fredag 10 mars 2023

Nintendo - framtiden

 Det var ett tag sedan jag senast skrev om Nintendo och en uppdatering bedöms vara på sin plats. Jag skrev om dem för första gången den 17 augusti 2021 och sedan dess har mycket vatten flutit under bron. Aktien har såväl handlats upp, som ned. Mest ned. Dock bedömer jag inte den långsiktiga potentialen vara förändrad, snarare tvärtom. Under 2023 väntas nya spelsläpp av några av bolagets största spelsläpp, såsom Zelda: Breath of the Wild 2 och Pikmin 4, och redan har bolaget hunnit släppa spel såsom Kirby’s Return och Metroid Prime Remastered. Vidare finns flera välrenommerade spel, men som är utgivna av andra studior, såsom Octopath Traveler II (jag har spelat ca 1/3 av Octopath Traveler I och det är ett riktigt bra old school JRPG). 

Konsolen (hårdvara) heter fortfarande Switch och ännu har inget kommunicerats om när nästa konsol släpps. Mer eller mindre dagligen florerar (nya) rykten om att den kommer att komma datum X år Z, men samtliga dessa är inget annat än just rykten. Givet Nintendos historik om hur varannan konsol varit ömsom vin, ömsom vatten samt det faktum att Switch-konsolen blivit en megasuccé är min bedömning att ledningen är extremt noggranna och försiktiga i skapandet av nästa hårdvara. Detta är något de själva lyft fram i ett fåtal intervjuer; rädslan att göra en mindre uppskattad produkt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar