söndag 21 juni 2026

L&G Global Quality Dividends UCITS ETF - ca >950 bolag, månatlig utdelning och en godkänd avgift

 I början av januari i år skrev bloggrannen Petrusko om ETF:n L&G Global Quality Dividends (LDGL), en tillsynes intressant ETF som säkert kan generera en stabil avkastning för de som är lite mer riskaverta än andra. Jag har haft värdepappret på bevakningslistan i snart 5 månader, men det är först nu som jag har valt att åsidosätta tid för att se om det är ”guld” eller ”kattguld”. Fonden, med en avgift om 0,31 % på Avanza, delar ut månadsvis och på rullande tolv månader uppgår direktavkastningen just nu till cirka 4,4 %. Beträffande avgiften kanske du kan hitta den billigare hos andra mäklare. Dock är det inget som jag har bemödat mig med.

Läs vidare på Trade Venue. Jag önskar dig en solig dag.

/Cristofer

lördag 20 juni 2026

Varför är USA:s herrfotbollslag så – relativt – dåligt?

 Med ytterligare ett VM som spelas i USA fick jag en fråga från en elev strax innan skolavslutningen. ”Varför är USA så dåliga i fotboll för herrar?”. Frågan är adekvat, för tar vi oss an sportvärlden på ett brett plan framkommer att USA är bland de främsta och i flera fall; den främsta. De senaste 50 åren har 540 OS-guld införskaffats och i sporter som basket och hockey är man mer eller mindre ständigt bland de som slåss om guldmedaljen. Simning, friidrott, gymnastik och snowboard är bara några ytterligare av flera sporter där man ofta förekommer bland de tre främsta. Dock inte fotboll – varför?

Läs vidare på Trade Venue. Jag önskar dig en trevlig Midsommardag.

/Cristofer

torsdag 18 juni 2026

Viktiga framgångsnyckeln – tidiga tunga missen: ”Träning ger tur”

 Som den sista texten för Unga Aktiesparare för detta halvår frågade redaktören om jag kunde skriva en text om “min resa”. Det blir såväl högt som lågt om hur jag efter en rejäl käftsmäll fann en strategi som passade och tilltalade mig. Du finner krönikan på denna länk, som - såklart - är helt fri från affiliates eller dylikt.

Trevlig midsommar!

/Cristofer

onsdag 17 juni 2026

Semester

 En bekant till mig berättade en gång om när han gick i en av skolans korridorer – inte och överförde ett samtal mellan en kollega och en elev. Sistnämnda frågade när lärarna fick sommarlov, vilken förstnämnda besvarade med att lärare inte har lov, utan att de har semester, precis som i andra yrken. Jag vet inte ifall den läraren hade vaknat på fel sida, var sönderstressad av betygstider eller enbart ville lyfta fram betydelsen av begreppsval. Kanske kände sig hen kränkt? Jag har ingen aning och för mig är det sak samma om någon kallar min sommarledighet för semester, eller sommarlov. Ledig är jag oavsett och kränkt känner jag mig alltid…

Idag är min första semesterdag och som många andra(?) börjar jag med att storstäda allt och inget - detta trots att det inte behövs, men jag tror det är något som sitter inom mig att jag inte kan unna mig att sitta med en x2 espresso och en bok innan det är kliniskt rent i bostaden och samtliga fönster är putsade. 


tisdag 16 juni 2026

Berkshire Hathaway – utan Buffett: ”Principerna består”

 För ett tag sedan fick jag en lika uppskattad som eggande förfrågan från Unga Aktiesparares chefredaktör, David Flatbacke Karlsson, om vad som kommer hände med Berkshire Hathaway nu efter att Warren Buffett har avgått som vd. 


Jag fick fria händer och det är lika roligt som utmanande. Du kan läsa min text/krönika på denna länk, som - såklart - inte är affiliate eller dylikt.

Trevlig dag tillönskas.

söndag 14 juni 2026

Bästa utdelande ETF:erna?

 I veckan noterade jag en tweet, där en användare efterfrågade vilka utdelande ETF:er som ses som de främsta framför övriga. Att ställa öppna frågor likt denna är ett bra sätt för att få uppslag och jag utgår, såklart, från att nämnda inte köper allt som rekommenderas innan såväl en som två tankebanor har getts plats och tid. 

Vad som är en ”bra” utdelnings-ETF är svårt att definiera, för vad menas? Ska den ha en relativt hög direktavkastning >4,5 % med en rimlig årlig genomsnittlig utdelningstillväxt (CAGR) om 3-4 % per år, eller är det en ETF som just nu har en låg direktavkastning <2,5 % men vars utdelningshöjningshistorik – CAGR, ligger >8 %? Vidare kommer frågor om geografisk exponering, men också portföljkomposition med allt från att den kan vara inriktad på värde eller stabila utdelare via tillväxtfokus till en ren och skär pilkastningsstrategi. Som om inte detta är nog, finns det även de som vill ha månatliga eller kvartalsbaserade utdelningar, medan andra är tillfreds med såväl halvårs- som årsbaserade sådana.

Läs vidare på Trade Venue. Jag önskar dig en trevlig dag!

/Cristofer

torsdag 11 juni 2026

Storebrand Fonder och Avanza

 Det är många som har skickat meddelande eller mail till mig om när utdelningen från Storebrands fonder kommer. Som jag skrev så sent som den 30 maj skedde utbetalningen från Storebrand Fonder den 10 juni och att man därefter bör räkna med 1-2 bankdagar för Avanza och Nordnet att skifta summorna vidare till oss andelsägare.

Under torsdagens (11/6) eftermiddag var jag i kontakt med dels Avanza, dels Storebrand fonder för att se om allt skulle hinnas med innan helgen. Förstå mig rätt, för detta är ju en rätt så trivial sak – ty det finns andra mycket, mycket mer viktiga spörsmål i våra liv. Emellertid är jag ibland, på gott och ont, ”den som är den” och i kombination med lite dödtid mellan två andra inplanerade ting i kalendern valde jag att kontakta Avanza för att höra om status. Jag fick som svar ”Vi inväntar notor från Storebrand för att kunna boka, tyvärr är det sällan vi får notor för utdelningar i utsatt tid. Men vi skickade en påminnelse till Storebrand igår. Förhoppningsvis bör de trilla in inom kort”. Detta valde jag att dubbelkolla med Storebrand Fonder om, då jag hade haft kontakt med dem gällande ett annat ärende om exakta utdelningssummor för vissa av fonderna (se längre ned i detta inlägg). 

Läs vidare på Trade Venue. Jag önskar dig en trevlig helg!

/Cristofer

onsdag 10 juni 2026

Polybios - detta skrämmer mig

 Det finns många saker som skapar oro hos människan. Ett brev från Skatteverket, att bilen ska gå sönder eller att internet ligger nere just den fredagen då man hade planerat att streama det senaste avsnittet av favoritserien. I mångt och mycket relativt viktiga saker, men jämfört med ett atombombskrig, eller en invasion av utomjordingar är de att betrakta som bagateller, om ens det. 

Förvisso oroar och skrämmer ett atombombskrig mig, men ändå inte så mycket, för det kommer att gå fort och givet att jag inte överlever och får uppleva strålning, nukleär vinter och alla andra hemska biverkningar kommer allt vara över fortare än kvickt. Det slår förvisso fel på många punkter, men det går att jämföra med snabbt dödsstraff och ett sådant men som först föregås av en lång- och segdragen tortyr. Döden önskar sig ytterst få, men i relation till en hemsk långdragen tortyr á den spanska inkvisitionen innan det sista andetaget tas är frågan om man inte heller väljer det snabba alternativet? 

Läs vidare på Trade Venue. Jag önskar dig en trevlig lillördag!

/Cristofer

söndag 7 juni 2026

Buckle Inc. – fritidskläder med extrautdelningar

 Innan årsskiftet satt jag och scrollade runt på såväl Börsdata som bland amerikanska bloggar och andra medier för att se om det fanns några intressanta bolag att läsa vidare om. Två av dessa var dels Buckle Inc., dels Addus Homecare. Sistnämnda finner jag intressant, då de tycks ha en stark marknadsposition samt rider på en strukturell megatrend. Därtill är finanserna i ett ypperligt skick och beträffande tillväxt, lönsamhet och avkastning på såväl investerat som eget kapital, för att inte förglömma totala tillgångar exklusive immateriella dito, är även de stabila relativt bolaget och dess sektor. Tyvärr lämnas ännu ingen utdelning, men jag kommer att fortsätta följa bolaget.

Läs vidare på Trade Venue. Jag önskar dig en trevlig dag!

/Cristofer

torsdag 4 juni 2026

Du har ju inte störst könsorgan på savannen!

 Någon gång i livet har vi nog alla velat, eller än vill bli, bäst. Bäst på att kissa längst, bäst på att kasta räv eller bäst på rapa högst och längst. Ju yngre vi är, desto större sannolikhet för detta mindset; att vilja bli och vara bäst. Att vi har denna inneboende drift är ett biologiskt arv. Under de tider som vi levde och verkade på savannen var det den starkaste och snabbaste som de flesta i flocken sökte sig till då dessa ökade sannolikheten för överlevand – hjärnans främsta och viktigaste fokus. I de fall då det istället var vet- och klokskap som var essentiella för överlevnad, var det till dessa som flocken sökte sig. I människans tidiga historia var det främst fysiska förmågor som premierades, medan det med åren och fram till idag har blivit mer varierat och diversifierat. 

Läs vidare på Trade Venue. Jag önskar dig en trevlig dag!

/Cristofer

tisdag 2 juni 2026

Allt fler talar om ett ras modell större

 Det brukar sägas att pessimister låter smarta, men att det är optimister som tjänar pengar. Såklart finns det alltid en nyans i allt och inget, såsom just i denna passage då en pessimist kan få avkastning med att till exempel köpa bearprodukter. Emellertid är min tolkning att utlåtandet mer ska ses som något mer långsiktigt och inte på bara ett eller ett fåtal kvartal. Den som har agerat enligt sin pessimistiska syn á Peter som alltid ropar varg – det vill säga haft en mycket låg andel aktieexponering - de senaste 10 åren har med det missat en uppgång om 258 % i världsindex och 205,5 % i OMXSGI. 

Ju högre värderad som börsen till synes blir, desto mer ökar sannolikheten för ett fall. Antingen har Mr. Market fel i de förväntade optimistiska vinstestimaten, vilket betyder ett fall, eller så har han rätt och börsen är således inte lika högt värderad. I och med tech- och ai-bolagens stora dominans just nu, hänger mer eller mindre ”allt” på hur väl de kan växa in i den kostym som Mr. Market har bett skräddaren att sy. Ett exempel är Nvidia, som på bakåtblickande vinster om 12 månader handlas till P/E 32,5, men på de framåtblickade tolv dito handlas till P/E 24,5. Är det dyrt för ett bolag som har ökat sin vinst med ett snitt om cirka 75 % de senaste tre och fem åren och som rider på en strukturell megatrend så stor och stark att vi får gå tillbaka till den industriella revolutionen för att hitta en jämbördig sparringpartner? Pris är, som sagt, vad du betalar, värde vad du får.

Läs vidare på Trade Venue. Jag önskar dig en trevlig dag!

/Cristofer