torsdag 5 december 2019

Finansministern

Jag har de senaste veckorna haft nöjet att läsa Anders Borgs nyutkomna bok Finansministern. Först hade jag inga planer på att läsa den, men efter att ha läst flertalet ledare på Dagens Industri, såsom Samhällsarkitekten och reformatorn (läs gärna denna artikel), var min nyfikenhet väckt.
Även om jag alltid utgår från att envar författare alltid är speglad av sin egen världsbild, s.k. fenomenografi, tycker jag att det finns en relativt hög grad av självdistans i boken, om än ej perfekt. Steg för steg tar Borg med sig läsaren på en resa genom finanskrisen anno 2008 och åren som följde. Tydligt framgår hur han och många andra av världens centralbanker såg krisen komma, men detta till trots inte (hann?) reagera innan skiten träffade fläkten.
Resten av recensionen och mina reflektioner kan du läsa via denna länk (självklart INTE någon affiliate).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar