torsdag 25 juni 2026

I Kristerssons Sverige

 Förvisso förväntar jag mig aldrig att det ska finnas nyans och variation hos Aftonbladets ledarskribenter därtill redaktörer gällande såväl innehåll som format, men att man är så enkelspåriga att mer eller mindre varje ledartext ska innehålla ”i Kristerssons Sverige”, ”I TIDÖ:s Sverige”, ”I Åkessons Sverige” eller dylikt blir lika ai-genererat som banalt. Snart kommer vi säkert att få läsa ”Extremhettan drar in över Sverige och glassen hinner smälta innan man ens har tagit ut den ur frysen, vilket gör att barnen gråter och känner sig kränkta, i Kristerssons Sverige” med direkta anspel på den klimatpolitik som regeringen bedriver. Förstå mig rätt när jag skriver följande rader, men innan vi ger oss an att vara världens samvete och på det sättet bland annat försöka betala av vår ”neutralitetsskuld” under andra världskriget, bör vi först se till att det är rim och reson på hemmaplan á först äter vi, sedan kan vi diskutera moral.

Läs vidare på Trade Venue. Jag önskar dig en på förhand trevlig helg.

/Cristofer

tisdag 23 juni 2026

Bahnhof – faller för 6G och Starlink?

 Ett bolag som har utvecklats relativt starkt, men vars aktie har utvecklats det motsatta under 2026 är Bahnhof. Senast som jag skrev om bolaget var i samband med dess kvartalsrapport för årets första kvartal. Rapporten var bra och som det ser ut lyckas man växa och expandera med stabila marginaler samtidigt som man fortsätter att dra nytta av den ökade efterfrågan från kunder om inhemskt/nordisk molnlagring med mera. Addera därtill att balansräkningen är i ett fortsatt ypperligt skick och att pilotkskolan är intakt, då Jon Karlung via K.N. Telekom äger 50,4 % av såväl röster som kapital.

Att aktien – bra fundamental utveckling till trots – går svagt kan bero på flera faktorer, inte minst psykologiska i det mer korta perspektivet. Som bekant finns det inte så lite sanning i Grahams ”In the short run, the market is a voting machine but in the long run, it is a weighing machine.” Åsidosätter vi det psykologiska tror jag en adekvat faktor till aktiens nedgång stavas dels 6G, dels Starlink och liknande produkter från andra konkurrenter.

Läs vidare på Trade Venue. Jag önskar dig en trevlig dag!

/Cristofer

söndag 21 juni 2026

L&G Global Quality Dividends UCITS ETF - ca >950 bolag, månatlig utdelning och en godkänd avgift

 I början av januari i år skrev bloggrannen Petrusko om ETF:n L&G Global Quality Dividends (LDGL), en tillsynes intressant ETF som säkert kan generera en stabil avkastning för de som är lite mer riskaverta än andra. Jag har haft värdepappret på bevakningslistan i snart 5 månader, men det är först nu som jag har valt att åsidosätta tid för att se om det är ”guld” eller ”kattguld”. Fonden, med en avgift om 0,31 % på Avanza, delar ut månadsvis och på rullande tolv månader uppgår direktavkastningen just nu till cirka 4,4 %. Beträffande avgiften kanske du kan hitta den billigare hos andra mäklare. Dock är det inget som jag har bemödat mig med.

Läs vidare på Trade Venue. Jag önskar dig en solig dag.

/Cristofer

lördag 20 juni 2026

Varför är USA:s herrfotbollslag så – relativt – dåligt?

 Med ytterligare ett VM som spelas i USA fick jag en fråga från en elev strax innan skolavslutningen. ”Varför är USA så dåliga i fotboll för herrar?”. Frågan är adekvat, för tar vi oss an sportvärlden på ett brett plan framkommer att USA är bland de främsta och i flera fall; den främsta. De senaste 50 åren har 540 OS-guld införskaffats och i sporter som basket och hockey är man mer eller mindre ständigt bland de som slåss om guldmedaljen. Simning, friidrott, gymnastik och snowboard är bara några ytterligare av flera sporter där man ofta förekommer bland de tre främsta. Dock inte fotboll – varför?

Läs vidare på Trade Venue. Jag önskar dig en trevlig Midsommardag.

/Cristofer