onsdag 12 maj 2021

Avgränsad (eller bunden) rationalitet

 Bounded rationality, direkt översatt till ”avgränsad (eller bunden) rationalitet”, är tanken att rationalitet är begränsad när individer fattar beslut. Begränsningarna inkluderar svårigheterna med att fatta beslut, sinnets kognitiva förmåga och den tid som är tillgänglig för att fatta beslutet i fråga. Enligt denna teori agerar beslutsfattare utifrån ett omedvetet fokus att nå ett beslut/resultat som är tillfredsställande, snarare än en optimal lösning. Därför gör människor inte en fullständig kostnads- och nyttoanalys för att bestämma det optimala beslutet, utan väljer snarare ett alternativ som uppfyller deras jakt på det just nu mest eftersökta och kraftiga ”suget”.

Att omedvetet vara i låst i/av ett sorts inhägnat område av, vad vi själva bedömer som funna (och adekvata?), tillgängliga fakta, en egenupplevd tidspress samt med en bristande kognitiv förmåga beroende på allt från stress till orkeslöshet gör att vi bara vill ha ett så bra beslut som möjligt. Således lurar vi oss på att nå det just nu mest tillfredsställande än det i längden mest optimala sådana.

Att ta och fatta beslut är inte lätt – speciellt inte när du verkligen gör det enligt konstens alla regler och verkligen reflekterar kring såväl för- som nackdelar (jmfr. Take a simple idea and take it seriously). Som bekant betyder ett ”ja” att du samtidigt säger ”nej” till allt annat. Ju mer man reflekterar kring detta, desto mer inser man nog att det ”inte bara” är att ta ett beslut, utan att hela processen ska ges såväl den tid som energi som den förtjänar. Att låta sig ryckas med är lätt, men det är inte en lagbunden naturlag att vi måste det (or did I missed that meeting?).

Läs vidare på Trade Venue. Orkar ej nämna om att inga affiliateslänkar förekommer...

Må väl och njut av denna långledighet.

/Cristofer

3 kommentarer:

  1. Nu får vi se om detta går igenom (har som vana nu att kopiera texten innan jag skickar på TradeVenue). Update: Min kommentar "såg ut som spam" - som tur var hade jag kopierat den :-)


    Intressant tema. Jag skulle säga att det inte alltid är möjligt att veta vad som är BÄST i längden. Det är ju också värderingar i slutändan.

    Om det bara handlar om t.ex. pengar/investeringar är det desto lättare, där kan man ta stöd av litteraturen och försöka avstå ifrån egna känslor (även om magkänsla ibland också är viktigt). En strategi här kan då vara att gå på vägen du själv hade rekommenderat andra. Alltså att själv följa svaret du givit någon annan på frågan "Hur bygger jag upp en förmögenhet på börsen?". Kanske hade du då sagt "försök inte tajma marknaden överlag men köp mer när börsen är på väg nedåt, ta det lite lugnare när börsen är på väg uppåt, köp flera bolag/fonder i olika branscher och länder, leta inte "klipp" med så stor andel av din portfölj, var långsiktig, tänk att pengarna du lägger in inte är dina och att det är pengar du inte behöver, försök hålla dig till din ursprungliga strategi, ha ett rimligt sparande som inte tär på livet" osv. Practice what you preach/skin in the game etc.

    Det svåra är när valen innefattar flera faktorer, alltså inte bara ett och samma mål (t.ex. förmögenhet). Hur väger man in hälsa och välmående i förhållande till pengar? Hur väger man in tid med familj och vänner i förhållande till att ha en trygg anställning med fast lön? Hur väger man in ångest i förhållande till risk att bli lat?
    Ett sätt som kanske hjälper kan vara att väga alternativen under olika timmar av dygnet, olika dagar - just för att få variationen och träffa toppar och dalar i sina tankar/sitt mående. En stressig vinterdag med snöblandat regn, punka på cykeln, sjukdom hos kollegor vars patienter jag måste boka av kanske jag värderar en sovmorgon mycket högt. En tempererad sommardag med låg trafiktäthet, en utbildning på arbetet jag ser fram emot, med en god natts sömn i bagaget kanske jag inte värderar en sovmorgon lika högt.

    Jag tror också det kan hjälpa att fråga andra i ens närhet vad de anser. Vänner man träffar ofta (om än digitalt) eller familj/inneboende kanske har noterat vissa saker och kan hjälpa en att välja magnituden på för/nackdelarna.

    Slutligen kan "backtracking" i beslutstagande vara relevant. Hur har utfallen blivit tidigare vid liknande beslut? Har du mått bra? Har du tjänat på det ekonomiskt/tidsmässigt/känslomässigt? Vad hade du gjort annorlunda då?


    Jag står själv inför ett lite större beslut inom de närmaste 2 månaderna där jag antingen kan välja att vara kvar 11 månader till på en heltidsanställning med 1,5h cykelpendling dagligen - på ett arbete som är ganska begränsat, ger mig en bristande mening med livet kanske hälften av tiden och är lågavlönat. Att vara kvar hade inneburit att "Arbetsplanen" fortsätter enligt plan och att jag kan vara pappaledig med cirka 90% av lönen (även om den är låg) i 4 månader (april-juli 2022) + semester 1 månad för att sedan avsluta tjänsten. Då kan det framtida barnet skolas in på förskola i augusti 2022 och jag kan påbörja något annat arbete i samband med det. Jag skulle då också ha tillräckligt med pengar för att endast behöva arbeta 50-60% tills jag är 70 år om jag vill.
    Alternativet som är längst åt andra hållet är ett semi-sabbatsår där jag säger upp mig under sommaren även fast jag inte hittat annan heltidstjänst och slutar innan hösten blivit för jävlig, arbetar deltid digitalt och lever delvis på sparade pengar. Arbetsplanen pausas ett år i värsta fall och jag får vara en närvarande pappa med det framtida barnet under hela första året. Jag hade troligtvis mått betydligt bättre av det. Här vägs alltså värdet av bekvämlighet + pengar + meningslöshet + stress + lyckad planering mot värdet av ekonomisk oro + misslyckad planering + stark livslust + tid med barnet/sambo + hälsa.

    Nu har jag lagt cirka 40 minuter på denna kommentar, så nu får det räcka :p

    /Arbetsplanen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej och tack!

      Vilken kommentar! Tack för denna och kul/bra att läsa hur väl du diskuterar/resonerar. Du tycks känna dig själv och givet detta är jag övertygad om att du kommer att fortsätta navigera rätt!

      Gällande jobbet får du återkomma om hur det blev.

      Ledsen för sent svar - får ej notiser på kommentarer, så kollar här mer sporadiskt. Har ÄNNU EN GÅNG mailat TV och nu bett dem att VERKLIGEN se över vad som strular.

      Tack för såväl besök som kommentar.

      Allt gott och fokusera på dig, familjen och dina nära. Där har du den sanna glädjen i livet!

      /Cristofer

      Radera
    2. Tack själv för intressanta inlägg!
      Kommer antagligen skriva om det på bloggen hur det blir framöver då det i sådant fall kommer påverka sparandet :-)

      Ah, segt med TradeVenue alltså...

      /Arbetsplanen

      Radera