fredag 7 april 2017

Intervju med en globetrotter

Anno 1873, ni vet då Japan införde den gregorianska kalendern och den svenska riksdalern ersattes av kronan, släpptes en mycket välskriven bok. I denna får man följa en viss Phileas Fogg, som slår vad med Reformklubbsmedlemmarna om att han kan, och skall, resa jorden runt på endast åttio dagar. Visst får man ge Jules Verne en eloge för en fantastisk skapelse tillika en fängslande berättelse, men jämfört med bloggosfärens globetrotter står sig denne Fogg lätt.

Likt många av de hittills intervjuade personer som figurerat i denna intervjuserie á la Skavlan kom jag att börja följa allas vår resenär under våren 2013. Jag fann hans investeringar tillika analyser väldigt...exotiska (haha, förlåt en filosofs humor). Förlåt, vi tar om det; Jag fann hans analyser väldigt gedigna men dessa framstår i dag som baksidan på ett mjölkpaket. Personen i fråga har verkligen kommit att utvecklas och har idag en koncentrerad portfölj med kriterier så hårda att t.o.m. en tegelvägg skulle känna sig som en hög av modellera i handen på ett dagisbarn. Att han kommit fram till dessa via att dricka pilsner med likartade på diverse pubar i stockholmsregionen gör ju saken än mer intressant!

Visst har ni listat ut vem som står för svaren denna fredag. Det är mannen som alltid tar sig tid att svara, alltid möter oss med ett vänligt ord; mannen som aldrig trampar någon på tårna. 

Jag har haft äran att träffa allas vår "Fogg" i verkligheten och vad kan jag säga? En fantastisk människa som jag känner mig hedrad att kalla vän!

Mina kära läsare, det är en ära att få presentera Gustav och hans Gustavsaktieblogg.

Jag vill tacka dig, Gustav, för att du tar dig tid mellan alla resor till exotiska länder och bolagsrapporter och svarar på några frågor. Din blogg har existerat sedan den 7/11 2011 och ditt första inlägg kom verkligen inte att avslöja mycket….
” För att lära mig mer om bloggande och om aktier, så har jag nu startat en blogg. Trevlig läsning!”
Sedan dess har mycket hänt och… ja, det är kanske bäst att du själv för berätta. Vad har din blogg betytt för dig och vilken funktion fyller den idag? Har den gjort dig till en bättre investerare?

Tack! Ja, det var en modest start. Men bloggen har kommit att betyda oerhört mycket för mig själv som investerare. För det första får jag struktur på tankarna. Det man skriver ner måste man åtminstone själv förstå. Men framförallt är det kommentarerna som jag lär mig mycket av, förutom att de ger energi till nya inlägg.

Inläggen brukar ge upphov till intressanta diskussioner om allt mellan himmel (flygbolag) och jord (begravningsbolag). Det roliga är att man ibland kan få input som skulle ta år att reda på själv. När jag t.ex. skrev om ett Australiensiskt honungsbolag fick jag värdefulla kommentarer från en biodlare. Och ett inlägg om snabba betongläggarmaskiner kryddades av värdefulla kommentarer från en betongläggare som sett dem susa förbi på riktigt.

Förhoppningsvis kan bloggen ge andra inspiration. Jag menar inte att alla ska kasta sig in i Indonesiska småbolag. Men jag hoppas att fler ska få upp ögonen för globala investeringar och titta bortom de välkända svenska storbolagen.



Du lämnade nyligen garderobens mörker och kom att göra såväl mig som andra sällskap i strålkastarljuset. Hur kändes detta och hur har det varit efteråt? Har ”vanliga” människor, som innan inte visste vem denne Gustav på Gustavsaktieblogg var, hört av sig med förvånade röster?

Ganska lugnt faktiskt. Ett stort steg för mig men ett icke-existerande steg för mänskligheten
:-) Men jag får lite frågor då och då vilket är kul.

Hur reagerar folk i din omgivning på det faktum att du är så driven i dina investeringar och i ditt intresse för börsen? Möts du med acceptans och har du många i din omgivning som du delar detta intresse med?

Min sambo får läsa alla inlägg och har ett veto för alla investeringar jag gör. Sedan är jag så lyckligt lottad att ha kollegor som gillar aktier. Inte bara bloggvirtuosen Stefan Thelenius utan några till faktiskt.

Och det här med aktier. Visst kan det uppfattas som egoistiskt, kapitalistiskt eller så, men det handlar faktiskt om att försöka se vart världen är på väg. Ett stort samhällsintresse finns inbakat i investeringarna. Jag har också under åren byggt upp en bekantskapskrets som delar mitt nördiga aktieintresse och där finns en väldig stor acceptans :-)

"[...]Länder i Asien och Afrika kommer att stå mycket starkare, [...]"

Hur kommer det sig att det blev ett investerande med fokus på exotiska marknader? Långsiktig investering har b.la. redogjort för sina ”duellernas kamp”, i vilka han visar att man mer ofta än sällan inte behöver gå över ån efter vatten; att gräset ej är grönare på andra sidan – hur ställer du dig till detta? Kommer ditt gräs växa starkare än alla oss andras dito under kommande år?

Gräset är kanske inte grönare i andra länder men det växer definitivt snabbare på grund av en bättre demografisk jordmån, haha. Många länder kommer att minska sin befolkning framöver, särskilt i Europa. Länder i Asien och Afrika kommer att stå mycket starkare, åtminstone demografiskt. Fantastiska och okända bolag i framtidsländer är nog det ultimata. Världen rör sig lite österut och söderut hela tiden, och då är det bra att justera portföljen i förhand :-)

Anledningen till att jag investerar exotiskt är också att jag vill ha små marknadsledande bolag med riktigt hög kvalitet och god historik. De växer inte på träd. I Sverige har jag hittat eWork och Vitec. De bolagen jag köper saknar i de allra flesta fall motsvarigheter i Sverige/Norden. Försök t.ex. hitta någon som liknar Famous Brands, Savaria eller Somero i Sverige? Och Sverige står för en procent av det globala börsvärdet, så jag är ändå grymt överviktad Sverige.

Konkret så tror jag också att investeringen i Famous Brands vid 2010 tjänar som en modell för min typiska exotiska investering. Ett köp jag inte har behövt ångra hittills.

Du är extremt kunnig när det gäller de ”exotiska” marknaderna – har tanken om att försöka strata en fond tillsammans med några andra eller söka jobb på en firma och där sköta en sådan?

Tackar, kul att höra, även om jag inte själv ser mig som någon superexpert, utan mer nyfiken och intresserad.

Jag förvaltar så att säga min egen fond och det är en sak. Att förvalta andras pengar är något annat och då kommer många andra frågor in i bilden. Som det ser ut nu är jag nöjd med att sköta min egen förvaltning (och min sambos). Jag försöker i alla fall skapa just den fond jag själv skulle gå all in i om den fanns att handla på marknaden till ett rimligt pris.

Din blogg har funnits i 6 år, men du har hållit på med aktiehandel en mycket längre tid. Vilket avslut har givit dig mest (ekonomisk) skada och vilket har givit dig mest/bäst (ekonomisk) lycka?

De bolag jag haft längst har jag ägt sedan 2010 och jag har som ambition att köpa bolag som jag slipper sälja. Men ibland går det som det går. Av avslut är Australiensiska Blackmores något som svider. Jag har slutat titta hur bra det gått sedan dess. MTN svider mest, och där har jag ryckt plåstret och sålt nyligen.

Bästa avslut, nja, bäst är nog de jag behållit!



Vilka är dina främsta egenskaper som investerare samt vilka svagheter anser du dig ha? Hur gör du för att förbättra såväl dina starka som svaga sidor?

Förhoppningsvis har jag en förmåga att hitta okända case som går den breda massan förbi. Just letande och grävandet är något som lockar i sig. Någon slags metodik finns också där och jag jobbar med checklistor. Jag vet också exakt vad jag letar och har höga krav på bolagen, på gott och ont. Slutligen försöker jag förfina metodiken under åren, och plocka ihop tidigare erfarenheter till dagens mix. Men nog med egna superlativ.

Ett väl tilltaget risktagande och visst övermod kan finnas där även om jag hoppas att risktagandet alla fall är kalkylerat. Styrkan finns nog också mer i att hitta affärsmodeller och bolagsegenskaper och inte i ren sifferexercis. Och det kan hända att jag kan lida av away-bias (jfr home-bias) och då och då förblindas av hög utdelning. En hel del att utveckla och jobba på alltså.


Jag tar för givet att du måste läsa mycket och att kanalerna du använder är mer omständliga än för dem som håller sig till den svenska och nordiska marknaden. Hur mycket tid lägger du ned för att läsa om börsen i allmänhet, men dina nuvarande innehav och nya bolag i synnerhet?

Nog blir det en del tid, särskilt i förhållande till hur sällan jag handlar. Det blir poddar till och från jobbet och skrivandet sker på någon kväll under veckan, eller någon lucka på helgen. Man har ju en familj att tänka på, tiden är begränsad, och det gäller att prioritera rätt och att en hobby inte tar över. Men jag hoppas i alla fall föra över ett aktieintresse på barnen och har lanserat en investeringspeng som komplement till veckopengen.

"[...]Och jag älskar att läsa om olika länder, geografier och branscher.[...]"

Jag tror att jag aldrig har läst något om ”sparkvot” på din blogg… sparar du och din familj och hur mycket? Finns det något utsatt mål på t.ex. 50% varje månad?

Nej, jag har inget uttalat mål. Men utdelningarna stutsar ju tillbaka i portföljen så den ska bli mer och mer självgående om jag fortsätter med högutdelarna och om tillväxtbolagens utdelning växer.

Vad är det som driver dig med dina investeringar? Är det en jakt på ”ekonomisk frihet”, som för övrigt tycks vara den allmänt gällande inom bloggosfären?

Intresse för det okända. Jag gillar detektivarbetet med att hitta okända marknadsledande bolag. Överhuvudtaget siktar jag på bolag där analysen kan tillföra något och du inte kämpar mot stora fonder, eller åtminstone färre av dem. Och jag älskar att läsa om olika länder, geografier och branscher. Det du lärt dig om ett visst land/bolag/bransch kan du också ha nytta av vid en ny investering. Du kanske lättare se vart bolagen är på väg om du har ett globalt perspektiv. Precis som när man lär sig språk kan man känna igen vissa mönster.

Det här med att försöka slå index över längre tidsperioder är också en riktigt spännande utmaning.

Om du skulle beskriva ditt förhållningssätt till pengar, hur skulle det vara? Vad är pengar för dig?

Jag är delvis en spara-typ men verkligen inte någon snålbloggare. Mer handlar det om att bygga upp någonting, och att byggandet i sig är väldigt kul. Pengar för mig symboliserar möjligheten att göra vad man själv och familjen vill. I viss mening bygger jag också upp något som jag kan lämna efter mig. Men utan att bli alltför dramatisk så ger sparandet helt enkelt en stor trygghet.

"[...]Efter många års solsken kanske det är dags för regn[...]"

Vi har haft minusränta i drygt två år och runt om i världen, USA undantaget, tycks denna politik gått från undantag till regel. Hur har och hur påverkar detta dig och dina investeringar?

Jag styrs inte av ränteläget men nog kan det påverka resultatet i framtiden. Alla bolag jag äger är utdelningsbolag, som det är nu, och då får ränteläget betydelse för hur de går.

Har du belånat din portfölj och hur reflekterar du kring detta? Skall man belåna sin portfölj med dagens ränteläge?

Nej. Av någon märklig anledning så har exotiska småbolag inte så högt belåningsvärde, haha. Och att låna till ordinarie villkor blir för dyrt.

Oavsett vad börsen står i tycks det alltid finnas de som säger att den är för högt värderad medan andra hävdar motsatsen. Vad anser du om dagens värdering på Stockholmsbörsen?

Efter många års solsken kanske det är dags för regn. Men jag tänker inte gå runt med ett paraply för det. Jag tänker sitta still i båten och fokusera på att hitta och följa bra bolag. När man investerar globalt finns det alltid köpvärda bolag någonstans.

På tal om börser i allmänhet; hur mycket läser du om makro och hur är ditt förhållande till detta – anser du det ”viktigt”? Känner du inte ett sorts tvång att hålla koll på vad som händer i b.la. Sydafrika och i Indonesien?

Megatrender ligger mig hyfsat varmt om hjärtat, om vi tänker på demografi och möjliga framtidsländer. Äldre i väst och ökad medelklass i öst och syd är ett tema med demografiska förtecken. Bolagen kommer först men hittar man ett fantastiskt bolag i ett framtidsland kan det bli riktigt fint!

Jag följer bara det politiska i stora drag, bolagen är det jag fokuserar på.

För ett par veckor sedan hade jag äran att intervjua Fundamentalanalys. Till honom ställde jag två mer filosofiska frågor och dessa kommer såklart även att drabba dig.

Vad är tid?

Tid är märkligt nog det enda som är tidlöst, i den meningen att det inte förändras. Eller ja, tidsresor är ju möjliga och hur var det med tid när universum föddes? Nej, jag vet inte!

Vad är meningen med livet?

Svår fråga det med, nästan något för en filosof? J Att göra det som gör en lycklig, och skapa hållbara och långsiktiga relationer är viktigt för mig. Och något mer allmänt, ja ”största möjliga lycka för största antalet människor” kan jag ställa upp på!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar