söndag 22 november 2020

Grabben i Graven Bredvid - del 2

 GrabbenIGravenBredvids investeringsfilosofi

Hej!

Jag fick i ett tidigare inlägg möjlighet att dela med mig lite om vem jag är och tänkte här dela med mig av hur jag tänker med min portfölj.

När jag tidigt 2019 började investera i aktier på allvar så var jag väldigt splittrad i mitt sätt att tänka. Jag följde många bloggar/Instagramprofiler med fokus på utdelning. Jag lockades själv av tanken på en ”bombmatta av utdelningar” och lockades av klirret i Avanzaappen när utdelningarna trillade in. Missförstå mig inte nu, jag uppskattar fortfarande utdelningar (vem gör inte det?), men fokus på högutdelande bolag kontra ”tillväxt” började göra mig allt mer tudelad. Jag hade någon månad när jag upptäckte den hypnotiserande känslan med ett forum som Placera och de profiler som rör sig där. Jag fick tips om ”QuickBit” och köpte för en då bra slant och aktien gick upp 10 % per dag, sen helt plötsligt dippade 20 %~ och kort därefter upp likamycket. Forumet var ON FIRE med väldigt likasinnade och haussande tyckare. Den vägde väl ca 5-10 % av portföljen då och jag kände hur jag hade svårt att sova och mådde riktigt dåligt. Någon dag efter så sålde jag och kände en instant sjuk lättnad och klumpen i magen släppte. Jag vacklade i mina tankar fram och tillbaka under hösten 2019 och fick en del tips via Placera, vissa bra och andra mindre bra. Under tidens gång växte en känsla fram som jag har än idag - jag måste veta vad jag äger och varför jag äger dem. Utöver det så frångick jag helt fokus på utdelning och prioriterade tillväxt. Flera profiler jag varmt uppskattar förklarade det så fint att om man är ung och har tiden på sin sida så ska pengar jobba och då blir ”tillväxtaktier” det naturliga alternativet för mig.


Läs vidare på Trade Venue.

En härlig, avkopplande och slö söndag tillönskas!

/Cristofer

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar