Jag har läst många analyser tillika skrivelser om bolaget och kan, med handen på hjärtat, inte säga att jag ens till 25 procent verkligen, verkligen, förstår bolaget. Än mindre förstår jag mig på dess potential, för den är, enligt mig, för stor att omfamna därtill förstå sig på. Några som lyckas förmedla en bra beskrivning av bolaget är podden Den Digitala Draken, som jag via podden Market Makers fick upp ögonen för. Nedan kommer en kortfattat presentation av bolaget och dess delar att presenteras.
Sociala medier
Tencent Holding är ett kinesiskt multinationellt konglomerat vars dotterbolag är specialiserade i ett flertal internetrelaterade tjänster och produkter, underhållning, artificiell intelligens och teknologi både i Kina och globalt. De äger WeChat, Kinas mest använda app, vilket är en mer avancerad version av Facebook och messenger, då Tencent har lyckats få in e-handel och betalningslösningar i denna tjänst. Det många nog tänker är att detta är att likställa med "swish", men en sådan jämförelse vore som att jämföra Herman Hedning med Gizmoqvack; likt Kina var flera hundra år före Europa i utveckling under antiken, medeltiden och en stor del under frihetstiden, gäller samma nu. Som framkommer är skalmöjligheterna, tillika effekterna, stora och just Tencents betalningslösningar är något som många analytiker tror är något som bolaget ämnar sprida till Europa via kinesiska turister.
WeChat är en vidareutveckling av Tencents första produkt; ICQ. Nej, nu skrev jag fel; det var en kopia av ICQ som var deras första produkt och som de gav namnet "OICQ". Ja, du gissar rätt - bolaget blev hotade av en stämning av Microsoft, så de kom sedan att byta namn. Mer om detta, dess tillkomst samt lite annat smått och gott kan du ömsom lyssna på via Den Digitala Draken, ömsom läsa om här.
Utöver WeChat äger denna koloss till bolag QQ och Qzone, varav det förstnämnda är ett mess-program, likt WeChat. Skillnaden är dock att detta är mer "skämtsamt" och att man här kan skicka rosor eller andra virtuella gåvor. Just att skicka sådant så basalt som en bukett rosor var var bolaget fick upp ögonen för och såg potentialen att människor faktiskt var beredda att betala ett par kronor för detta. Hoppet därifrån till att människor idag köper diverse "in-game-merchandise" är inte lång och just detta är en av Tencents specialiteter.
På denna länk får du en lättsam och övergripande bild över deras största marknader, tjänster tillika produkter. Det är inget annat än mäktigt och lägg sedan till att de ständigt strävar efter att få in kunden i deras eko-system; något som de har lyckats mycket väl med.
Vill du veta mer om WeChat, då det lilla som i denna text framkommer inte ens är en procentdel av det som finns att berätta, rekommenderas detta avsnitt av Den Digitala Draken, vilket är 33 minuter långt och enbart behandlar denna produkt/tjänst.
Nyheter och information
Dehar även plattformar som förmedlar nyheter via såväl text som video och de har även en egen streamingssajt. Deras nyhetsportaler, QQ.com, Tencent News, Tencent video och, till viss mån, Tencent Microblog, har dagligen över hundratals miljoner användare. Lägg gärna till att detta är inom samma ekosystem som deras betalningstjänster och via samarbeten med rena e-handlare gör de inte en så liten förtjänst.
Som jag skrev under "sociala medier" är bolagets idé att locka in kunden och behålla dem i sitt ekosystem. Du chattar, handlar och betalar via Wechat, använder Tencents motsvarighet på Apples Siri, spelar mobil- eller konsolspel som företag som Tencent hel- eller deläger, läser och tar del av nyheter och bloggar via deras sidor och... ja, you get the picture. Något som jag verkligen vill lyfta fram är deras ekosystem inom hälsovården. Genom WeChat kan användare inte bara boka, utan även betala läkarbesök. Utöver detta finns även andra tjänster inom hälsovård som appen erbjuder. Att denna tjänst är uppskattad är det nog få kineser som motsäger sig, då det går 2,2 läkare per 1000 invånare i landet (detta skall jämföras med OECD:s genomsnitt på 3,19 sådana/tusen invånare).
Denna tjänst som ovan beskrivs är ingeting som finns hos bolagets västerländska konkurrenter och kan ses som ytterligare ett bevis på Kinas försprång gällande teknik. Att som västerlänning försöka sig på att förstå sig på detta är svårt, ja nästintill omöjligt, ty det måste upplevas(?).
Gaming
Som kunde ses på ovan länk har Tencent även ett finger med i spelet gällande gaming. Ja, det är inte bara ett finger, utan de är de som har den asiatiska gamingmarknanden i sina händer. De äger över 45 % i Riot Games, som är skaparna bakom Leauge of Legends, ett av världens största spel och med sin egen professionella liga, Supercell, som är skaparna bakom Clash of Clans med mera. Dessutom är de stora investerare i andra spelbolag, såsom Epic Games, som just nu, på varenda ungdoms läppar, stavas Fortnite, och Frontiers Developments, som ligger bakom titlar såsom Elite: Dangerous och Planet Coaster.
För de som fortfarande tvekar att det finns pengar att hämta i båda konsol-, PC- och mobilspel bör tänka om. Ett exempel på hur mikrotransaktioner kan ge enorma inkomster är den lilla uppdatering som PUBG gjorde i början av juni. Den tidigare mätpunkten, 16 maj - 18 juni, hade en inkomst via spelares in-game-köp på cirka 7,6 miljoner dollar, medan den 19 juni-25 juli visar 22 miljoner dollar (tradecmc.se)! Tillväxten i procent är cirka 190...
Detsamma kan sägas om Fortnite, som i bara maj månad drog in 318 miljoner dollar (di-digital.se), och Clash of Clans, som sedan dess introduktion på ios har dragit in 1,8 miljoner dollar om dagen (tradecmc.se). Ett annat sätt att framställa Clash of Clans intäkter är att säga att det har dragit in över 3 miljarder dollar...
Utöver ovan nämnda segment finns även en egen molnverksamhet, bildhanteringsprogram, kartverktyg, mailklient, browser-system et cetera. Med den andra handen på hjärtat skulle jag kunna fortsätta mycket längre. Se gärna denna länk igen.
Investmentdel
För att avsluta denna korta, och långt ifrån rättvisande bild av detta konglomerat, måste deras investmentdel lyftas fram, för här är de mycket aktiva. De investerar multum i artificial intelligence (Ai) och även i annan teknikinriktad forskning. Denna del av bolaget kan med fördel ses som ett sorts investmentbolag och många, ja alla, av Kinas entreprenörer vet att de, på grund av bolagets storlek tillika monetära styrka, antingen kommer att bli uppköpta eller att deras produkt kommer bli kopierad och sedan mer utvecklad. Ett vanligt förekommande ordspråk är att "det alltid finns en större fisk" och Tencent är denna.
Värdering
Att ge sig på att värdera detta bolag är för en lekman som jag för svårt. I mitt fall får jag förlita mig på sidor såsom seeking alpha, Motley Fool samt 4-traders. I detta fall tror jag att det mer handlar om att försöka förstå sig på vad Tencent är och om man tror att deras affärsidé tillika verksamhet kommer att fortsätta. Jag tror detta och jag är intresserad att att köpa mig en position. Jag ser det som ett, relativt, enkelt förfarande att ta del av den Asiatiska marknaden och förvisso finns även Alibaba och JD, men jag bedömer Tencent mer komplett och heltäckande.
Bolaget går att köpa som ADR via Tyskland, men man kan även köpa Naspers, som äger en liten del av Tencent. Gällande Naspers kan Investerarens Podcast bonusavsnitt med Karin Fries, som förvaltar Carnegies Afrikafond. Tencent omnämns såväl en som två gånger i detta.
Nedan är två bilder som bör ses som ett axplock av många andra nyckeltal att ta del av.
De som gillar utdelningar kanske ryggar undan, men de som även tar utdelningstillväxt i beaktande bör studera nedan fina diagram tillika faktaruta. Förvisso är detta historia, men denna har en tendens att återupprepa sig.
Risk
Den absolut största risken som jag ser är den kinesiska regeringen. Den kinesiska marknaden tillika politiken är helt utlämnad till några fås, ja, kanske t.o.m. en endas, nycker och skulle de/denne få för sig att de inte uppskattar bolaget eller något som de har gjort, kommer bilan inte hänga vilande, utan den kommer att falla snabbare än Lucky Luke hinner dra.
En annan risk är om bolaget råkade ut för samma kris likt facebook gjorde med Cambridge Analytica, vilket, med Kinas hårda regeringen, torde ge en mycket hårdare följd(?).
Gällande konkurrens från Alibaba, Facebook med flera tror jag att denna kommer att bestå under en relativt lång tid. Att sia längre än 6 månader, med dagens tekniska utvecklingar, är lika svårt som att sia om hur det kommer att vara om tio år och jag tror, med handen för tredje gången på mitt hjärta, att inte ens de så kallade experterna har en kaffesump som klarar av detta. Min tro är dock att "de stora" kommer att gå segrande ur denna ständigt pågående batalj.
Tencent på Seeking Alpha
Tencent på Motley Fool
Tencent på 4-traders
Lyssna gärna på avsnittet som Den Digitala Draken har och återkom sedan gärna med vad är dina tankar kring detta bolag och är det ett bolag att ha i sin tillväxtportfölj?
-------------------
Tillägg: För dem som är intresserade av bolag i Asien är en varm rekommendation att följa poddar såsom Den Digitala Draken och Market Makers. Gällande Market Makers kan kan även rekommendera Niklas Aldéns twitterkonto i allmänhet, men hans fastnålade tweet i synnerhet. Utöver detta är bra förfaranden att leta upp fonder, såsom Carnegie Asienfond, läsa vad förvaltaren skriver samt studera dess innehav. Att göra detta med flera fonder är ett bra sätt att få en inblick i denna marknad och dess bolag. Slutligen har ju vi bloggare även Gustavsaktieblogg, men även Framtidsinvesteringen, som skriver med fokus på Sidenländerna. Gällande den förstnämnda finns han även nu att lyssna på i det senaste avsnittet av Aktiekompisar.
Bra skrivet och bolaget är intressant. Problemet för mig är att det är ett jättebolag, och förr eller senare slår sådana i taket. Är dock inte säker på att jag tänkt rätt, digitala bolag har ju mycket lättare att växa. Sen är bolaget inte heller oupptäckt vilket jag vill. Men å andra sidan kanske folk i väst har missat den enorma potentialen. Kort och gott, skulle jag köpa ett Kinesiskt större bolag tycker jag Tencent klickar de flesta boxarna.
SvaraRaderaHej Gustav och tack för din kommentar.
RaderaAtt de blir för stora och drabbade av statens illvilja --> konkurrens/ägande av marknaden --> uppdelning är alltid en risk, vilken är densamma för bolag såsom Facebook och Amazon. Dock tror jag att risken, i alla fall just nu, är obefintlig för Tencent att detta skulle drabba dem. Sedan tror jag också att den kinesiska staten inte är lika "öppna" för sådant trams som konkurrensfrihet som västvärlden är. De kör "all in" på "made in China 2022" (och därefter). Så länge Tencent inte bråkar med staten har de inga regulatoriska hinder.
Amazon ansågs dyr på 1000 dollar. Denna står i dag i 1800 dollar...
Tack för din kommentar!
/Sofokles
Hej Sofokles, ett bra inlägg samt en väldigt intressant läsning som alltid från Er sida.
SvaraRaderaMvh
/GL
God morgon GL och tack för såväl ditt besök som kommentar!
RaderaJag vill gratulera till fina inköp och fin utveckling i er väska den senaste tiden! Därtill hoppas jag att ni njuter av god mat/dryck och att Er lägenhet är er till belåtenhet.
Ja, Tencent är mycket intressant och den "neda" fråga jag ställer mig är om det är "värt" (förstå mig rätt) att satsa på detta, eller fortsätta med bolag som har en högre utdelning(?).
Tencent går i vinst, delar enbart ut ca 6-8 %, och använder resten för att utveckla bolaget, vilket jag ser som mycket positivt.
Kluvenheten är, likt alltid, mitt mellannamn.
Tack ännu en gång för Ert besök!
/Sofokles