Jag har en
bekant på mitt jobb som har sett att jag ofta läser Dagens industri eller
ekonomisidorna i diverse tidningar på jobbet. Han har börjat fråga mig
lite om mitt intresse och själv berättat att han ofta velat lära sig mer om
denna sfär men alltid känt att det är ”för mycket” tillika ”för svårt”. Grafer
till höger och vänster, räntor som går upp och ned, BNP, tillväxt etc.
Jag svarade
att det förvisso är sant men att även en tusenmilafärd börjar med ett första
steg, varpå han skrattade och bad mig sluta citera Tao Te Ching.
Sedan det
samtalet har jag gått i lite tankar kring vad man som lekman, på ren rudimentär
nivå, bör/ska kunna. Jag googlade och läste i lite böcker jag fann på
biblioteket på mitt jobb.
Allt är
subjektivt om vad man som lekman bör kunna och mina punkter nedan bör ses och
förstås med detta i vetskap.
1. Ekonomi har
två huvudfåror: mikroekonomi och makroekonomi. Mikro behandlar kundernas
beteende, incitament, prissättning, marginaler, etc. Makro är mer knutet till
breda ekonomier och större saker såsom räntor, bruttonationalprodukten (BNP)
och andra saker som du bland annat kan se i aftontidningar. Mikro är mer
användbart för chefer och mer kunniga investerare medan makro mer används av "Svensson-investerare". Med undantag för
punkterna 2 och 3, kommer jag att täcka makroekonomi i andra punkter.
2. Lagen om
utbud och efterfrågan. Detta är det fundamentala blocket i nationalekonomi. När utbudet av något ökar
sjunker priserna och när utbudet minskar höjs priserna. Så när du har
överproduktion av majs sjunker priset och vice versa vid underproduktion.
3. Användbarhet. När du har mer av något minskar dess
”användarvärde” för dig. Således är 100 kr mer värdefullt för dig om du tjänar
10 000 kr i månaden än om du tjänar 50 000 kr i månaden. Detta
används ofta i att sätta upp priserna.
4. Bruttonationalprodukten
(BNP): Detta är det grundläggande måttet på storleken av en ekonomi. Detta är
begreppsmässigt lika med summan av inkomsterna för alla människor i landet
eller summan av marknadsvärdet av alla varor och tjänster som produceras i landet.
Just nu är USA den största ekonomin i termer av BNP på cirka $14000000000000.
Det innebär att ett värde av $14000000000000 produceras i USA varje år.
5. Tillväxttakten:
Tillväxten av en ekonomi mäts vanligen i termer av BNP-tillväxt. Eftersom BNP
är ett mått på nationalinkomst, är denna tillväxt en grov representant för hur
en genomsnittlig persons inkomster växer för varje år.
6. Inflation: Du
vet redan att priset på de flesta produkter nu är högre än på din gnetiga svärmors tid.
Inflationen (mätt i procent) är ett mått på hur mycket ett gäng produkter har
ökat i pris från förra året. I mogna ekonomier är den årliga inflationen kring
2 % - det betyder att priserna på diverse saker, i genomsnitt, går upp med 2 % varje år. De
grundläggande centralbankernas roll är att hantera den här takten och hålla det
till ett lågt positivt tal.
7. Räntor: När
du lånar ut pengar till någon förväntar du dig säkert något extra i gengäld.
Detta överskott kallas ränta. Räntan är ett positivt tal som mäter hur mycket
överskott du får. Oftast är det centralbankerna som styr och sätter dessa. Just
nu är räntan i Sverige minus 0,35 % och nära noll i stora delar av världen. Dock
är det inte bara centralbankerna som styr räntor: inflationen och de
långsiktiga utsikterna för ekonomin spelar också roll. De mekanismer som
centralbankerna kontrollerar för de korta räntorna kallas penningpolitik.
8. Räntor vs
Inflationen vs. tillväxt: Det existerar nästan ett omvänt förhållande mellan
räntor och tillväxt och räntor kan också påverka inflationen direkt. Så när du
räntorna höjs tenderar inflationen att sjunka tillsammans med tillväxt.
9. Finanspolitik:
Regeringen kan styra ekonomin på ett bra sätt genom att justera sina utgifter.
När regeringen spenderar mer kan det leda till ökad efterfrågan och det innebär
mer prishöjning. Detta innebär både hög tillväxt och hög inflation, vilket även
gäller omvänt. Således försöker regeringarna spendera mer under perioder med
låg tillväxt och låg inflation och minska utgifterna under perioder med hög
tillväxt och hög inflation.
10. Konjunktur:
Ekonomier har sina perioder av uppgångar och krascher i cykler om cirka 7 år. I
början av cykeln är det en bom som leder upp till toppen. Där infaller en
sammandragning som i sin tur leder till en recession (period med negativ
tillväxt och/eller ökande arbetslöshet) som slutligen följs upp med en
expansion.
Detta är de punkter jag anser vara kunskaper man bör veta och kunna om ekonomi i allmänhet på en rudimentär nivå. Dessa grunder är något jag gärna skulle vilja se att varje skolelev får lära sig under sin skolgång.
Har jag missat något eller bör något strykas?
För att få folk att förstå det viktiga i sparande och att faktiskt intressera sig för ekonomi så borde man även förklara ränta-på-ränta effekten för skolbarnen kan jag tycka :)
SvaraRaderaHej Aktienovisen och tack för din kommentar!
RaderaJa, jag håller med dig. Dock faller väl just "ränta-på-ränta"-effekten under kategorin "sparande"(?). Jag håller absolut med dig att gymnasielever torde bli undervisade i sparande, indexfonder, ränta-på-ränta etc. Jag tror många skulle få en "a-ha"-upplevelse =)
Tack att du tog dig tid att läsa och kommentera!
/Sofokles
Missar knappt ett inlägg och ofta jag känt att jag vill kommentera men glömt av :)
RaderaDet var riktigt roligt att höra att du är en "återkommande läsare" =)
RaderaLåter väl som fjäsk men jag imponeras av människor man klart kan se är intelligenta! Du har ju ett klart ekonomikunnande men imponeras av ditt filosofikunnande och att du alltid kan dra anekdoter till saker och ting med ditt bloggande:)
RaderaJag bockar och bugar =)
Radera