fredag 27 december 2019

Intervju med allas vår mästerkock

Julen har passerat, men fredagshögtiderna fortsätter. Idag är det ett nöje tillika en ära att få ett kärt återbesök av min vän och hela twitters vän, mästerkock och investerare - Anders Ölve. Nedan är ett utdrag från hela texten, som finns att läsa på Trade Venue, där jag numera håller till.

Sedan den senaste intervjun med Sveriges mästerkock har mycket hunnit med att hända och jag finner det alltid intressant att språkas Anders Ölve, en härlig person som jag känner mig ärad att kalla för en “vän”. Den senaste intervju blev mycket uppskattad och då jag har fått många meddelanden om att intervju honom även i nuvarande serie kändes det som ett tecken. 
Tack ännu en gång, Anders, att du tar dig tid för en ny intervju. Sedan vår senaste intervju har mycket hänt, detta såväl rent ekonomiskt som personligt. Bland annat har du kommit att axla rollen som tränare för din dotters handbollslag, vilket jag finner mycket roligt. Låt oss dock först fokusera på din portfölj, för om jag minns rätt sålde du alla(?) innehav för cirka 1-1,5 år sedan? Vad hände? Varför denna försäljning?
Huvudsyftet var helt enkelt att lyfta bort tillgångarna från driftbolaget för att skydda dem och bygga murar. En möjlighet till det gavs då jag hade både vinst och utdelningsutrymme som motsvarade på en höft värdet av innehaven. Efter det gjorde jag det trista valet att lösa samtliga bolån. Bland annat fick jag äran att betala ränteskillnadsersättning på nära 0,5 milj sek (så var försiktiga med att binda lånen därute..). Som företagare har familjen många år levt ett ekonomiskt otryggt liv, så detta skapade någon form av balans och stabilitet i närvaron för oss alla. Försäljningen hade i sak ingenting med tajming att göra även om multiplerna gjorde valet kanske lite enklare. 

God fortsättning!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar