fredag 2 juni 2017

#pratapengar

Då säger vi äntligen mån... förlåt, fredag. Ja, redan där torde en och en annan ha listat ut vem som idag är ställd mot den filosofiska väggen. Jag skulle vilja likna dagens svarande med min vän, oraklet i Delfi. Ty, oavsett vad de sökande frågar kommer ett svar, ofta mer precist än oraklets skall tilläggas.

Att vakna och äta Kellog's till frukost och då tänka på att dessa majsflingor är skapade av ett företag som, förutom 2001-2004, haft utdelning sedan 1925 och att det bolag, vars Ipad används till att läsa blaskor, har en kassa stor nog att köpa H&M, sex gånger om(!), är nog ej många som kan känna igen sig vid. Att istället för att ondgöra sig över att man drack den där sista kvart-över-tre-groggen igår och skrålade "vi är bästa vänner, du och jag", medan snabbmakaroner kokades tills vattnet var uppkokat, reflektera över att den tomma ciderflaska som står kvar efter gårdagens grillkväll är skapad av ett svenskt bolag, vars VPA ökat med 3985 % sedan 2008 känns lite... ja, i alla fall inte "dagen efter".

I över ett års tid har den svarande, tillsammans med sina kollegor, förgyllt mina och många andras måndagar med att gång på gång försöka slå sitt eget rekord i mest fakta/sekund under cirka 1 timmas pratande. Flera gånger har jag förundrats över hur man kan ha H&M bruttomarginalutveckling i huvudet och...

"Jag skulle bara vilja flika in här."

Flera gånger har jag...

"H&M:s bruttomarginal måste också ses i perspektiv till..."

Snälla, jag kan bara få...

"Öp öp öp, när det gäller H&M och just deras bruttomarginal..."

Vid Hades... jag tror det är lika bra att starta igång; ty ni har en begränsad tid att läsa och då det rör sig om en mycket trevlig och ödmjuk pratkvarn, är det bäst att låta honom komma till tals. Mina kära läsare; jag säger: "3, 2, 1. Varmt välkomna till podden #PrataPengar. Podden där vi djupdyker ned i aktiesparandets fantastiska värld. Här kommer... Investeraren - legenden - Nicklas Andersson".


Trots att det är utdelningssäsong, nya inspelningar av podden #pratapengar samt det faktum att du gått och blivit pappa, tar du dig ändå tid att bevara ett par frågor och för det tackar jag dig, Nicklas ”investeraren” Andersson. Du blev miljonär vid 25 års ålder, dubblade den du fyllde 27 år och har nu som uttalat mål att öka en miljon vart tredje år. Detta är ingenting än imponerande! För att mjukstarta denna intervju skulle jag vilja be dig att kortfattat berätta om vem Nicklas är? Vilken utbildning har du i ryggen? Vad gör du på din fritid? När kom ditt intresse för ekonomi att plantera sig hos dig?

Jag är ett finansiellt yrväder från Boden i Norrbotten. Pengar är något jag alltid varit intresserad av och redan i unga år lades dem på hög. Jag försökte komma på alla möjliga sätt att tjäna pengar och i unga år var jultidningar en bra intäktskälla. Senare kom jag att jobba på en grill för 30 kr i timman, de pengarna finns fortfarande kvar. Därefter jobbade jag från 16 års ålder heltid på kvällstid vid sidan av mina gymnasiestudier, allt för att bygga min portfölj.

Det riktiga intresset för aktiemarknaden kom i samband med det orange kuvertet vid 16 års ålder. Jag kom ihåg att jag kände mig ordentligt förvirrad men där och då föll polletten ned, jag kan sätta pengar i arbete, de kan alltså jobba för mig?!

Efter gymnasiet läste jag alla universitetskurser jag kunde komma över på distans som hade med aktier att göra. Vid sidan av detta fortsatte mitt intresse för aktiemarknaden att avancera och jag engagerade mig i Aktiespararna.

För 10 år sen startade Unga Aktiesparare en utbildning som hette UA Akademin, den skulle jag självklart gå och tog med mig min flickvän på flyget ned. Jag kommer så väl ihåg hur kul jag tyckte att Stockholm och finansbranschen verkade så jag bestämde mig för att jag skulle flytta ned.

Två veckor efter Lehman Brothers kollaps 2008 gick flyttlasset ned till Stockholm och en karriär i finansbranschen hägrade. När jag kom ned gick jag en KY-utbildning som hette ”Rådgivare inom bank och finans” och blev i samband med det rekryterad till SEB:s Aspirantprogram. Under denna period hann jag även läsa företagsekonomiska programmet på Stockholms Universitet men har dock uppsatsen kvar, multitasking har varit lite av min paradgren under livet. Emellertid, hur bra jag gjort det låter jag dock vara osagt.

Större delen av mina vakna timmar absorberas av den finansiella marknaden, dels för att följa den, dels för att lära mig mer. Tittar vi utanför finansvärlden är jag omåttligt nyfiken och gillar både fiske och dykning.

Hur ser en typisk arbetsdag ut för dig?

Innan jag stiger upp ur sängen på morgonen har jag stämt av mina sociala medier och informerat mig om vad som hänt under natten i den finansiella världen. Ibland är det trevligt och ibland mindre trevligt, såsom 4 januari 2016, alltså första börsdagen då den kinesiska börsen föll kraftigt eller då jag vaknade upp till midsommarafton ifjol och insåg att Brexit var ett faktum.
Därefter följer rutinerna för en vanlig morgon men vägen till och från arbetet och övrig tid som läggs på att ta mig från A till B utnyttjas till fullo genom att lyssna på finansiella poddar, svenska likväl som mestadels amerikanska. Kunskap är en färskvara och just poddar är ett bra sätt för mig att förvärva ny kunskap.

På jobbet uppdaterar jag mig på börsen och flödet under #PrataPengar. Funderar på gäster till Avanza Play eller podden PrataPengar eller vad som ligger i ropet just nu som jag tror våra avanzianer där ute vill veta eller lära sig mer av. Mitt jobb handlar om att skapa mervärde för våra kunder, oavsett medium. Går det bra för våra kunder så går det bra för oss helt enkelt.

Ofta snöar jag in på något och åker in i min egen bubbla men jag har en kollega som brukar påminna mig att det där med lunch inte alls är ett dåligt påfund. Sen rusar tiden fram och det är dags att slita sig från jobbet, ofta senare än vad jag borde. Men så är det väl när man jobbar med det man älskar.

"[...]Tidsmässigt är börsen det första jag stämmer av[...]"

Warren Buffet sägs läsa cirka 6 timmar per dag. Hur mycket tid lägger du ned på börsen i allmänhet och att se över dina innehav tillika leta efter nya?

Jag är mäkta imponerad över den resa som Warren Buffett har gjort under livet och tycker det är en fröjd att han så frikostigt delar med sig av sin kunskap. Faktum är att jag faktiskt besökte årsstämman i Berkshire Hathaway i Omaha, Nebraska samma år som de firade 50-årsjubileum 2015.

Tidsmässigt skulle jag nog säga att jag lägger ned större delen av mina vakna timmar för att på ett eller annat sätt följa marknaden. Vi lever i en symbios och har alltid gjort, det är en stor del av mitt liv. Tidsmässigt är börsen det första jag stämmer av när jag vaknar och det sista jag stämmer av innan jag lägger mig på småtimmarna.

Jag har dock börjat förstå styrkan med att göra de 20 % som gör 80 % av skillnaden men har inte riktigt börjat praktisera läran. Min tid lägger jag på att följa börsen, lära mig mer om bolag, gå på investerarträffar, skriva blogginlägg, spela in playklipp eller poddar, spela in uppesittarkväll, läsa böcker, lyssna på poddar, närvara i mina sociala kanaler (främst twitter) eller klura på hur jag kan förbättra förvaltningen av min egen portfölj.

Oj… tack för ett mycket utförligt svar. Det första jag kommer att tänka på; ”beroende”? Kan du säga ”nej” till börsen, eller finns det något sorts tvång djupt inneboende inom dig?

Jag skulle nog säga att jag har svårt att stänga av och säga nej till börsen, det blir inte minst tydligt på resor utomlands då man ofta finner mig i wifi-zoner tittandes på börsen istället för att njuta av semestern. Det händer saker på börsen likväl som i verkliga livet hela tiden som påverkar börsen och mina investeringar i olika riktningar. Ibland vill jag ju även utnyttja marknadens olika skeenden om jag tycker det är lägligt. Att helt stänga av och inte titta på börsen är nog dessvärre helt otänkbart för mig. Det finns nog en baktanke om varför börsen är stängd på helgen, för mig och mina gelikar att ladda batterierna.



Vad är det som driver dig med dina investeringar? Jakten på nästa miljon eller är det något annat? En bekräftelse på att du är ”duktig”? Hur mycket spelar det monetär kontra den psykiska känslan roll?

Det är en svår fråga men jag vet med all säkerhet att jag kommer bli förmögen och har redan byggt upp ett i relativa termer stort kapital vilket utifrån mina egna mått mätt är att anse som förmögen. Om jag skulle vara ”nöjd” skulle jag kunna leva på mina utdelningar idag men jag vill något mer än att bara rulla tummarna helt enkelt.

Jag vill dra mitt strå till stacken och förhoppningsvis lämna jorden som en lite bättre plats än när jag beredes plats till densamme. Mitt strå och det jag gör bäst är nog att inspirera och motivera andra människor att bli VD över sin egen ekonomi och verkligen leva livet på det sätt de vill, inte måste. När jag var ung var jakten på pengar högst närvarande men första miljonen var inte riktigt den milstolpe med pompa och ståt som jag trodde det skulle vara. Idag vet jag att nästa miljon kommer med ett visst intervall, något beroende på den allmänna börsutvecklingen, men det är redan diskonterat i mina böcker.

En bekräftelse på att jag är duktig har det aldrig varit frågan om även om jag gillar att prata, vilket det därav kan tolkas som så. För mig handlar rikedom om att kunna spendera tiden på det sätt man vill, pengar kommer och går men tiden är högst konstant och lika för oss alla. Just känslan av oberoende och vetskapen om att jag har och fortsätter bygga upp finansiell handlingsfrihet, det är just det jag tror lockar mig mest.


Om du skulle beskriva ditt förhållningssätt till pengar, hur skulle det vara? Vad är pengar för dig?

Pengar är ett medel eller ett verktyg om man så vill för att fördela resurser och som vi lärt oss i skolboken så handlar ekonomi om just hushållning med begränsade resurser.

Jag är högst medveten om att en krona imorgon är mer värd än en krona idag varvid jag noggrant tänker mig för innan jag spenderar pengar. Jag skulle inte kalla mig snål, det har jag dock varit i min ungdom, men jag spenderar nog inte pengar på onödiga saker. Vill jag verkligen ha något så köper jag det och är sen väldigt nöjd med köpet. Jag tror risken finns att man inte riktigt njuter till fullo om man strör pengar omkring sig på saker man ”typ vill ha”. Jag har växt upp med en utpräglad respekt för pengar, då jag alltid har fått tjäna mina egna pengar istället för att få hemifrån. Sist men inte minst skulle jag säga att pengar är en trygghet för mig. 100 kr på bankboken har ett högre värde för mig än 100 kr konsumtion på stan.


"[...]Sen tycker jag det är tråkigt att min tid inte tillåter mig att läsa ännu mer om nya bolag[...]"

Vad ser du som din största svaghet respektive styrka när det kommer till investeringar?

Min största styrka skulle jag säga är att jag helt går min egen väg utan att lyssna på varken olyckskorpar eller förblindade optimister. Jag har haft turen att få jobba med det jag älskar och ideligen få sätta min kunskap på prov likväl som erhålla ny kunskap. Just den här branschen kännetecknas av att ju mer man lär sig desto mer inser man att man inte kan.

Det faktum att jag förvaltar portföljen som ett eget företag utan att ta ut pengar därifrån, samtidigt som jag har en mig veterligen livslång placeringshorisont, gör att jag kan agera på ett helt annat sätt än annars. Visst kommer jag säkert använda pengarna i portföljen någon gång i framtiden men det ligger långt fram. Det faktum att jag har tiden på min sida gör att jag knappt aldrig påverkas av den psykologiska dimensionen som är så ständigt närvarande i denna bransch.

Min största svaghet är nog det faktum att jag ibland kärar ned mig i vissa innehav och tänker att det löser sig med tiden. Jag är nog lite mer åt det optimistiska håller än det realistiska. Sen tycker jag det är tråkigt att min tid inte tillåter mig att läsa ännu mer om nya bolag.

Hur har du skapat dig all den kunskap du har? Bloggar? Böcker? Poddar? Vilka råd vill du dels ge redan ”etablerade” investerare, dels mer nytillkomna?

Jag läser nog alla medium jag kommer över. Jag har ett hundratal böcker så nu får jag nog köpa med omsorg framöver. Utöver det är det dokumentärer, poddar, diskussioner med andra likasinnade, artiklar, bloggar, tidskrifter och livets hårda skola.

Det tips jag skulle vilja ge till mer etablerade investerare är att aldrig sluta vara nyfiken eller för den delen inte sluta ifrågasätta sina egna synsätt. För att växa som investerare är det nog kritikerna man ska lyssna på, även om man inte håller med så är det nyttigt att se saker ur deras perspektiv ibland och dra reflektioner av det.

Till de mer nytillkomna vill jag börja med att gratulera till ett nyvunnet intresse. De har allt det roliga framför sig. Här handlar det om att lära sig så mycket som möjligt och praktisera ”learning by doing”. Läs tidningar, böcker, lyssna på poddar och sist men inte minst lär dig hur de framgångsrika agerat, det är onödigt att uppfinna hjulet på nytt. Med det sagt betyder det inte att man ska kopiera något rakt av, det kanske inte passar en själv. Tids nog hittar man sin egen investeringsfilosofi.


"[...]Misstag kommer man göra hela livet[...]"

Din blogg har funnits sedan anno 2009, men du har hållit på med aktiehandel en längre tid. Vilket avslut har givit dig mest (ekonomisk) skada och vilket har givit dig mest/bäst (ekonomisk) lycka?

De klassiska nybörjarmisstagen gjorde jag i början av min investerarkarriär, som sig bör. Det är optimalt ur ett monetärt perspektiv då de gjorde mindre ekonomisk skada än vad de hade gjort idag samtidigt som jag lärt mig en hel del efter vägen. En billig lärpeng helt enkelt. Misstag kommer man göra hela livet. Det är så man lär sig och de bästa förlusterna är de som skänker reflektion och eftertanke, då har man helt enkelt fått någon form av ökad kunskap trots monetär förlust.

I min värld är ekonomisk lycka starkt förknippad med känslan av ekonomisk trygghet och som långsiktig investerare har jag fått se många innehav blomma ut ordentligt. Den bästa ekonomiska lyckan är att ha hittat min investeringsfilosofi i tidigt skede och praktisera den år ut och år in, så pass att jag i tidig ålder kunde avfärda magont av ekonomiska skäl, det är lycka för mig.

Hur vill du formulera din investeringsstrategi? Applicerar du ”buy&hold”?

Kort sammanfattat kan sägas att jag vill köpa bra bolag med stabil verksamhet som har en ljus framtid till mötes. Bra historik, lönsamhet och ledning. Värderingen är självklart något jag tittar på men det är likväl det jag minst lägger vikt kring. Det är än mer viktigt för mig att hitta bra bolag som jag vill äga långsiktigt, värderingen går upp och ned och då kan jag passa på att köpa mer aktier när värderingen är lägre än det implicita värde jag tycker bolaget har.  Jag sparar 50 % av min lön och köper aktier löpande hela tiden, oavsett marknadsklimat och sen håller jag placeringarna mycket mycket länge.

Vilken har varit din livs bästa samt sämsta (ekonomiska tillika börsrelaterade) investering? Varför kom den att bli bra/dålig? Var det på grund av dig eller andra omständigheter?

Min sämsta investering var nog när jag okritiskt lyssnade på råd från en annan person. Någon som inte heller har samma investeringsfilosofi som mig själv. Trots det var det ju jag som valde att köpa och borde inte ha följt rådet okritiskt. Dessutom har jag ytterligare ett exempel på ett bolag där jag fastnade för en VD med djupt tekniskt kunnande och passion men där det inte räckte hela vägen för att driva ett bolag, det var helt enkelt inte rätt person på rätt plats. Lyckligtvis var dessa lärdomar relativt billiga, som tur är. Trots det har jag ändå lärt mig något och just lärdomen är värd mer än den prislapp som erfarenheterna kostade.

Vad gäller bra investeringar är de desto fler till antalet. Förlustaffärer är något unikt och sällsynt i min portfölj. Det beror till stor del på min långsiktighet likväl som förkärlek att köpa mer när det gör som ondast. När det stormar på börsen så påtar jag på i den finansiella trädgården, sår om blommorna, rensar ogräs, gödslar och vattnar. När solen sen börjar skina igen får man betalt för mödan. Jag har en bred riskspridning i min portfölj och flertalet innehav har avkastat mycket goda siffror, både procentuellt och i kronor och ören genom åren.


”Köp när det blöder/flyter blod på gatorna” är en vedertagen devis bland många investerare (förhoppningsvis har de också gjort sin research). Köper du H&M nu?

HM är en del av min portfölj och jag tror på bolaget långsiktigt men anser att man underskattat betydelsen av onlinenärvaro. Både brutto- och rörelsemarginal har försämrats i ett flertal år men det var inte förrän aktiekursen började dala som de flesta blev negativa. Jag tittar hellre på underliggande bolag än aktien och hur den utvecklas i det korta- till medellånga perspektivet. För den som tror att HM kommer fortsätta tjäna pengar och dessutom stärka sina marginaler samt har tiden på sin sida så är det nog ett bra läge att tanka på sig lite fler aktier. Man ska inte heller underskatta betydelsen av en tydlig ägarfamilj bakom. Faktum är att kollegan Inditex, som bl.a. äger Zara, har en rörelsemarginal på 18 % vilket är samma siffra som HM hade för 5 år sen. Värderingen? Sjuttio procent (!) högre än HM (2017e), vilket vittnar om potentialen om de bara får styr på lönsamheten i bolaget.

Du sparar som tidigare nämnt 50 % av din inkomst. På såväl twitter som bland bloggosfären kan man läsa om dem som snittar +75 % i sparkvot, men också om de som har mycket lägre siffor. Tror du att det finns en risk med att många låter sig ryckas med och förblindas av att varje månad uppnå en viss procentsats och att detta kan bli ett psykologiskt hinder i deras vardag? Hur förhåller du dig till din sparkvot och vad har du för tips till alla läsare om detta?

Det stämmer; min sparkvot är 50 % och har så varit under mycket lång tid. Nyhetsvärdet från månad till månad är därmed nära noll. Diskussionen kring just sparkvot har däremot varit populär i sociala medier bland många. Jag brukar alltid säga att min sparkvot är hög för att det är mitt största intresse och min passion. Hade jag enbart sett det som ett sparande hade nivån förmodligen varit mycket lägre. Att spela hockey, rida eller dansa balett kostar en hel det också, mitt intresse råkar vara investeringar och därmed lägger jag en stor slant på just den hobbyn. Ett sparande omkring 10% av disponible inkomst brukar vara ett riktmärke och jag vill betona att det är en mycket bra nivå för ett långsiktigt sparande. Risken med sparkvot finns att det skrämmer människor till passivitet, det viktigaste sparandet är det som blir av och man ska aldrig glömma att livet har ett tidsvärde. En sparkvot på 10 % över lång tid borgar för en betydligt tryggare ekonomisk framtid.

"[...]Min far tycker nog det är kul om än lite nördigt[...]"

Du är ung, likt jag själv. Därtill blev du dubbelmiljonär vid 27 års ålder. Vad sa dina föräldrar samt närmaste om detta? Har de, och i sådana fall ”hur”, hjälpt dig?

Jag har alltid varit intresserad och fascinerad av pengar så jag tror inte att det överraskar någon att jag varit framgångsrik på den fronten. Idag har jag även lyckats dubbla nivån från 27 års ålder och det faktum att enbart nysparande samt löpande utdelningar uppgår till en miljon kronor vart tredje år är en personlig tillfredsställelse. Däremot ska man inte glömma bort att jag allokerat en oerhört stor del av mitt liv till detta område så konstigt vore väl annars helt enkelt. Jag kommer från Boden i Norrbotten och diskussioner om pengar hörde inte till vanligheten. Min far tycker nog det är kul om än lite nördigt. En viktig reflektion är dock att första miljonen var en personlig milstolpe men knappast förändrade särskilt mycket. En idrottare mäter meter eller sekunder och en investerare mäter naturligt procent eller kronor och ören. Mitt aktienörderi fortskrider precis som vanligt men tilläggas bör kanske att både första 100 000 kr likväl som första miljonen var de svåraste nivåerna att nå, sen går det fortare, låt det ta den tid det tar.

"[...]Nästa kris bör vara mycket oväntad[...]"

Detta är inget annat än imponerande siffror. För det första vill jag verkligen säga ”grattis” och ”bra jobbat” och för det andra väcks nyfikenheten; du har ovan pratat om att pengar är en trygghet och att du vill lämna något efter dig. Emellertid; finns inga drömmar om att resa, bo på annan ort/land/kontinet, vakna upp, sätta sig på stranden och bara lyssna på havet och känna lugnet?

Absolut, visst finns det en sådan tanke också. Men som allt här i livet så finns det en avtagande marginalnytta. Om jag skulle bo på en annan kontinent och vakna upp till stranden varje morgon, skulle det förr eller senare också bli ”vardag”. Livet har definitivt ett tidsvärde och jag kommer självklart vilja leva det till fullo. Men i dagsläget står jag inför familjebildning. Således behöver jag inte riktigt pengarna just nu. Det faktum att jag kan göra det mesta jag vill, även om jag inte nödvändigtvis måste, skänker ett härligt lugn i magen. Jag älskar att jobba, umgås med vänner och prata pengar. De sakerna har jag ju redan i min vardag. Jag är nöjd med det lilla i livet men unnar mig saker då och då, just eftersom det är då och då så uppskattar jag det mer än om det vore vardag. Det som skänker mig mest lugn är då jag dyker. Havet är en helt ny värld och man vet aldrig vad som väntar under ytan. Det är helt enkelt ett perfekt sätt för mig att koppla bort börsen - mitt häftigaste minne är då jag dök med hajar.

Vi har haft minusränta i drygt två år och runt om i världen, USA undantaget, tycks denna politik gått från undantag till regel. Hur har och hur påverkar detta dig och dina investeringar?

Ett mycket konkret exempel är att jag sedan ett antal år tillbaka har en amorteringsportfölj som till sin natur är kortsiktig men lever så länge det finns ett spreadcase. Med det menar jag att jag lånar pengar till strax över en halv procentenhet medan mina investeringar på kvartalsvis basis ger en utdelning som överstiger den nivån 13 gånger om. Så borde det inte vara men detta upplägg är ett resultat av den tid vi lever i. Det finns självklart en implicit risk att göra så här men riskpremien borde inte vara så stor som den är just nu.

Något som oroar mig är det faktum att stora delar av världen har statspapper som handlas i negativt territorium och vi har även två bolag, Sanofi och Henkel som lånat gratis. Kombinera detta med en åldrande befolkning som bör vikta över aktier till räntor framöver. Det skapar en press nedåt på räntenivåer men problemet är utan räntor går inte kalkylen ihop och då kommer många tvingas ta onödig risk på aktiemarknaden, en ohållbar och otäck kombination.



Sanningsord. Jag kan inget annat än hålla med dig. Ditt svar väcker en nyfikenhet hos mig och även om du ej sitter inne på ett svar á la valfri börssnackanvändare; Inom vilket område/sfär kommer nästa ”Leman Brothers”? När och varför?

Lehman Brothers kollaps skapade ett stort finansiellt eko runt om i världen då det var en anrik investmentbank som hade stora förgreningar i det finansiella systemet samt att det var mycket oväntat. Derivathandeln sköttes ofta av OTC dessutom, vilket innebär konkret att det var svårt att hålla reda på riskerna som de olika finanshusen var exponerade mot. Nästa kris bör vara mycket oväntad om den ska slå till med full kraft. Däremot kan jag tänka mig att många oroar sig för den realekonomiska påverkan när vi ska ta oss ur ett globalt nästintill decennium med ultralåg penningpolitik. Ingen vet hur detta globala experiment kommer sluta.

Har du belånat din portfölj och hur reflekterar du kring detta? Skall man belåna sin portfölj med dagens ränteläge?

Jag har belånat min portfölj och de flesta bolagen belånar sina verksamheter också. Antingen kan man kika på bolagets soliditet, alltså det egna kapitalet i förhållande till totalt kapital. Eller så kan man titta på hur många gånger rörelseresultatet som bolaget lånar. Rätt utnyttjat är belåning ett verktyg, dock ska det utnyttjas under ett nyktert förhållningssätt. Räknar vi bort amorteringsportföljen och det spreadcase som jag nyss berättade om så är min belåning noll. Personligen tycker jag inte man ska belåna med än 30% för skulle marknaden falla -50% så innebär det att belåningen då istället uppgår till 60%, en jobbig nivå.


"[...]men knappast någon eufori som rådde år 2000[...]"

Oavsett vad börsen står i tycks det alltid finnas de som säger att den är för högt värderad medan andra hävdar motsatsen. Vad anser du om dagens värdering på Stockholmsbörsen?

Det kommer alltid finnas två läger, oavsett marknadsklimat. Däremot är det många som drar slutsatsen om huruvida börsen är billig eller dyr baserat på aktiegrafen, vilket är helt fel. Istället måste vi ju titta på hur vinsterna har utvecklats. Räknar vi bort utdelningen är det två faktorer som driver aktier, dels vinsttillväxt och sedan vinstens värdering. I ett läge där börsens vinster står still men där investerarna är beredda att betala mer och mer för varje vinstkrona bör man dra öronen åt sig. Om däremot vinsterna stiger och förväntas fortsätta stiga växer börsen in i värderingskostymen.

I dagsläget värderas börsen (OMXS30) till P/E 16,5 förväntat 2017 och 15,7 förväntat 2018. Det är högre än snittet men knappast någon eufori som rådde år 2000. Ytterligare en intressant aspekt är att många bolag varit duktiga på att svarva kostnader sedan finanskrisen då det var ett ”enkelt” sätt att öka vinsten när omsättningen inte ville ta fart. Med det sagt finns det en möjlighet att många bolag kan ha en fin inneboende operationell hävstång lönsamhetsmässigt när efterfrågan tar fart ordentligt. Mitt svar blir helt enkelt att den som lever får se. 

Till de flesta som ställs mot väggen i denna intervjuserie kommer du ej undkomma de två viktigaste tillika filosofiska frågorna;

Vad är tid?

Tid är den ultimata globala valutan här i livet. Ingen vet hur lång till vi har till vårt förfogande här på jorden och pengar gör att man kan leva livet på det sätt man vill, inte måste, men det är i slutändan tiden som är helt avgörande.

Vad är meningen med livet?

Oj, om jag det visste! Jag önskar att jag hade svaret på den fråga. I brist på facit nöjer jag mig med att konstatera att livet är här för att levas. Gör det bästa av livet, skapa ett avtryck och gör världen till en bättre plats. Se till att ta vara på vad livet erbjuder, upplev nya intryck och ha ett öppet sinne, sluta helt enkelt aldrig att vara nyfiken och sist men inte minst ta vara på dina nära och kära. Kom också ihåg att vi lånar jorden av framtida generationer.

1 kommentar: