fredag 19 juni 2020

Rule of 40 och Datadog

Även om det är midsommar finns det nog ett begär att läsa något om börsen, eller hur? Idag presenteras inget speciellt mer än om regeln om den magiska summan 40 samt bolaget Datadog. Hela inlägget finns på Trade Venue - nedan är, som alltid, ett litet utdrag.

 Nej, det är inte någon livskris e.d. som i filmen This is 40 med b.la. Leslie Mann och Paul Rudd i huvudrollen, utan regeln om 40 är mer till för att applicera när växande bolag i allmänhet, men bolag inom SaaS (Software As A Service) i synnerhet studeras. Helt plöstligt kom det – ty jag hade ej hört talas om denna regel förrän ett par veckor tillbaka och kom då att höra den på en podd och sedan dess har såväl Kreti som Pleti skrivit om den. Jag vet nu att det finns såväl böcker som andra medier om det (härligt att alltid lära sig och med det utvecklas). En bra video om Rule of 40 är denna (3,35 min lång)

Regeln om 40-formeln kräver bara två faktorer, tillväxt och vinstmarginal. För att beräkna denna statistik lägger du helt enkelt till din tillväxt i procentuella termer plus din vinstmarginal. Om din intäktstillväxt är 15 % och din vinstmarginal 20 %, är din regel om 40-talet 35 % (15 + 20), vilket är under 40 % -målet. För att vara en "attraktiv" investering för dig måste summan vara ≥ 40. Det du är på jakt efter är att uppfylla denna formel, som mer utförligt finns förklarat på SaaSholic.com: GP Ratio = Growth Rate + Profit.

Det generella med regeln är att du till och med kan förlora pengar om du växer, vilket mer är en regel än ett undantag för nya och växande bolag. Eftersom det inom SaaS-sektorn letas efter ett monopol går tillväxt före vinst (Netflix, Spotify, Amazon med flera är bara några få av många exempel på detta). Dock är det viktigt att beakta; det är inte  lätt att ”bara sådär” ställa om till vinst.

Läs vidare på denna länk.

Trevlig midsommar!

/Sofokles

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar