torsdag 12 november 2020

Utdelningsstopp även 2021?

Igår, torsdag, kunde vi läsa på Dagens Industris hemsida om hur Finansinspektionen (FI) vill ha kvar ett utdelningsstopp en bit in på 2021. Institutionen redogör inte för hur långt ”en bit in på 2021” är, vilket jag har förståelse för; ty ingen kan veta att den 11 mars kommer allt att vara ”guld och gröna skogar”. Det jag dock ställer mig mycket kluven till och även finner beklagligt är sättet som de uttrycker sig på. Faktum är att de hintar om att de förvisso kan ge klartecken för utdelningar, men inte fullskaliga sådana. Med andra ord kan det bli som så att om/när banker får dela ut kan de ändå hindras från att betala ut mer än kanske 40 % av den ursprungliga summan.

När di:s reporter ställer Erik Thedéen mot väggen och frågar OM det är tal om ovan nämnda gränser svarar han att det är upp till var och en att tolka det pressmeddelande som tidigare under dagens skickades ut. Min tolkning, tillsammans med Thedéens utlåtande/kommentar, är att det mycket väl riskerar att bli som så att det blir ett sorts tak för bankerna.

Fortsätt att läsa på Trade Venue.

Jag önskar dig en trevlig dag!

/Cristofer

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar