onsdag 24 maj 2023

Den gamla skolan

 Det finns vissa uttryck i Sverige, men även globalt, som är lika rotade som den kära(?) jantelagen. Ett av dessa är ”den gamla skolan” och begreppet kan kopplas till näst intill precis allt. Andemeningen är träffande; ”försök inte uppfinna ett bättre hjul, för det bästa är redan uppfunnet”. Inte alltid, men ofta har detta varit en korrekt slutsats, precis likt det mer ofta än sällan är Ockhams rakkniv som är den vassaste. Ett område där jag gång på gång tycker mig se att uttrycket är en Sanning är just kring investeringar. Absolut vet jag vikten av att inte drabbas av konfirmationsbias, survivorship bias et cetera, likväl tycker jag bilden är tämligen klar. Den gamla skolan gör skäl för sitt namn.

Läs vidare på Trade Venue. Jag önskar dig en solig lillördag.

/Cristofer

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar