onsdag 18 september 2024

Gretzky och Obesitas

 OBS: jag har fått flera frågor om den intervju med Storebrand Fonder som jag hintade om på X (f.d. Twitter) för drygt 1,5 veckor sedan. Jag kan med glädje meddela att den kommer att genomföras i dagarna. 

Klickvänligare rubrik än ”Gretzky och Obesitas” har nog aldrig skrivits på denna blogg. Dock fann jag det passande för det som är inläggets tema, nämligen att vara med i (hockey)matchen men att inte stirra sig blind på var pucken är nu, utan på var den kommer att vara därefter. Uttrycket kommer från Wayne Gretzky, en av de absolut främsta hockeyspelarna genom tiderna. Jag växte upp precis i slutet av hans karriär och har således några, om än inte många, minnen av hans insatser. Idag står många av dessa att finna på bland annat YouTube, där bland annat denna visar varför han är att betrakta som en legend med sina över sextioen rekord

”Skate to where the puck is going to be, not where it has been." (W. Gretzky)
 

De senaste åren har obesitas blivit viralt. Jag har bland annat berört området tillika temat såväl här på bloggen (4 juni, då jag skrev om World Obesitas Day) som hos Aktiespararna. Att vi rör oss mindre och mindre samt äter mer och mer, eller i alla fall mer onyttigt, är arv från vår tid på savannen. Hjärnan är hårdkodad att den inte alltid kommer ha tillgång till mat, så vad den gör när den finner föda är att äta mycket och mer därtill. Addera därtill att rörelse förbrukar energi och att denna skall hushållas på så blir produkten av ekvationen allt annat än bra eller önskvärd. Beställ hem via Foodora, sitt still i soffan framför Netflix, har virtuella kompisträffar á coronaåren och så vidare.

Läs vidare på Trade Venue. Jag önskar dig en god lillördag!

/Cristofer

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar