lördag 7 november 2020

Varför?

Jag tror det är få, om ens någon, som har missat att EBM äntligen har börjat att uppmärksamma hur diverse aktier hausas, eller vice versa, i sociala medier. Den senaste artikeln om detta publicerades så sent som lördagen den 7/11 2020. Ännu återstår att se om de också kommer att agera och vad eventuella domar kan landa i. Tyvärr har myndigheten historiskt visat sig vara mindre sträng tillika hård, vilket gör att jag befarar att det kan bli mer snack och mindre verkstad. Emellertid finns alltid det berömda undantaget från den lika berömda regeln. 

Den kanske mest uppmärksammade profilen rörande denna diskussion torde vara Ibra Kadabra och hans vapenbroder ”Örjan”, som tycks vara extremt välbärgade tack vare sina goda kunskaper i investeringar.  Jag förstår varför de har tackat nej till alla erbjudanden från b.la. Goldman Sachs, Berkshire, Fairfax et cetera, för inte ens en monsterlön från dessa bolag kan konkurrera med de miljoners miljoner som de kan göra via att hausa upp aktiekurser i lite mindre bolag på de lika mindre listorna.


Läs vidare på Trade Venue - där aktier hausas likt vore det ingen morgondag!

Trevlig helg!

/Cristofer

2 kommentarer:

  1. Hej Sofokles.

    Här hittar du mina tankar om det du skriver i inlägget:

    https://kollpakontot.blogspot.com/2020/11/jag-kan-inte-saga-detta-tillrackligt.html

    Jag tycker naturligtvis att det är bra att det finns en myndighet som vakar över detta men det är ju konstigt hur "experter" i börspressen får hissa och dissa aktier utan problem. Men det är klart, deras utlåtanden inbringar ju enorma courtage till bankerna...

    I min mening ligger ansvaret hos den enskilde investeraren, om man köper aktier eller fonder för att någon anonym tomte på sociala medier lagt ut en rekommendation så tycker jag nog att man bör se över sin strategi. Därefter rannsaka sig själv och ta ansvar för sina handlingar.

    Det kan låta som hårda ord från min sida med de är i all välmening, man kan inte slänga iväg sina pengar ut i cyberspace på grund av vad någon har sagt eller publicerat och sedan förvänta sig att någon annan skall ta det ansvaret när det smäller.

    Tack för en grym blogg som vanligt!

    /K

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej och tack!

      Roligt att du hittar hit och tack för feedback!
      Kloka tankar och mycket bra presenterat! "Hårda ord" säger bara de som tar illa vid sig/som inte förstår att ansvaret ligger hos dem/tycker synd om sig själva.

      Önskemål - kommentera gärna på Trade Venue, då jag sällan tittar på kommentarer på denna blogg.

      Jag önskar dig allt gott!

      /Cristofer

      Radera