tisdag 11 april 2023

Livsmedelsbolag

Under 2022 var livsmedelsbolag relativa vinnare. Det är inte svårt att förstå då de tillhandahåller en för människans överlevnad essentiell tjänst. Jag är den första att erkänna samt skriva under på att jag inte skulle klara av att själv jaga ett vildsvin. Måhända kan jag fiska och plocka bär, nötter och så vidare, men tiden för detta finns inte. I en dystopisk värld där ingen eller få av oss har arbete att gå till så visst; då finns tid och vilja, men så länge jag kan köpa de råvaror jag önskar över disk väljer jag det framför att själv jaga/fånga det.

Jag har aldrig investerat i Axfood, främst för att de alltid har varit högt värderade. Jag förstår varför den höga värderingen har funnits, för det är ett innehav inte nog så tacksamt för de som mer vill skydda än kreatinkrydda sitt kapital, men ändå få en viss uppsida via framför allt stigande utdelningar. Jag hade absolut varit en intressant för ett delägarskap om aktien handlats på mer, såväl bildligt som bokstavligt menat, aptitliga nivåer. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar