onsdag 19 december 2018

Det svåra med nedgångar

I takt med dessa börstider kommer jag att tänka på hur jag var sommaren 2015, då det senast var en mer skakig och osäker börs (jag skrev flera inlägg, b.la. här, här  och här). Den gången var det Grekland och deras skuldsättning tillika driva politik som var orsaken framför övriga, medan det denna gång, hösten 2018, ömsom är konjunktursoro, ömsom handelskonflikter men även räntor. Vilken av dessa tre som är den främsta orsaken till de skakiga börserna just nu vet jag inte och troligtvis är nog summan ekvivalent med delarna i detta fall. Spelar det också någon roll? Ja, visst gör det beroende på investeringstid, strategi, viktning et cetera, men för mig är det same same, då jag har en relativt bred diversifiering och mer fokuserar på återkommande, stabila och stigande utdelningar. Vad som då driver en allmän nedgång blir, förstå mig rätt, oväsentlig. För mig blir mer fokus att hitta bolag som drabbas extra hårt men som har såväl en tryggande och lång historik som stabila finanser/balansräkning.

"[...]Därtill finner jag det viktigt att ha respekt; respekt för mig själv och min upplevda (inbillade?) kunskap[...]

När jag tänker tillbaka på tiden kring sommaren 2015 kan jag minnas, med handen på hjärtat, att detta var en hemsk tid för mig och här kom mitt psyke att sättas på prov, ett psyke jag tills denna tid upplevde som starkt. Jag kände då och känner det än mer idag att detta var mitt elddop. Ömsom kom jag ena dagen att känna mig säker och tog position i flera bolag, såsom Telia, H&M och Atlas Copco, ömsom andra dagen känna en stor osäkerhet och då sälja till röda siffror. Dock mynnade det hela ut i en sorts självkännedom och ett än mer starkare psyke och jag gick vinnande ur striden, för sedan dess har säkerheten varit mer stabil och jag har inte haft tvivel eller en osäkerhet likt denna. 

Samma gäller nu - jag är lugn och känner mer att det nu handlar om att inte köpa för mycket och inte för fort. Därtill finner jag det viktigt att ha respekt; respekt för mig själv och min upplevda (inbillade?) kunskap, samt min icke-existerande sådan. Utöver detta krävs också respekt för mina pengar och att förvalta dem väl samt marknaden och dess mekanismer och att aldrig, aldrig, ta något för givet. 

Då jag främst letar efter bolag som tillhör epitetet "stora, stabila, lönsamma, som också har utdelning, vilken bedöms stabil och över tid stigande" i syfte att bygga en s.k. pengamaskin (aldrig kommit att uppskatta det begreppet, likväl...) vill jag också ha en bred diversifiering. Det svåra med detta är att när nedgångar likt nuvarande kommer, där en majoritet av börsens bolag tappar många miljarder i börsvärde, är  frågan om jag skall öka i befintliga, vilka jag upplever mig mer trygg och inläst på, eller ta in andra, som sedan länge har funnits på bevakningslistan. Det finns både för- och nackdelar med båda förfarandena. 


Fördelen med att diversifiera än mer är att jag tror mig öka sannolikheten att kommande utdelningar inte kommer att minska om ett eller ett fåtal av mina bolag drabbas av en (förhoppningsvis tillfällig) svacka. Emellertid kan också det omvända gälla - jag köper idag ett bolag som kommer att gå "okej", men istället ökar ett bolag som jag sedan länge äger sitt resultat avsevärt. Då jag främst fokuserar på att begränsa nedsidan känns det mest logiska att ta in nya bolag om jag finner dem köpvärda samt bedömer dem vara något att äga för en lång framtid. 

"[...]Slår jag index är jag nöjd, självklart[...]"

En risk med att ha många bolag är att om det vill sig så illa att flera av dem kan tvingas till nyemissioner eller dylikt, där aktieägarna blir frågade till att rycka in, kan det bli en tråkig situation (Swedbank 2008 under finanskrisen är ett av flera exempel). Sedan skall det ej glömmas med att hinna med och hålla samtliga innehav under en uppsikt. Förvisso kräver vissa mindre än andra, men ändå vill jag ha en viss kontroll och vetskap.

Hur tänker du om att öka i befintliga, eller istället ta in nya bolag och med det bredda portföljen? Mitt syfte är inte att outperforma index. Slår jag index är jag nöjd, självklart, men det främsta syftet är att bygga en maskin som genererar utdelningar att spendera på resor, upplevelser, vänner, släktingar, middagar et cetera. Och ja, självklart skapa mig en ekonomiskt trygghet att alltid falla tillbaka på.

2 kommentarer:

  1. Själv adderar jag aldrig till mina förlorare. Jag hade fel helt enkelt. Är aktien så bra som jag trodde den var varför faller den då i värde? HEBA är en aktie som jag skrivit en del om tråkigt givetvis men sakta men säkert stiger den. Här adderar jag till mitt innehav.

    Sedan är det kul att läsa bloggar i den marknad vi befinner oss i. Fundamentalanalysbloggen som drivs av en högt begåvad man konstaterar. I FEEL STUPID. I WAS STUPID. Jag stirrade på texten. Är detta verkligen Mäster Magnus som skriver så här. Nu väntar jag bara på att Lundaluppen skall baka ett pepparkakshus poserande i bästa Ernst stil. Blogginlägget kan heta HÄR ÄR JAG!

    Har skickat mina julkort men Fundamentalanalysenbloggen hade fått ett kort i klassen mest ödmjuka inlägg. Vill även plussa lite för Olle Snåljåps lästips. Thinking in bets. Skriven av en kvinnlig pokerspelare som heter Annie Duke. Boken handlar inte om poker, men ta dig tid att läsa den. Hon spelade in närmare 4 miljoner dollar. Det handlar om decision making under pressure.

    Mvh

    Lars

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Lars och tack för din kommentar!

      Visst finns det sanning i att vattna blommorna och rensa ogräset och mer ofta än sällan tror jag att detta är rätt väg att gå. Dock... Apple innan de blev det Apple som vi känner dem idag. IBM under 1990-talet. Ja, det finns vissa bolag som har varit sänken men som har kommit tillbaka. Kan det hända igen, med t.ex. Ratos? Absolut, men det kommer att ta tid. En lång tid.

      Läste nyss Magnus' senaste inlägg och uppskattar att han är så transparent i sina tankar/känslor. Att LL skulle skriva "Här är jag" håller jag lika sannolikt som att Ingves höjer räntan igen. I morgon.

      Hoppas att såväl glögg som äggtoddy smakar dessa juletider!

      /Sofokles

      Radera