fredag 4 oktober 2024

Människan är konstanten – lärdomar av över flera tusen års utveckling

I veckan fick jag hålla ett föredrag för mina historiekollegor, då de hade efterfrågat detta efter att jag i flera års tid ¨har diskuterat om X vid luncher, fikastunder, ämneslag och mer sporadiskt vid alla korridorsmöten. Fokus var på något jag tidigare har diskuterat på bloggen, om än ej i en lika rak, tydlig och explicit form. Jag skall göra mitt bästa för att hålla mig relativt övergripande och kort. Det finns, såklart, mycket, mycket mer att säga om varje exempel och historisk tid, men vänligen ha överseende och se mer andemeningen än att fastna i (bristen) på ingående detaljer. 

Många hävdar att människans utvecklas. Absolut är så fallet, men nämnda går mycket långsamt och faktum är att vår hjärna knappt har utvecklats de senaste 30 000 år sedan. Vad som däremot har utvecklats är tekniken. Vad händer i världen och med dess invånare när vi har en till synes outvecklat samt en utvecklad part? När vi har en konstant (människan) och en variabel (tekniken)? 

Läs vidare på Trade Venue. Allt gott och trevlig helg!

/Cristofer

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar