fredag 28 augusti 2020

USA-valet. Och förloraren är...

 Har marknaden prisat in en seger för Trump? En för Biden? Nuvarande prognoser visar att Biden har ett övertag, men hur ofta har vi inte sett det och sedan stå med hakan i golvet när det verkliga, och det som över huvud taget betyder något, resultatet presenteras? Brexit samt Trump vs. Clinton är bara två av relativt många bataljer där vinnaren har varit den otippade.

Jag är mycket intresserad av politik i allmänhet, men amerikansk i synnerhet och finner det intressant att se hur många kloka huvuden det finns på andra sidan pölen, men också lika skrämmande hur många okloka dito som finns.

Att försöka sig på att tajma valet med sina investeringar är något jag inte vill rekommendera och inget jag själv ämnar göra, utan jag fortsätter med den välbeprövade formeln att sprida ut inköp över tid, vilket mer ofta än sällan tenderar att infalla sig då lönen anländer till kontot.

Trots att jag ej ämnar försöka mig på en sorts tajming kommer jag ändå vara beredd att använda lite ur den krigskassa som jag har och det enda som jag tror kan skapa ett sorts fall på börsen är inte om Trump vinner. Ej heller är det att Biden vinner. Nej, det som kan skapa en liten oro är att ingen av kombattanterna ömsom accepterar sin förlust, ömsom den andras vinst och att detta drar ut på tiden. Det har länge talats om den risk som finns att Trump ”vägrar att flytta ut” och hur ofta får vi just nu inte läsa om hur nämnda börjar bygga en bas med lögner(?) om det förfärliga med poströstning och det fusk som förekommer med det.

Läs vidare på Trade Venue - självklart är länken fri från alla sorts sjukdomar á la affiliate.

Trevlig helg!

/Cristofer

2 kommentarer:

  1. Håller helt med signaturen Frihet. Jag tror och hoppas Trump vinner valet. Hotet mot valresultatet står Biden lägret för.

    Mvh

    Lars

    SvaraRadera
    Svar
    1. God lördag Lars och tack för en ny kommentar!

      Jag är mycket kluven - båda sidor/kandidater har sina respektive styrkor och svagheter, men frågan som skall ställas är "vem är minst skadlig" för den värld jag vill ha samt verka och vara i? En tv-serie- och fastighetsman drabbad av hybris 2.0, eller en gammal, halvsenil och kappvändare deluxe?

      Hoppas att allt är bra med dig!

      /Cristofer

      Radera