onsdag 5 maj 2021

Pucken & The Great One

Jag tror vi är många som i helgen lyssnade till Buffetts och Mungers kloka ord under deras Q&A i samband med Berkshires senaste rapport. Tyvärr var det som så ofta är fallet att Buffett fick de flesta frågorna och att Munger mer blev den kloka, vid sidan sittande personen som talade när han ombads, eller när han hade något mycket träffsäkert att säga.

”Att tala är silver, att tiga är guld”. Förvisso inte i sann bokstavlig anda, likväl är detta något jag tror många skulle ha nytta av att fokusera på. Jag upplever mig själv dålig på att lyssna. På att verkligen, djupt, fokuserat och öppenhjärtligt lyssna. Detta är en egenskap och förmåga som kräver sin träning och lyckas man förädla denna har man mycket goda sannolikheter att utvecklas. Både som privatperson och som investerare. Om du inte lyssnar hör du inte vad som sägs och hör du inte vad som sägs kan du aldrig agera utifrån rätt underlag.

Ständigt lockas vi att avbryta, att flika in och mer ofta än sällan berätta om hur vi själva (”jaget”) har gjort, agerat eller tänkt. Jag, jag och jag. Ständigt detta jag och fokus på sig själv.

Nåväl – en utsvävning för mycket skadar aldrig(?), men åter till Buffet, Munger och ”pucken”. Under frågestunden fick de, som alltid, frågan om man givet dagens situation skulle investera i dem, eller i en bred S&P 500-fond. Båda svarade att de skulle välja Berkshire, men kunde ej ge några konkreta och adekvata argument för detta. Detta kan tes sig egendomligt, för om du själv tror på BRK måste du kunna argumentera för det?

Läs vidare på Trade Venue och som alltid. INGA affiliates e.d.

Må väl och ta hand om dig!

/Cristofer

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar