tisdag 21 november 2023

Dagbok från 2035

 Jag vill direkt lyfta fram att detta inte är en fiktiv dagboksskildring á la där jag ser tillbaka på mig, min tid, mitt liv, investeringar, utdelningar et cetera. Detta är mer att betrakta som en dystopisk skildring av en alternativ framtid. Kanske kan tankar och idéer till investeringar komma av denna, om än att det mer rör sig om ett önskat begär av mig att skriva lite prosa. Läs vidare, eller lämna – som alltid är valet alltid ditt.

Kontroll. Översyn. Ögon och öron överallt och ingenstans. Till en början var klockorna något vi alla gillade och gärna konsumerade – ”tänk, vad smidigt att få notiser via klockan. Och tänk vad bra att den kan samla in data om allt från puls via blodsockernivå till rörelse. Därtill att kunna betala allt från kaffet till sjukhusräkningen.” Visst förstod vi att de insamlade data var guld för Bolaget, men också för andra koncerner, såsom försäkrings- och sjukvårdsbolag. Försäkrings- och sjukvårdsbolag som kunde sätta saftiga premier på produkter erbjudna de som individer som hamnade inom en viss (hög) riskskala. Visst förstod vi att vi på ett sätt sålde oss själva, men att det skulle gå så fort och att inte världens regeringar, politiker med flera hade fler muskler att sätta emot… nej, det såg vi inte komma. Vi var naiva. Kanske levde alla i villfarelsen att ”det löser sig” alternativt att ”någon annan kommer se till att det aldrig händer”. Vi såg tendenserna i Kina, där regeringen agerade likt taget ur ett avsnitt från Black Mirror, men aldrig trodde vi att en sorts variant av detta skulle komma till väst. 

Läs vidare på Trade Venue. Jag önskar dig allt gott och en trevlig vecka.

/Cristofer

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar