torsdag 21 december 2023

Kronan stärks – var ej rädd att investera i utlandet

 Jag är främst aktiv på twitter och här har jag de senaste veckorna i allmänhet, men sedan senaste FED-beskedet, som följdes av ECB, Riksbanken, Bank of England och flera andra (ex. Norges centralbank), i synnerhet läst flera som noterar den svenska kronans förstärkning och därefter skriver att de främst avvaktar att investera i USA och övriga länder bortom Svea Rikes gränser. 

Jag är ingen makroekonom och hur valutor utvecklas och handlas kan jag föga om. Dock vet jag att en valuta till mångt och mycket kan ses som ett derivat på hur omvärlden värderar ett visst land. Ett välskött land med bra finanser, god samhällsekonomisk ordning, utveckling et cetera brukar ofta premieras, medan vice versa är gällande. 

Läs vidare på Trade Venue. Jag önskar dig ett gott avslut på denna arbetsvecka och en god jul!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar