onsdag 1 augusti 2018

A tribute

Suckanden. Stönanden. Fokus. Ögon som stirrar på mobilen. En väckarklocka som visar 05:30 och en datumvisare som säger "måndag". Mer suckanden. Mer stönanden. Dock försvinner denna aversion mot att möta en ny dag vid denna tidiga timme i takt med att klockans sekundvisare avancerar. I sin ständiga kamp mot ett ouppnåeligt slut. Kaffet sätts på, huset och övriga familjemedlemmar tittas till. Sovande. Lugna. trygga. Doften av kaffet når näsborrarna och med ens väcks "the killer instinct". Datorns skärm har knappt hunnit svalna från den sena nattens, eller tidiga morgonens, beroende på perspektiv tillika dygnsrytm, flitiga jobb och när han ännu en gång sätter sig är det inte känslor och tankar såsom "jobbigt och tråkigt" som härjar, utan dess antonymer. En ny dag. En ny dag med såväl meddelanden via sociala medier som mail att besvara. Meddelanden från befintliga tillika kommande prenumeranter som nyttjar hans och hans kollegors tjänst och som önskar feedback och hjälp. En ny dag med nya och intressanta bolagsrapporter. Rapporter som skall läsas och manuellt läggas in i tjänsten framför övriga - Börsdata.

Vi är många som är bortskämda med Börsdata och dess förträfflighet. Börsdata är produkt/tjänst som är semigratis, vilket betyder att användare kan ta del av mycket utan att betala, men för att få tillgång till allt och inte låta sig bli stående med aptitretaren, är en prenumeration ett krav. Det finns två olika abonnemang, premium och pro, varav det förstnämnda kostar 89 kronor i månaden och det sistnämnda 249 kronor. Allt är relativt och för vissa är detta en stor kostnad, medan det för andra är en mindre sådan. Emellertid går det inte, enligt mig, att undfly det faktum att det "värde" som Buffett nämner i ett av hans mer kända citat; "Price is what You pay. Value is what you get.", är mycket större än kostnaden i detta fall.

Via tjänsten kan användare ta del av nyckeltal, analysera, jämföra, göra screeners, se och applicera strategier et cetera. Nyckeltalen går 10 år tillbaka i tiden, vilket gör det lätt och tidsbesparande för investerare, stora som små, att snabbt få en översikt om ett visst bolags utveckling.



Jag tror inte att en närmare beskrivning av tjänsten behövs, ej heller om George, då han bland annat har varit intervjuad hos Nicklas Andersson, som driver Investerarens Podcast, och i, den nu mera nedlagda podden, #Pratapengar avsnitt 95. Utöver detta finns han även att beskåda på Nordnetbloggen, där han diskuterar nyckeltal med Alexander Gustafsson.

Förutom att framlägga att George är en extremt trevlig, jordnära och sympatisk person, som jag har haft äran att träffa över ett glas vin/öl, vill jag med detta inlägg säga att jag tror att vi är många som tar hans närvaro, tjänst och snabba feedback för given. Förvisso kan jag enbart utgå från mig själv, men jag tror att det är fler som instämmer i det faktum att du aldrig får vänta länge på en att få svar på en fråga. Oftast då jag skickar ett meddelande har jag svar inom minuter, och inte timmar eller, gud förbjude, dagar (hej H&M...). Detsamma gäller hans vänliga inställning och förhållningssätt till att ta emot feedback och förslag på förbättringar eller önskemål om utbyggnad av tjänster på öppna och offentliga medier, såsom Twitter. Alltid finns han där; alltid försöker han i det längsta att hjälpa och ge service till sina kunder, såväl betalande som icke-betalande; alltid finns han där för dig, mig och alla andra.

"[...]tanna upp ett tag och begrunda den service som du får och ser andra få[...]"

Jag kan skicka ett meddelande dagen innan ett av de bolag som jag äger har rapport och fråga om han hinner med det på morgonen och det dröjer sällan länge innan jag får till svar att det "skall prioriteras". Sedan får man även en offentlig tweet med ett ping. Det om något är service. Service som han "egentligen inte" behöver ge, men ändå gör och det med en stor glädje.

Jag är uppfostrad som så att man mycket väl kan, och bör, säga "tack" för sådant som man får trots att man har betalat. När jag går på en restaurang och kyparen/hovmästaren, då jag skall lämna lokalen, frågar om maten och dryck var till en belåtenhet, säger jag alltid "tack så mycket" (givet att det var värt att "tacka för"). Detsamma gäller när glassförsäljaren sträcker över glassen, som du har betalat för; du säger "tack".

Till alla er som använder Börsdata, såväl betalande kunder som dess antonym - stanna upp ett tag och begrunda den service som du får och ser andra få. Har du tackat George och hans kollegor för det? Tänk efter ännu en gång; har du sagt "tack" eller på något annat sätt givit en konfirmation på hans insats för att tillfredsställa dina önskemål tillika behov? Troligtvis har du det, men jag anser att det ej kan göras för mycket och således vill jag med detta inlägg säga; Tack George. Tack för att du finns och att du alltid hjälper till vid minsta lilla spörsmål!

Känner du likt jag tycker jag att du gott och väl kan kosta på dig att skicka honom ett meddelande eller en tweet. Sharing is caring och är det något vår värld behöver så är det just detta. Kärlek. Samarbete. Omhändertagande. Solidaritet.

Ett litet, ändock viktigt, tilläg är att detta inlägg inte är sponsrat. Jag har ej fått något för att författa detta inlägg, utan det är skrivet med min genuina tacksamhet till George, hans kollegor och Börsdata.



2 kommentarer:

  1. Bra skrivit som alltid. Tycker det är viktigt att tänka på följande betalar du nästan 3000kr för detta då måste den kostnaden räknas bort från förvaltningsresultatet. En sak som många glömmer. Blir lite som den misslyckade investeringen i börsintroduktionen Citron Invest som kollapsade efter någon månad. Det är lätt att glömma sådana här glada upptåg när året skall sammanfattas.

    Mvh

    Lars

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Lars och tack, likt alltid, för dina högst läsvärda och fyndiga kommentarer.

      Jag är dig fullt enig och har, likt ofta (läs: alltid) inget att tillägga.

      Hoppas att du njuter av sommarvärmen och inte förtar dig!

      /Sofokles

      Radera