tisdag 28 maj 2024

Brev från en läsare om valutaexponering

 Då och då brukar det dimpa in ett och ett annat brev i min inkorg. Jag har som ambition att svara på alla, om än att det i många fall blir tämligen korta svar. Detta då tiden inte riktigt finns där. Jag ger aldrig råd eller dylikt, utan försöker att ställa motfrågor i syfte att hjälpa avsändaren att själv finna svaren. Således blir jag lite av den lärare som jag till vardags arbetar som.

För ett par dagar sedan inkom ett brev från en läsare som undrar hur hen ska tänka kring valutaexponering. Jag tyckte frågan var adekvat att jag ville dela den här och ställa en direkt fråga till dig, som läser detta, och hur du tänker (och skulle svara). 

”Hej Cristofer. Jag hoppas allt är bra med dig. Jag undrar hur du tänker kring valutaexponering – hur mycket ska man ha investerat i SEK; USD och så vidare? Ska man gå efter hur en globalfond är konstruerad, det vill säga att cirka 65–70 % ska ligga i USD? Eller ska jag ha mindre än så? Min ambition är att leva på utdelningar och jag kommer nästa år att komma upp till en summa som kommer ge mig strax under 25 000 kr/månaden (om jag slår ut totalsumman). Nu spelar det i och för sig ingen roll för min fråga, men jag ville ändå nämna det. Planen är att bo kvar i Sverige, men såklart resa och uppleva världen – framför allt Asien.

Läs vidare på Trade Venue. Jag önskar dig en trevlig afton.

/Cristofer

1 kommentar:

  1. Behöver du ett akut lån? Vi ger ut privatlån? Företagslån? Bostadslån? Lantbrukslån? Utbildningslån? Debet konsolideringslån? Lastbilslån? Billån? Hotelllån? Refinansiera lån? och fler skollån? Startlån? .Vi erbjuder till 2% ränta! Kontakta oss via: richardcosmos5@gmail.com

    SvaraRadera