fredag 30 januari 2015

En klöver, emigration från Pakistan, månadsavslut & barn/ungdomsminnen

V.I.L.K.E.N V.E.C.K.A. Protector har rusat snabbare än Usain Bolt och det är en fröjd att se hur ISK:t utvecklas. Just nu lite drygt 17 % vinst. Dock, det finns ingen vinst, eller förlust, förrän man sålt och således väljer jag att bara fokusera på företaget och inte kursen. Vad som helst kan hända och innan man vet ordet av är de dryga 17 % på plussidan helt plötsligt på minussidan.

Denna vecka har jag överfört 50 000 kr till ISKT:t och för dem har jag b.la. köpt 110 st Klövern preferensaktie. Mitt innehav blev inte lika stort som i Akelius. Dock ämnar jag öka. Anledningen till klövern och inte en ökning i Akelius var dels att jag ville sprida mitt kapital, dels det faktum att Klövern just nu handlas under dess inlösenpris. Detta är också en anledning till att jag funderar på att öka.

I veckan kom såväl SEB som NCC och Nordea med sina rapporter. Jag tänker inte skriva spaltmeter om dem utan konstaterar att NCC tycks få en riktigt fin vårkant med stora orderingångar och extra roligt var att se hur väl "Roads" tycks gå. Jag behåller mitt innehav och gläds med en fin utdelning 2ggr/år.

Nordeas rapport var ett riktigt glädjebesked och banken ångar på. Utdelningen ökas med hela 44 %, vilket inte tillhör vanligheterna. Vad som dock oroar mig är att banken väljer att ligga farligt nära finansinspektionens krav på 20 punkter vad gäller minimikraven på balansräkning och kapitaltäckning. Här har SEB fler punkter och därmed tryggare marginaler. För tillfället är jag inte mycket oroad men denna stora diskrepans tål ändå att uppmärksamma mer noggrant kommande kvartal. 
För er som vill läsa mer om Nordea och dess fina case för tillfället rekommenderar jag Avanza och alla de nya köprekommendationer som där står att läsa.

SEB lyckades inte leva upp till analytikernas förväntningar och kursen sjönk initialt för att sedan återhämta sig. Jag tycket rapporten var bra och det som var extra roligt tillika bra var att räntonettot var högt och att provisionsnettot hade ökat med ca 10 %. Därtill är det också roligt med en ökad utdelning från 4 kr till 4,75 kr. Jag passade på att öka mitt innehav till 668 st aktier!

Denna vecka har jag även emigrerat från Tundra Pakistan. Anledningen är den enkla att jag dels känner att det är en svår region att hålla koll på, dels kände jag mig inte "hundra" efter mitt köp. Känslan sade att detta nog inte var en genomtänkt investering och således sålde jag. Denna säljorder slutförs idag, fredag, och pengarna kommer synas i mitten av nästa vecka. Jag funderar på att antingen öka i Klövern, Catella eller ta in Zalaris om tillfälle infinner sig.
Tundra Pakistan kan säkert fortsätta sin fina utveckling, men det får då bli utan mig på tåget.

Januari månad är nu slut och jag kan konstatera att mitt kapital aldrig varit såhär stort. Kapitalet har ökat från 1 143 641 kr till 1 197 366 - en ökning på ca 54 000 kr (stapel 7 i diagrammet representerar januari 2015. Jag ska redigera alla diagram men är ngt stressad just nu. Ber om förståelse).
Sparkvoten denna månad blev 83 %, vilket är 13 % över mitt mål. Detta känns mycket roligt och det gör att februari, som kommer bli dyr pga. operation, tandläkarbesök mm. känns något lättare.

Avslutningsvis fick jag ett psykbryt (svenskt ord?) mitt i veckan och satt och läste mycket om Zelda (tv-spel). Kom att tänka på när jag var yngre och mer eller mindre nördade sönder "A link to the past" på SNES. Det hela slutade med att jag beställde "Hyrule Historia". Jag har inte spelat alla de spel som kommit efter "A link to the past" (ströspelat "Wind Saker" samt "Twilight princess") men för mig är hela denna värld en underbar eskapism. Kanske borde jag unna mig ett Wii U och försöka finna lite tid att sitta ned? Mindfullness 2.0?

Ett tillägg. Läste på börssnack imorse, fredag, att Shamaran viss skulle rusa och att man visst skulle skynda sig att haka på tåget (en floskel jag ALDRIG läst på bs förut). Jag undrar om Snåljåpen inte lämnat tillbaka den spåkula han i onsdags fick låna?;) För det där tåget måste ha gått så snabbt att jag ej hann med att se det...




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar