I och med att F1-filmen, F1 – The Movie, nyligen hade premiär väcktes intresset att läsa på om sektorn, som fick en rejäl boost av Netflix-serien Drive to Survive, som började 2019. Med denna fick gemene man möjlighet att tas med bakom Formel 1:s glänsande rampljus. Få tänkte nog att satsningen skulle få någon betydande effekt för bolaget, Liberty Media, bakom sporten och med det ökade tittarsiffror samt andra relaterade intäkter. Idag tror jag det finns många som hävdar att satsningen är att betrakta som modern investerings- och PR-historia utan motstycke.
Enligt Parrot Analytics har dokumentärserien genererat över 290 miljoner dollar i streamingintäkter för Netflix mellan 2020–2024. Det gör Drive to Survive till en av de mest lönsamma sportserierna någonsin. För Netflix innebär detta direkt avkastning på investering – och en paketering som gör sporten tillgänglig – och attraktiv – för miljoner nya tittare.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar