lördag 30 december 2023

Årskrönika 2023

 Det må låta som en klyscha men det ändrar inte den subjektiva upplevelsen och uppfattningen om tiden; ty åren tycks går snabbare och snabbare för varje årsring jag ristar in på min torso. Objektivt vet jag – alla – att tiden går i näst intill exakt samma hastighet som igår, eller förra året, och således finner jag det något fascinerande hur en upplevelse om något så mätbart kan upplevas så väsensskilt från dess reella form och kraft.

2023 har varit ett år med mycket händelser och jag tror vi är få som inte fått se en sorts S-formad kurva i årsgrafen. Det började på topp och här kändes det för mig mycket… ”verklighetsfrämmande”, för det fanns inget underlag som gjorde gällande att uppgången var berättigad. Absolut ligger börsen alltid 6–9 månader före den reella ekonomin, likväl kändes hoppen om minskad inflation och räntesänkningar långt borta för nästan exakt ett år sedan. Följaktligen var jag inte förvånad över att det blev ett nedställ under mars. 

Läs vidare på Trade Venue. Jag önskar dig en god helg, ett gott avslut och ett gott nytt år.

/Cristofer

2 kommentarer:

  1. Hej Cristofer.

    Bra jobbat med portföljen. Som du skriver lär resultatet svänga över tid när man väljer enskilda aktier. Viktigaste lärdomen jag har är att inte försöka förlora allt för mycket på en investering över tid då det ofta tar väldigt lång tid att få tillbaka den avkastningen. Kan man undvika de sämsta investeringarna är det bra. Samt att jämföra sig lite med index bara för att se att man inte presterar alldeles för mycket sämre över tid. Kan man ligga runt index över tid och känna sig nöjd med enskilda aktier tycker jag gott man kan fortsätta med den strategin. Men jag läste någonstans att det blir allt svårare att slå index över tid när portföljen växer sig större. Men allt som allt ger börsen en bättre avkastning än ett räntesparande på sikt så även om det blir något snedsteg ibland brukar man ha igen att ta risk med sina pengar om man nu inte säljer i panik när man ligger rejält minus för stunden.

    Hursomhelst önskar jag dig en god fortsättning på 2024 och hoppas det blir ditt bästa år någonsin :-)

    Mvh Slimis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Slimis och tack!

      Dina ord värmer och det du skriver om att långsiktigt slå index = svårt har även jag skrivit om.

      Jag klistrar in det jag svarade en annan kommentator, som också frågade om ifall jag funderat på att övergå till indexfonder: "Hej kära AP och tack för återkommande besök och kommentarer.

      Det stämmer att jag ligger cirka 12 % bättre än OMX SGI sedan start och du har lika kloka som adekvata tankar. Jag har vid flera tillfällen under 2022 skrivit om varför jag inte kör 100 % indexfonder. Dels för jag vill inte hamna i återkommande situationer om hur/när att sälja X andel (och "leva på" den dagen jag väljer att sluta förvärvsarbeta), dels då jag finner hela processen med investeringar (analys, strategi etc.) så rolig och givande att jag är beredd att det får kosta lite i form av avkastning. Dock får kostnaden ej bli för hög!

      Många rider, spelar ishockey, samlar och målar Warhammerfigurer eller dylikt - intressen de lägger pengar på. Detta är bra, så länge respektive känner att de får värde för priset. Så länge jag känner samma med all tid och energi jag lägger på börsen kommer jag att fortsätta. Såklart ej in i absurdum, men en viss "se det som nöjes- och förströelsekostnader".

      Med det sagt vill jag ånyo önska dig ett gott nytt år!

      //Cristofer

      Radera