fredag 23 januari 2015

Tundra Pakistan, NCC, Nordea, Catella och 1 år äldre.

En mycket intressant vecka som förvisso ännu ej är slut. Den största makrohändelsen var, som alla säkert vet, ECB och deras QE som beslutades i går, torsdag den 22/1. Jag hade väntat mig QE men dess storlek var mer svårsiad. Även om jag är övertygad om att denna QE i slutändan kommer straffa alla som "leker" på börsen, då en bubbla mer och mer byggs upp, tror jag att detta år kommer bli ett uppgångens år.

Det återstår ytterligare en makrohändelse och det är Greklans val på söndag. Vi får se hur marknaden reagerar på detta...

Denna vecka har flera inköp gjorts. Det första inköpet var ett återköp: Catella. Som tidigare skrivits gillar jag bolaget skarpt men har haft stora tvivel. Vad som fick mig att handla aktien igen var att jag kände en växande övertygelse att de klarar av att vända åren av minus till att nu gå plus samt att lita på den analys jag gjort. Jag ser fram emot deras rapport i slutet av februari men tror inte det blir tal om utdelning detta år.

Det andra köpet blev en fond. I mitt senaste inlägg skrev jag om att jag köpt Carnegies Indienfond. I kommentarerna fick jag då ett inlägg om Tundra Pakistan, vilket är en fond jag tittade mycket på i maj/juni 2014. Det är en högriskfond och den har gått riktigt bra det senaste året. Om detta betyder att den ska fortsätta eller inte fortsätta detta år är svårt att sia. Dock tror jag mer på det förstnämnda, då oljepriset är tilltalande för utvecklingsländer, QE samt landets politiska utveckling. Det är mer en chansning än ett "tryggt" innehav och jag kommer följa denna mer noggrant än Indienfonden. Köpet blev till en summa av 50 000 kr.

I veckan har även Nordea samt NCC införskaffats. Nordea är en bank som ofta får negativa skriverier av kunder men ändå fortsätter leverera resultat. De har en viss risk mot Ryssland, vilket har gjort att jag länge hållit mig tvivelaktig till den. Dock, när Nyhetsbyrån kom med följande meddelande:


CHF-EXPONERING I ÖSTEUROPA NEDÅTRISK, MEN BEGRÄNSAD


fick jag mer lugnt. I dag, fredag den 23/1, kan man även läsa att ett rörelseresultat på 1, 113 MLN EUR väntas samt att en möjlig utdelningshöjning kan komma! 

För den som vill läsa mer om Nordea kan jag rekommendera Vägen-till-frihet och dennes analyser. 

NCC är ett byggföretag jag länge velat äga men aldrig tagit mig tid att analysera. Det är ett växande företag som syns land och rike runt. Med dagens lågränteklimat känns det bra att ha ett byggföretag i portföljen (som även har en fin utdelning).

Det är ej mycket likvida medel kvar på ISK:t just nu. Jag funderar att köpa Klövern preferensaktie, då  jag vill ha en mer "defensiv" investering samt ha ett företag som ger bra och fin utdelning. Likaså kan jag tänka mig öka Indienfonden (även om Carnegie tar en fet avgift) och Akelius pref.aktie .

I februari är det stor möjlighet att jag för över ytterligare 50 000 kr från mitt sparkonto. Dessa kommer då läggas i en defensiv investering, såsom Klövern pref. eller Akelius pref. Jag är lite rädd att ha för mycket av hela mitt kapital investerat, då all aktivitet på börsen är förknippad med risk.

Slutligen har Akelius pref.aktie införskaffats. Ett inköp jag mer ser som en "defensiv" placering.

Det har blivit många köp på en kort period nu, men detta har skett med tanken/tron/(övertygelsen...huga!) att det dyra mer kommer bli dyrare än billigare.

För övrigt kan jag konstatera att portföljen har utvecklas sig mycket väl sedan årsskiftet samt att jag idag, fredag, är ett år äldre




6 kommentarer:

  1. Grattis!

    Hoppas att jag inte förvillade dig för mycket ang. Catella. Blev lite förvånad att du sålde såpass snabbt. Viktigt att kunna lita på sig själv och sin egna analys. Antar att du känner dig tryggare med en investering nu?
    Efter att själv ha läst på mer om bolaget så verkar de kunna göra bättre än vad de gjort historiskt. Funderade själv på att ta in dem efter att ha läst lite men vill en del marginal. Hoppas det går bra för dig. Nordea och NCC är båda bra bolag, är oklar över nuvarande värdering men det gäller väl nästan alla aktier. NCC har jag velat ta in länge men brist på kapital och andra möjligheter har stoppat mig.

    SvaraRadera
  2. Tack Ruter!

    Nej, du förvirrade mig inte ang. catella. Tvärtom, du fick mig att verkligen betänka mina analyser och mitt beslut. Det är precis sådan feedback jag önskar och är extremt tacksam för att du dels läser min blogg, dels kommer med konstruktiv och adekvat feedback!

    Vad gäller NCC och Nordea så ja...nuvarande värdering kan ifrågasättas (vilket gäller för hela marknaden). dock, på sikt tror jag på båda men har idag haft en viss nervositet inför Nordea och deras rapport i veckan. Hur ser krediterna ut...(?).

    Vad tror du om att antingen öka i Indienfonden (alt. ta in SEB Bioteknik) eller köpa Klövern pref.? Subjektivt, ack jag vet. Dock, jag fattar mitt eget beslut. Dock, alltid skönt/roligt/intressant att höra vad andra anser.

    Tusen tack för dina trevliga, adekvata och givande inlägg!

    Mvh

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad bra, då mottogs informationen som jag hoppades :)
      Inte för att jag har så bra koll på Nordea men tror inte krediterna kommer bli någon dealbreaker. Ryssland risken för Nordea har väl kanske blivit prissatt genom att Norde handlas till P/E 13?

      Lite i varje skadar väl aldrig? Jag har själv hållit mig ifrån preffar då jag tror aktier kommer ge mer avkastning över tid. Även om det ser intressant ut att de handlas under inlösen. En fråga med preffar och den motiveringen är dock om de kommer lösa in preffarna så snabbt som möjligt eller inte.

      Bioteknik har väl gått som tåget länge nu, kan säkert fortsätta men tror den sektorn kan drabbas hårt vid en generell nedgång. Att aktier inom sektorn kan vara volatila motverkas lite av att det är i en fond vilket är trevligt.

      Mer i Indien låter ganska fokuserat (med tanke på att du redan har 11% där) om du inte har väldigt bra koll på Indien. Kanske finns andra alternativ som också är bra. Värt att nämna är att för mig är tillväxt länder (via fonder) ett bra sätt att få långsiktigt avkastning då om 10-20år lär de länderna gjort bättre en Sverige men närmaste åren kan de gå mycket +/-.

      Radera
    2. Tack för ditt svar!. Du talar visdomsord ang. Nordea och att det mesta torde vara inprisat.

      Vad gäller Indien anser jag mig själv ha en bra översyn, då jag läst mycket och känner mig trygg. SEB Bioteknik (och bioteknink överlag) har gått riktigt bra en lång tid men vad säger att det ska sluta? Likaså, vad säger att den ska fortsätta? Enligt de flesta s.k. "experter" är denna bransch mer okänslig för stora konjunktursvängningar men extra känslig för allt inom bioteknik och när det går ned...ja, då går det verkligen NED.

      Allt tål att tänkas på och tiden ligger för mig. Jag är ung (29 år) och har ej bråttom. Min filosofi är att skynda långsamt och hellre små men trygga/stabila steg än att chansa och riskera "ett stag fram, två steg bak".

      Ännu en gång: Tack!

      Radera