fredag 14 april 2023

Vad krävs för att du ska bli nöjd?

 Vad krävs för att du ska bli nöjd? Frågan är lika inbjudande som frånstötande, för ger vi den tid och energi är den ansträngande. Som återkommande diskuterats kostar ansträngning energi, vilket vi inte haft gott om under vår historia. Alla som läser denna blogg (tror jag) är intresserade av ekonomi, men också om att finna en sorts balans, såväl i livet som vardagen, såväl jobbet som studierna. De mentala modeller jag skriver om i min senaste bok kan absolut hjälpa mottagaren att skapa sig perspektiv och ju fler sådana, desto högre och större sannolikhet för bra beslutsunderlag och därmed bra beslutsfattande.

Vi är giriga gamla gubbar och gummor. Ja, du läste rätt, för är det något homo sapiens ständigt visar sig vara mästare på är det att vilja ha mer. Bara lite till. Bara, lite, lite till. Sedan är jag nöjd. Jag lovar – bara jag får/når X så kommer jag vara nöjd. Jättenöjd… i en eller max ett par dagar. Därefter börjar jakten på nästa dopaminkick, för det senaste Playstationet, den senaste Iphonen samt den senaste Teslan räckte liksom inte för att lyckan/nöjdheten, i brist på bättre ord, skulle vara beständig. 

Läs vidare på Trade Venue. Det är #TGIF och således önskar jag dig en god sådan. Var nöjd med det lilla; det som är viktigt för dig, inte alla andra.

/Cristofer

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar