tisdag 31 oktober 2023

Hexpol - ett bolag det talas ytterst lite om

 För relativt nytillkomna till el financial mundi är investmentbolaget Melker Schörling kanske något okänt(?). Bolaget var länge noterat, men 2017 köptes det ut, vilket var synd då det dels var ett mycket välskött bolag, dels hade det exponering mot flera av Sveriges finaste bolag. AAK, Hexagon, Securitas, Nibe, Assa Abloy samt Hexpol är några av ytterligare ett par framstående innehav.

Melker Schörling (bolaget) finns kvar än idag, men är som ovan förklarat onoterat. Hade det varit noterat hade det varit ett av mina främsta och största innehav jämte Investor, Svolder, Latour samt Lundbergs och Industrivärden (jag räknar samman dem. Detta dels då Lundbergs äger i Industrivärden, dels då jag går mer tron att de båda kommer vara ett inom en inte allt för lång framtid).

Ett bolag som jag har haft på min bevakningslista och som finns i Melker Schörlings portfölj är Hexpol, som är en avknoppning från Hexagon, där investmentbolaget äger 24,8 % av kapitalet och 45,8 % av rösterna. Bolaget knoppades av mitt under en brinnande finanskris och har sedan dess levererat en totalavkastning om cirka 1390 %. Det är ej fy skam, inte minst då det inte rör sig om ett SaaS-bolag som rider på en mega-super-duper-trend ackompanjerat med en modell så skalbar att såväl en babushka som en lök skulle framstå dess motsats. Dock bör det adderas att aktien fick bästa möjliga startposition i och med att i princip ”allt” kom att stiga åren efter 2008. 

Läs vidare på Trade Venue. Jag önskar dig en god dag och ett. givet att du har ett sådant, fortsatt lugnt läslov.

/Cristofer


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar