fredag 3 juni 2016

En filosofs Börselva

"Den mätta dagen, den är aldrig störst. Den bästa dagen är en dag av törst. 
Nog finns det mål och mening i vår färd - men det är vägen, som är mödan värd.
Det bästa målet är en nattlång rast, där elden tänds och brödet bryts i hast.
På ställen, där man sover blott en gång, blir sömnen trygg och drömmen full av sång.
Bryt upp, bryt upp! Den nya dagen gryr. Oändligt är vårt stora äventyr."
I rörelse
av Karin Boye. Uppläst av Tommy Svensson inför varje match under VM 1994. 

VM 2014 var första gången jag såg och läste om Börselvan. Jag vet ej ifall denna har figurerat tidigare och på ett sätt gör det detsamma. Likt tidigare är det Avanza som ber sina bloggare att skissa upp en startelva inför kommande EM i Frankrike och detta är ett roligt tillika fint initiativ. En styrka i kortfattade därtill "talande" inlägg likt dessa, där elva bolag presenteras i form av fotbollsspelare och ska, om än indirekt och med såväl en som kanske två klacksparkar, kunna representera varje plats och de egenskaper som denna fordrar. Således sätter du nog inte Tesla som en back då de saknar mycket av den trygghet jag som tränare vill ha. Inget ont om Tesla men om de ska klara av att gå från 0 till 100 till år 2020 bör de nog lägga i en extra växel (många ordvitsar idag, ack och ve...).

För många av dem som nyligen har fått upp ögonen för sparande och investeringar anser jag att en presentation i form av en EM-elva är bra. Kortfattat kan (ny)intresserade se vilka bolag envar bloggare har som favoriter och ser som starka därtill intressanta. Om sedan samma bolag förekommer hos flera, av varandra oberoende bloggare, stärker nog detta läsaren att just X bolag är omtyckt. Att tillägga är, likt tråkiga 4020 skriver efter 254(!) dagars skrivkramp (varmt välkommen tillbaka - du har varit saknad), att presentationen inte per automatik är ett köpråd eller dylikt.

"Min egen målsättning med inlägget är att presentera lite intressanta bolag som skulle kunna bli ett bra investeringscase. Tanken är inte att dessa ska fungera som köpråd eftersom bolagen har värderats upp rejält upp av marknaden. Fast andra sidan mycket intressant vid nedgångar." 4020

Utöver detta bör man som läsare av dessa "elvor" också fråga sig om dessa passar den investeringsfilosofi tillika strategi man har. Som många innan mig har sagt och skrivit är rådet alltid det samma när någon frågar "...tycker du att jag ska köpa X...?" följande: Gör din egen analys. Läs andras och fråga samt diskutera med dem, men vid Jupiter; Gör. Din. Egen. Analys!

Att ta ut en "elva" bör på ett sätt problematiseras utifrån flera perspektiv; är elva bolag bra att ha? Ärt det för mycket? För litet? Det var en intressant diskussion om detta över twitter för ett par veckor sedan som Stefan sammanställde bra i detta inlägg. Förvisso är (nog) envar läsare av elvorna smart nog att plocka russinen ur kakan, men antalet bolag en aktieportfölj skall innehålla bör alltid vara en fråga som man dryftar. Detta såväl med sig själv som med andra.

Ytterligare en aspekt som torde vara intressant att ta del av beträffande elvorna är anledningen till varför X petas till förmån för Y? Förvisso motiverar varje bloggare envar spelare som tillhör elvan, men det vore lika intressant att även få läsa en motivering till varför Z inte platsade. 
En intressant anekdot om mig är att jag alltid har varit sportintresserad och de sporter som jag har utövat har jag varit tämligen duktig i. När jag föddes kom min pappa in med en bandyklubba och en bandyboll och därefter var det sport, sport och... sport. Jag vet inte om han fortfarande sliter sitt hår för bandy var en sport jag aldrig kom att utöva. Däremot blev det handboll, pingis, simning, schack, golf, löpning och fotboll, varav det sistnämnda var den sporten jag dels höll högst, dels var bäst i. Om det inte hade varit för en knäskada hade jag fått åka till Svenska Fotbollsförbundets elitläger i Halmstad för 15-åringar.

Efter min skada försökte jag att ta mig tillbaka, men en misslyckad operation därtill en läkare som vägrade att erkänna detta (inget syntes på röntgen) satte stopp för en "comeback" och vid cirka 18 års ålder, efter ett misslyckat försök för den lokala klubben som tagit steget upp i superettan, blev det, tyvärr, att lägga mycket av sportkläderna på hyllan.
Min skada till trots är fotboll något som ligger mig varmt om hjärtat och som uppvuxen med VM i USA 1994 går det inte en fotbollsturnering utan att man tänker tillbaka på denna magiska sommar.

Nå, åter till detta inläggs essentia; Börselvan. Nedan kommer min elva att presenteras och då jag till största del är en utdelningsinvesterare täcks envar position av spelare som kvalar in på just det kriteriet. Som 4020 har skrivit ska ingen av mina uttagningar ses som ett köpråd eller som något sorts dolt tecken á la Illuminati, där något underförstått står att läsa. Därtill måste jag poängtera att jag har en hel elva till på avbytarbänken och striden om varje position är oerhört jämn. Jag fick faktiskt gå emellan Bank of Nova Scotia och Skanska, då den förstnämnda hade svårt att acceptera min petning.

Innan elvan presenteras måste en intressant tillika filosofisk fråga diskuteras. Det var i onsdags, denna underbara dag som många av oss i allmänhet men jag i synnerhet helgar för dess epitet "lillördag", som en kär blogggranne till mig, Småbolag&undantag, som tidigare har skrivit för det välskrivna Värdepappret, skickade en fin tweet som lydde: "...ser dock fram emot logiken i att investera i en ytterback". Ja, vad skall jag svara? Jag skulle kunna dra en lång utläggning om att anfall är bästa försvar och att även det motsatta torde gälla(?). Därtill skulle jag kunna dra argumentet att laget ej är starkare än sin svagaste länk och om reglerna kräver 11 spelare torde man väl då också välja envar av dessa med stor omsorg? Emellertid blir mitt svar lika kort som spelaren i fråga; Lilian Thuram. Att negligera någon position därtill analys, reflektion samt noga övervägande av varje investeringsbeslut du tar är som att köpa såväl övervakningskameror som rörelsedetektorer till din villa men strunta i att låsa dörren. Din portfölj är inte starkare än din svagaste länk och så länge du ej vill lägga "alla ägg i samma korg" är det oundvikligt att inte ha en svag länk. Att tillägga i diskussionen är att Småbolag&undantag skrev sin tweet med en gladlynt ton därtill ironi. Jag hyser inget annat än högsta respekt tillika ödmjukhet för honom och hans fina analyser.
Strategi: 4-4-2 enligt svensk tråkig standardmodell. Då jag avser utnyttja spelarnas uthållighet ämnar jag att applicera en mer defensiv än offensiv taktik. De ska orka såväl grupp- som slutspelsmatcher och sedan kommer ju ett VM om två år. Och sedan ytterligare ett EM och därefter ... ja, poängen framkommer nog.

Målvakt - Investor. Gammal, erfaren och rutinerad men tycks, trots att Robin Hood-frisyren börjar bli allt mer påtaglig, vara i sitt livs form oavsett om det regnar eller om solen skiner. Har förvisso några små skoskav men dessa kommer nog att läkas med tidens gång.

Vänsterback - Skanska. Anfall är bästa försvar och trots att de bygger i lagom takt kan de överraska med snabba och oväntade uppstickare. Har fin spridning internationellt och är medveten om såväl sina styrkor som svagheter. Trots en fin utdelning är de smarta att spara på krutet, ifall det skulle komma att bli förläning.

Mittback - Castellum. Förvisso har de haft sötebrödsdagar sedan sin introduktion men har ändå visat att de är "stabilitet" personifierad. Därtill ser vi att det finns en hunger att även vara med i anfallet norrutöver. Delar ut fin energi till resten av laget!

Mittback - Handelsbanken. Alla lag behöver en "Bjärred". SHB är en stabil och konservativ bank vars ledning inte låter sig påverkas av andra banker och deras försök att vinna kunder. Visar att de är bäst i Allsvenskan och har nu börjat kvala för en plats i Premier Leauge. Likt Bjärreds bror - "Sidleds-Danne" - kan deras konservatism, eller mer passande "sidledsgång", vad gäller digitalisering kosta dem. Dock tror jag att risken för detta är liten.

Högerback - Johnson  & Johnson. Likt romarna i strid hade sin stabilaste kohort på högerflanken följer jag detta förfarande. Världsledande bolag inom hälsovård i alla dess former; man tillverkar och säljer läkemedel, medicinsk utrustning, hudvårdsprodukter et cetera. Stabil och ständigt ökande utdelning gör att de har en självskriven plats i den anrika listan "Dividen Champions". Förväntar mig inga rusning som Skanska kan komma med men ej heller att de vacklar. Skulle dock så bli fallet har de den senaste tiden kört ett aggressivt återköpsprogram. Således tycks de ha såväl plåster som bandage. Nämnde jag att de är ett av endast två bolag som har AAA i credit rating?

Vänster yttermittfältare - Sampo. Fördelen med detta bolag är dess ledning med Torbjörn Magnusson i spetsen därtill att de är en av nordens största försäkringskoncerner. Deras insats kan behövas som en försäkring om Skanska, eller någon annan, ej orkar jobba hem efter en offensiv. Trots att börsen har haft både den ena och andra sättningen har bolaget stått relativt stabilt med såväl bibehållen som ökad utdelning. Emellertid skall de ej bara iklädas berömmets ord, då det även finns lite smuts under mattkanten. Bland annat är cirka 77 % av deras kapital investerat i fixed income, men det skall också tilläggas att deras, för Q1, dåliga avkastning parerades med ett combined ratio på 83 % för Q1-16.

Innermittfältare - SJR in Scandinavia. En slitvarg á la Thern eller Schwartz som ständigt visar på en tillväxt. Fin historik, avkastning och ledning. Verkar förvisso på en konjunkturkänslig marknad med detta tycks ej ha hindrat dem historiskt sätt. Lågt investeringsbehov, starkt kassaflöde...ja, det finns extremt lite att inte gilla med detta fina bolag!

Innermittfältare -  Hennes och Mauritz. Klas "klabbe" Ingesson personifierad. Ständigt ifrågasatt; ständigt under luppen; ständigt kritiserad för ... ja, allt. Ändock har de visat att de alltid reser sig; alltid kämpar in i kaklet. Oavsett hinder har de stått stabila och vem vill inte ha en sådan mittfältare? När väl deras dyra investeringar börjar ge avkastning kommer detta synas rent resultatmässigt. Har fått utstå, till viss del rättfärdigad, kritik från såväl den ena som andra "experten" men så är det när man är en stjärna och spelar i all världens ligor.

Höger yttermittfältare - Industrivärden. Något ringrostig men med sin nya PT, Fredrik Lundberg, som satt bolaget på diet samt ett extra hårt träningsschema, står de starka att möta såväl vilda irländare som chokladtokiga belgare och pastagalna italienare. Likt Investor har även Industrivärden några skavanker men, med handen på hjärtat, vem har inte haft ett skoskav? Min oro att Lundbergs program inte kommer visa sig fungera är näst intill minimal.

Forward - Nilörngruppen. Tidigare varit under Tractions skyddande vingar men fick lov att testa sina egna dito för nästan exakt ett år sedan. Stabila kassaflöden, bra tillväxt, en expansion till Bangladesh, organisk tillväxt är några, bland många, positiva axplock. Utöver detta har de en stor tillika stabil utdelning. Många risker finns men jag tror att de kommer springa sönder såväl De Sciglio som O´Shea.

Forward - Atea. Här hade jag beslutsångest. eWok har varit bra men med Nilörngruppen som får bära "rockie-stämpeln" ansåg jag att det behövdes lite mer rutin. Det fascinerande med detta bolag är att det tycks verka i skuggan. Oavsett om alla strålkastarljus riktas mot dem eller om en match spelas i zenit tycks de gå många (försvarare) obemärkt förbi. Kommer de att slå Dahlin och Andersson vad gäller utdelning? Redan nu har de givit mycket men trots detta tror jag att mer finns att hämta. Jag skulle inte bli förvånad om de klackar in såväl ett som två mål!








4 kommentarer:

  1. Jag gillar dina anfallare, Nilörn är ett bolag jag är mycket sugen på och hade jag redan köpt dem skulle de ha hamnat i ett tremannamittfält tillsammans med Atea och eWork.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Aktieingenjören och tack för ett kärt återbesök =)

      Låter som att ditt mittfält skulle bli snabbt, smidigt och explosivt - perfekt att applicera på italienarna!

      /Sofokles

      Radera
  2. Ser ut som ett stabilt och rutinerat lag. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Spartacus och tack även du förr detta återkommande besök =)

      Jag tackar för din bedömning. Förvisso kanske Skanska borde få vila men jag tror ändå att de kan expandera väl på sin kant!

      /Sofokles

      Radera