onsdag 15 november 2023

Vikten av sparande, sparkvot och "sunt förnuft"

 Det var, är och fortsätter vara ett nöje att läsa andra bloggares texter. En av dem jag läser är The Dividend Story, en sympatisk och mycket jordnära man som jag har haft äran att träffa i verkliga livet. Tidigare i veckan skrev nämnda ett inlägg om hur han mer ser sig som en supersparare än superinvesterare, eller sagt med andra ord; hans styrka och främsta faktor till att han idag lever ett FIRE-liv var att han hade (har) god kostnads- och därmed sparkontroll. 

Även om jag vill lyfta fram att återkommande karaktäriserande för TDS är en för hög grad av ödmjukhet och oförmåga att våga sträcka på ryggen och brösta upp sig för när han har gjort bra val och investeringar, förstår jag vad han vill lyfta fram. Även jag upplever att min styrka är förmågan att hålla nere mina kostnader, utan att för sakens skull leva snålt. Ekonomiskt, men inte snålt (sedan vet vi alla att ekonomiskt i någons ögon är snålt i en annans, men… jag ”straffar” ej mig själv, eller mina nära och kära, utan där har jag inga problem att använda mina likvida medel. Vill jag ha X, skaffar jag X. Punkt).

Läs vidare på Trade Venue. Jag önskar dig en god lillördag.

/Cristofer

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar