fredag 8 januari 2016

Hur att hantera extra och oplanerad inkomst?

Detta blir nog bloggens kortaste inlägg under dess korta historik. Dock är den filosofiska frågan angenäm och möjligtvis kanske den säger något om hur man är som en person(?). Om det vågar jag ej uttala mig om, då jag inte hittat några adekvata argument för såväl det ena som det andra lägret. Dock letar jag just nu bland de filosofiska pappersbuntar (läs: böcker) som jag har hemma för att se om denna fråga finns diskuterad bland "de visa".

Förställ dig detta; Du är DU (och eftersom du läser denna blogg har du en ekonomisk medvetenhet; du vet vikten av inkomst/utgift samt hur mycket makt du de facto har över ditt liv, ditt kapital etc.) och just nu är du ute på en promenad. Plötsligt hittar du 500 kr på vägen. Ingen person syns på långa vägar. Du tittar dig ännu en gång omkring; ingen syns till.

I denna fas i berättelsen brukar många liknande dito om etik och moral stanna upp och fråga: "vad skulle du göra och varför?". Dock tänker jag fortsätta och göra det enkelt för dig. Du tar pengarna.

Frågan jag vill komma till är istället: hur hanterar du dessa? Är det pengar som du kan spendera hej vilt, då de egentligen inte är "dina"? Eller räknar du dem som till dina andra, hårt inarbetade, dito och håller i dem likt de vore de sista du hade?

Nu kommer en lite rolig ändock konstig framställning av mig som person komma fram och jag vill betona att den på intet sätt säger mycket om mig, men visst avslöjar den ändå lite.

Likt många(?) har jag en standardfrukost som jag ofta äter; grekisk yoghurt, musli, proviva, te, bröd, smör och pålägg. Näst intill alltid köper jag min grekiska yoghurt på Lidl, då den är den absolut bästa vad gäller pris kontra smak och konsistens. Tidigare åt jag Lindhals grekiska yoghurt, men efter bara ett försök med Lidls dito var valet enkelt - såväl godare frukost som mer pengar kvar kassan, då det skiljer cirka 7 kronor de båda märkena emellan.



Nu har jag hittat en ny favorit, men som är EXTREMT mycket dyrare: Fontanas grekiska yoghurt. Denna ligger på 33 kr jämfört med Lidls på 20 kr. Att tillägga är att en burk av Lidls yoghurt räcker till fyra frukostar för mig medan Fontanas räcker till 3 stycken. Således....lyxfällandyrt!

Och varför pratar jag om något så banalt som detta undrar du? Jo, nu kommer vi till punkten om hur jag skulle tänka kring dessa 500 kr. Jag skulle se dem som "extra/spenderbara" pengar på sådant jag behöver men som kanske räknas inom kategorin "extra dyrt". Lägga dem på det jag vill, oavsett kostnad kontra kvalitet, smak etc. Jag skulle också tänka mig att bjuda kompisar, familj e.d. på mat/fika/bio men jag skulle nog inte köpa mig t.ex. en tröja endast utifrån att jag vill ha den (men egentligen inte behöver den, för då hade jag redan köpt den).

Kort sagt: jag skulle plocka upp femhundringen och använda den till att köpa sådant som jag konsumerar, men då unna mig lite dyrare/lyxigare dito; finare/dyrare vin, kött, yoghurt, fisk et cetera. Andra kanske tänker att de fortsätter köpa/göra precis som vanligt och ser det hela som en extra inkomst på 500 kr (och fortsätter leva "snålt").

Hur skulle du göra med denna femhundring? Skulle du spendera hel vilt på vad som helst? Skulle du göra lite mer likt mig? Eller skulle du spara den och fortsätta konsumera likt du ej hade hittat den?

Säger detta om hur man är som person och hur man handskas med "oförutsedda" pengar? Låt oss applicera det hela på investeringar. Du får 50 000 kr i arv; hur spenderar du dem? Hej vilt på förhoppningsbolag á la Anoto e.d., eller köper du kvalitetsbolag som ändå är lite väl "dyra" för tillfället? Eller, lägger pengarna i krigskassan och fortsätter din investeringsstrategi precis som vanligt?

Kanske jämför jag äpplen med päron, men jag finner ändå denna filosofiska tillika hypotetiska fråga intressant.












4 kommentarer:

  1. "Mental accounting", som jag twittrade om, är väldigt intressant. Ytterst få av oss spenderar 1000 extra kronor i löneökning på samma sätt som 1000 extra kr som är upphittade/vunna på lotteri/mottagna i gåva eller liknande. Sistnämnda pengar värderas helt annorlunda än pengar från lönearbete, och även om summorna exakt motsvarar det samma antalet arbetade timmar så väljer de flesta att spendera pengar som man "inte räknat med" på ett mer promiskuöst/lössläppt sätt (i brist på bättre ord..).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Finansnovis =)

      Även jag har läst om detta och det finns inget att argumentera emot i ditt fina och adekvata sammanfattande av detta bias. Jag finner det fascinerande och intressant att en majoritet av människorna agerar likt detta...

      /Sofokles

      Radera
  2. Hej Sofokles!

    Jag skulle tycka att det vore väldigt intressant att läsa hur du resonerar kring en oväntad utgift. Jag har själv haft en hel del sådana de senaste veckorna (rörmokare, fortkörning, läkare). Ena halvan av kroppen skriker att jag nu borde sätta mitt liv på hold (ligga inne och äta luft) och andra halvan säger att jag helt enkelt ska strunta i att lägga undan och investera pengar den här månaden. Jag har egentligen inget konto avsett för oförutsedda kostnader utan alla mina likvider ser jag som pengar jag vill använda när vissa aktier är köpvärda.

    Vore intressant att höra hur du resonerar.

    Tack för intressant läsning!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Archie och tack för din kommentar!

      Jag förstår din sist och även om jag ej vill se mig som en "Dr. Phil" e.d. kan jag absolut säga hur jag filosoferar kring det dilemma du lägger i mitt fat.
      Din ena halva säger: Våga inte spendera en enda krona!
      Din andra dito säger: Ähh...man lever bara en gång och visst kan man väl göra undantag?

      Fördelen med känslor/tankar/strider likt dessa är att de inte kräver att du prompt måste välja en sida (jmfr. att heja på såväl Liverpool och United i kommande Europa Leauge...det går bara inte!).

      Den första tanke som slår mig är att möta båda dina viljor halvvägs, dvs. spara hälften av vad du innan månaden, och de plötsliga kostnaderna,tänkt avsätta till aktieköp. Skulle det fungera?

      Likt fallet med aktier tror jag dte är farligt att bara stirra sig blind på en dagskurs, en kvartalsrapport etc. Jag brukar ofta se varje företag på årsbasis och likaså förösker jag att tänka "årsmässigt" med min budget. Förra året pendlade jag mellan 49 % - 85 % i månadssparkvot men sett till året blev det 75 %! Således; gräv inte ned dig (och sluta för tusan inte att äta eller stäng för bövelen inte in dig) för att det visst blev lite dyrare denna månad!

      Jag hoppas att mitt philosoferande (hahah, ibland får jag till det...suck), till viss del, hjälpte dig!

      Tusen tack för din kommentar!

      /Sofokles

      Radera