fredag 20 oktober 2023

Inget ändras - same as ever

 Inom ett par veckor kommer Morgan Housels senaste bok, Same as Ever, anlända och det är ett alster som jag ser fram emot. Jag har en aning om vilka perspektiv författaren ämnar presentera samt förhålla sig till och som såväl intresserad av som undervisande i historia och idéhistoria har jag förkovrat mig inom ämnet under flera år. Många har ofta hävdat och återkommit till de något uttjatade, likväl adekvata, utlåtandena från Mark Twain – ”History never repeats itself, but it does often rhyme” - och Voltaire – ”History never repeats itself. Man always does” och det finns ett inte så litet korn av sanning i dessa.

Läs vidare på Trade Venue. Jag önskar dig en trevlig helg!

/Cristofer

3 kommentarer:

  1. Bra boktips, hade missat helt, ska inhandlas!
    En fundering, jag har lite Nintendo i sonens portfölj men funderar på ett högriskcase som är kopplad till Nintendo - kurskraschade Thunderful som har distributionsrätterna i Norden. Kan man smyga in "köksingången" här och ta del av Nintendos framgångar på ett smart sätt? Du är ju insatt i Nintedo så tänkte skadar inte att fråga om du tittat på Thunderful. Kurs ca 6kr.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej och tack!
      Jag har enbart följt Thunderful i periferin, men av det jag läst skulle jag ej investera i dem. Nintendo går mer och mer mot egen försäljning, såväl digitalt som fysiskt. Hur snabbt/långt tid det kommer ta innan detta syns i lilla Svedala återstår att se, men det kommer att ske.
      I och med att Nintendo mer och mer skapar prenumerationstjänster (Nintendo Online), vilket kan jämföras med Xbox Live med flera, talar lite för att Thunderful står en ljus framtid tillmötes. Dock måste jag betona att jag INTE är fullt insatt i Thunderful.

      Jag hoppas detta hjälper dig lite.

      Allt gott,
      Cristofer

      Radera
    2. Tack, bra input och trevlig helg!

      Radera