var att den skickade en oerhört kraftfull signal ... en signal om att vi verkligen var beredda att göra det som krävdes för att bygga värde åt våra ägare." (Coca-Cola)
New Coke fanns kvar enda till 2004, då den slutligen togs bort. Innan dess hade den sakta men säkert tagits bort på marknad efter marknad, och fanns enbart i några få delstater i USA - läskeblaskens hemland och där "socker" är en lika viktig ingrediens i allt och inget.
Emellertid kommer den nu, sommaren 2019, att återlanseras - varför? Anledningen stavas Netflix och deras hyllade serie "Stranger Things", vars tredje säsong startar under denna sommar. Serien utspelar sig just under 1980-talet och detta vill nu KO "spela" på.
Vill du veta mer om denna intressanta historia om New Coke kan podden "Misslyckade affärer" varmt rekommenderas.
Var du en av dem som tyckte att "New Coke" var god och således ser fram emot nylanseringen?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar