lördag 4 april 2015

Q1, portföljsuppdatering och (en glad) påsk.

Denna soliga påskvecka överförde jag ytterligare 30 000 kronor till ISK:t. Dessa användas bland annat till att öka i Starbreeze samt till inköp av Zalaris. Portföljsvärde utan avkastning uppgår nu till 675 500 kr och med avkastning till 720 634 kr. Således en avkastning på cirka 45 000 kr på årets första kvartal - INTE fy skam!

Båda dessa bolag ser jag som "kryddor", vilket blir tydligt när man ser dess procent i förhållande till hela portföljen. Starbreeze kommer ha sin gyllene period om cirka 1 år, då de (om inget oförutsett inträffar) släpper "The Walking Dead". Därtill jobbar de även på sitt mytomspunna projekt "Storm", ett spel de själva sagt inte prioriteras förrän TWD är färdigt. Innan detta kommer de fokusera på en ny-release av sitt hyllade och omtyckta spel "Payday 2", som kommer till den nya generationens konsoler i juni 2015. Jag är inställd på en extremt skakig resa men tror och hoppas att en investering här kan ge en fin avkastning till slutet av 2016.

För er som vill läsa mer om Starbreeze rekommenderar jag Avanzas forum samt edmundcapital, där den "legendariske" Mozzes skriver riktigt matnyttiga analyser.

Vad gäller Zalaris kan jag rekommendera Snåljåpens analys som ni finner här.

Portföljen ser nu ut enligt följande:


Hur blev ditt Q1 2015?

Jag önskar alla mina läsare en riktigt Glad Påsk!

3 kommentarer:

  1. Nice i absoluta tal men du glömde redovisa det som räknas, den procentuella avkastningen. Nu vet jag ju att Vardia var en stor smäll så jag kan förstå om du inte vill redovisa det men jag tycker det är viktigt. Åtminstone för helåret i alla fall.

    Önskar dig en skön vår!

    SvaraRadera
  2. Tack för din kommentar. Mycket riktigt håller jag med dig - jag missade att skriva ut den procentuella utvecklingen sedan 1/1-2015.

    Enligt Avanza är den 8,55 %. Således mycket under index. Anledningen är, likt du själv skriver, Vardia. Dock, året är ej slut än och all vinst är bättre än ingen sådan. Skulle jag stå vid årslutet med dessa siffror jag nu har skulle jag vara nöjd och glad!

    Tack för din kommentar
    /Sofokles-

    SvaraRadera
  3. Ja, det är en rätt ok årsavkastning!

    Vänliga hälsningar

    SvaraRadera