onsdag 19 april 2023

Jag älskar "börsen"

 ”Börsen”. Jag har alltid haft en ambivalent känsla till det begreppet, för det känns lika tölpigt som aristokratiskt. Därtill är det så extremt brett och således lika extremt generaliserande. Förstå mig rätt, men hur ofta har du inte fått en fråga från någon oinsatt och egentligen också ointresserad: ”Jaha, och hur går börsen då?” De som verkligen investerar – och inte spekulerar á la den pilkastande apan – fokuserar på sina innehav/bolag. Vad ”börsen” gör är sällan det primära här, likväl är det ”tala till bönders på bönders vis” och ”bli talad till av bönder på bönders vis”. 

Jag vill här betona att jag inte ämnar förlöjliga någon eller några, för är man inte insatt i den ekonomiska världen för man sig med det mest allmängiltiga begreppet. Vi kan jämföra med andra sfärer, såsom nöjesindustrin eller fotbollsvärlden. Föreställ dig frågan ”och hur är det i nöjesbranschen då?” till en journalist som har tv-spel som täckningsområde. Det är ju inte som att det ryms fler delar, såsom tv, serier, filmer, et cetera inom nöjesindustrin.    

Läs vidare på Trade Venue. Det är lillördag och blott 1,5 dagar kvar till grillen skall rullas ut igen. Således önskar jag dig en trevlig sådan!

/Cristofer

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar