fredag 13 februari 2015

Going up up up...should we be scared?

Vilken vecka! Vilken vecka! Jag tror det är få som inte fått njuta av en uppgång denna vecka. Visst är det en underbar känsla att titta på ISK:t men samtidigt har jag en stor repsekt tillika insikt för att dagens plus kan vara morgondagens minus och försöker se till bolagens värden (vilka är riktigt höga nu). Jag tror att det dyra kommer bli dyrare men vid en räntehöjning kommer aktiekurserna att sjunka. Dock, när denna kommer vet bara Gudarna (och Ingves) och fram tills dess kan man enbart försöka utnyttja situationen på bästa möjliga sätt.

Denna vecka har följande hänt:


  • Fört över ytterligare 50 000 kr från sparkontot. Detta gör att urspungssumman (dvs. utan den just nu existerande avkastningen/värdeökningen) ligger på 645 000 kr.



  • Ökat i Vardia med 695 st aktier. Detta gjorde jag i måndags till en kurs på 27,50 NOK. 



  • Fått 745 kr i utdelning av Akelius pref.aktie.



  • Sålt Carnegie Indienfond. På cirka den månaden som den fick vara i min portfölj betalade den en hyra på ca 3500 kr. Inte illa på denna korta tid!



  • Köpt Tele2.

  • Sålt Swedbank med ett par hundringar i vinst och istället köpt Handelsbanken. Bedömer SHB som ett "säkrare" långsiktigt innehav jämfört med Swedbank. Likaså har min portfölj redan en stor del banker. Således blev det ett byte istället för att låta båda få trängas.



  • Köpt Fenix Outdoor International.


Fenix Outdoor är ett spännande tillväxtcase och nästa vecka kommer bolaget med en, på förhand, omtalad rapport. Jag tror att detta företag kan bli en fin investering på 6+ månader och planerar att ha dem ännu längre. Detta förutsatt att inga negativa och bolagsspecifika händelser inträffar.

Vad gäller nästa vecka är det två andra rapporter som också ska avhandlas: Vardia samt Catella.
Vad gäller Vardia hoppas jag på att vi kan se att den efterlängtade vinsten närmar sig. Jag tror inte på blå siffror på torsdag men däremot i kommande rapport, dvs. Q1 i maj. Kursen har redan nu börjat vakna och idag, fredag, var den uppe och nosade på 30 NOK - kul!
I tisdags, den 10/2, kom bolaget med försäljningssiffrorna för januari. Dessa landade på 92 MNOK och vad som är extra roligt är att Danmark har börjat att fart samt att Sverige utvecklas i samma riktning. Förvisso ska man inte stirra sig blind på enbart en månadsförsäljning, men allt pekar åt rätt håll!
I går, torsdag, publicerades även detta på deras hemsida.



Catella tror jag kommer leverera efter förväntningarna. Dock tror jag ej på utdelning. Av vad jag läst på bloggar, börssnack mm. tycks många förvänta sig just detta och pga. det tror jag på en viss dipp om nämnda uteblir. Jag har ett extra vakande öga på denna aktie då jag upplever den mer volatil än flera av mina andra innehav.

I veckan kom Protector med sitt bokslut och detta var en fröjd att läsa. ÄMT sammanfattar detta mycket bra och jag rekommenderar er att läsa hans reflektioner. Kortfattat kan sägas att bolaget tuffar på bra och att utdelningen höjs från 1,75 till 2 NOK.

Nu när de flestas portföljer ligger på ATH kommer följande stycke att bli lite...paradoxalt. Dock, jag har sökt runt på google i jakt på att finna bloggar e.d. där skribenter, som fått uppleva enorma/stora nedgångar skrivit. Jag skulle vilja läsa hur de tacklade situationen, hur den kom att uppstå, vilka misstag de ansåg att de gjorde mm. Är det någon som har tips eller förslag? Inte för att jag vill "gotta" mig i andras misslycka, utan mer för att intala mig själv att det lika väl kan vara jag nästa gång om jag inte fortsätter att analysera, värdesätta och begrunda mina investeringar. Det finns ingen värre fiende än hybris och slentrianet.

Vill passa på att ännu en gång göra reklam för Värdepappret. Det återstår 3 dagar på öppningserbjudandet som ni finner här. Första numret höll mycket hög klass och detta kan ni hitta här.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar