måndag 2 februari 2015

Råd och nya Råd och rön

Råd!?
Det är något av en komisk paradox att sitta och försöka komma till ett beslut om vad jag ska göra med resterande av mitt kapital som inte ligger på mitt ISK. Många, däribland jag själv, kämpar efter att öka kapitalet och när man väl utökar det står jag där. Handfallen. Velig. Frustrerad. Vad att göra?

Jag har drygt 60 % av mitt totala kapital utanför mitt ISK-konto. Varför? Först och främst har jag respekt för marknaden samt har jag tillräcklig självkännedom att jag psykiskt inte är redo att föra över ytterligare en allt för stor summa till mitt ISK. Jag ämnar föra över cirka 30 000 kr i månaden till ISK:t. Kalla detta för KBT, där jag sakteligen närmar mig mitt mål: att placera en majoritet av kapitalet i aktier. Dock, vad att göra med resten så länge?

Jag var i kontakt med min bank (inte näthandlare) och frågade om råd. De föreslog "multi asset funds" som bra alternativ med "lagom" mycket riskspridning. Jag har tittat igenom dessa och känner att de förvisso har en spridning men när jag går igenom historik samt deras nuvarande placeringar blir jag lite bekymrad. Därtill har de en förvaltningsavgift på 1,3 % samt en årsavgift på 1,56 %. Att tillägga till dessa siffror visar historiken på att fondportföljen utvecklats med cirka 9-12 % per år. Förvisso blir det en vinst, men ändå anser jag den relativt liten för såväl risk som deras "aktiva hantering".

Det jag undrar över är om ni, kära läsare, har några tips/råd hur jag kan tänka? Jag vill betona att jag är fullt medveten om att det enbart är råd ni ger och att beslutet fattas enkom av mig.

Ett alternativ är att föra över mer pengar till ISK:t och placera dem i en korträntefond och sedan månadsvis handla aktier.

Ett annat är att fortsätta som jag gör nu, dvs. att föra över cirka 30 000 kr varje månad för aktieköp och låta pengarna vänta på mitt sparkonto.

Råd & Rön
I går, söndag, kom en rolig nyhet ut bland bloggosfären: Fyra kända bloggare, däribland Ägamintid, Aktiefokus samt Irvings investeringar har gått samman och skapat en aktietidning - Värdepappret. Deras inriktning är  att finna undervärderade bolag där placeringshorisonten är flera år och de skriver själva:

"Om det är snabba klipp som du är ute efter så har du hamnat fel. Förhoppningsbolag och ”kryddor” göre sig icke besvär. I Värde- pappret kommer du istället att få läsa ett fåtal djupa och genomarbetade ana- lyser av utvalda bolag från hela världen men med fokus på Norden."


Det första numret är gratis och därefter kostar en årsprenumeration 2000 kr. Dock, om du tecknar i februari blir kostnaden 1500 kr. Skribenterna skriver även att du kan göra avdrag i deklarationen för detta.

Jag har läst första numret och är mycket positiv till skriften och dess innehåll. Det är djupgående analyser och deras perspektiv tillika kritiska förhållningssätt är bra och skapar en sorts trygghet för läsaren; dessa herrar är inte ute efter att "hausa" bolag de själva äger eller försöka prata ned kurser e.d. Självklart finns det personer som säger det motsatta, vilket får stå för dem (än så länge är Sverige fortfarande ett fritt land).

Vad gäller kostnaden är det förhållandevis hög. Dock, låt oss jämföra med lite andra månadsutgifter tillika årskostnader:

World of Warcraft: cirka 115 kr/månad --> 1380 kr/år

Dagens Industri: 526 kr (ex. moms)/månad --> 6316 kr (ex. moms)/år

Börsveckan: 249 kr/månad --> 2990 kr/år

Snusa: cirka 1200 kr/månad --> 16 500 kr/år

Fika 4 ggr/veckan: 1600 kr/månad --> 15 00 kr/år

Likaså, TROR man att med dessa herrars hjälp få en avkastning över 1500 kr/år, ja, då är summan acceptabel. Nu kommer jag säkert få kritik för att "hausa" dessa herrar och deras projekt. Dock, faktum kvarstår att de årligen har visat på stor kunskap, investeringsfilosofi  noggranna analyser samt nått extremt fina resultat. Förvisso är historiken inte en garant för framtiden och detta är viktigt att uppmärksamma. Likaså är det DU, efter att ha läst deras analyser, som fattar beslutet att investera.


Fotnot: jag är, än så länge, INTE prenumerant.



2 kommentarer:

  1. Sitter med likvärdig utmaning. Har en relativt stor andel likvider (41 % av mitt totala investeringsbara kapital).

    Min målsättning är att månatligen göra minst ett aktieinköp, men medel för detta tas främst från mitt månatliga kassaflöde och alltså inte från "krigskassan". Självklart köper jag dock bara om jag hittar något som är köpvärt, annars parkerar jag pengarna i krigskassan.

    Mina likvider finns idag på sparkonto (kass ränta), räntefond (knappast någon munter utveckling här heller), i fonden Atlant Stability (hedgefond, ingen rolig utveckling för tillfället men jag tror ändå på fonden) samt SHB multi asset L (lägst risk av deras fonder i kategorin, finns även som M och H men då ökar också exponeringen mot aktier).

    Jag överväger att putta in lite mer pengar till multi asset fonden, kanske t om en liten del i kategorin M och minska andelen på sparkonto och räntefond. Jag kan hålla med om att avgiften är något hög med tanke på förväntad avkastning men samtidigt finns det begränsat med alternativ att välja på i nuläget där du till en ändå relativt begränsad risk kan förvänta dig en avkastning om 6-10 % (det går så klart också att välja Multi Asset fonder med högre risk än vad jag har gjort och där avkastningen kan förväntas bli högre men där också risken för nedsida ökar).

    Jag resonerar som så att ifall du vill kunna få möjlighet till lite högre avkastning än 1-2,5 % (typ sparkonto alt räntefond) så måste du vara beredd att öka risken något. Alternativ då blir preffar, multi asset fonder, hedgefonder osv. En blandning av dessa, inkl viss andel på sparkonto och räntefond, är sannolikt att föredra i väntan på att köplägen i aktier infinner sig.

    Kan också nämna att jag träffat förvaltaren Peter Bolte (SHB) och jag måste säga att han känns både kunnig och förtroendeingivande.

    Med vänlig hälsning
    /Vägen till Frihet

    SvaraRadera
  2. Tack för ditt fina, långa och utförliga svar. Jag märker, likt du skriver, att vi är i någorlunda samma situation. Likaså har jag kommit till samma slutsats som du, att jag inte kan hitta andra och bättre alternativ om jag ej är beredd att höja risknivån. Likaså är 6-10 % per år bättre än ingenting alls och om jag går in med de summor jag tänkt blir det en helt "okej" summa (med risk att låta som en bortskämd unge med silverskedar i varje ficka).

    Jag tittar på just "medium" samt "small" och placera en del av det totala sparkapitalet där. Sedan kommer jag fortsätta med månadsöverföringar till ISK:t.

    Jag kommer låta detta beslut få ligga i huvudet veckan ut innan jag tar det. Investeringar skall ske på noggrant begrundande där man låtit tänka på alla variabler.

    Kul att du träffat förvaltaren, det ger ett tryggt intryck att du bedömer honom som såväl kunnig som förtroendeingivande.

    Som alltid: tack för ditt svar och kul att du tittar in! Jag får extremt mycket i utbyte av dina (och andras) konstruktiva kommentarer!

    /Sofokles-

    SvaraRadera