söndag 30 augusti 2020

Creades - behålla?

Jag kom att ta in Creades, herr Hagströmers klenod, i slutet av 2017 och har sedan dess ökat vid två tillfällen. Den observanta ser att det finns ett ”sälj” i nedan bild och detta då det kom sig som så att jag av misstag handlade på fel konto.

Jag valde att investera i Creades av flera anledningar.

Avanza – en bank som år för år växer och tar marknadsandelar (framröstad som Årets bank två år i rad). Den gör detta genom att ständigt förnya sig och svara mot kundernas önskemål (även om jag ibland kan känna att vissa ”mojänger” kunde ha sparats till förmån till andra). De lockar nya investerare och de som var tidiga kunder är idag mer rika än dess antonym, vilket gynnar banken via b.la. att många tar (hus)lån, courtageinkomster, förvaltningstjänster et cetera.

Jag tror att inom 3–5 år kommer det första steget mot en expansion till övriga Norden att ske. Detta trots att de inte ens har tagit 5 % av bankssektorn i Sverige. Utöver detta finns alltid den potentiella ”risken”, eller ”möjligheten” beroende på perspektiv, till uppköp på delar av eller hela verksamheten. Dock är detta inget som jag tar med i beräkningarna. Nedan är taget från Börsdata och visar R12, 3 år.

Läs vidare på Trade Venue, där hela inlägget står att läsa.

Trevlig dag!

/Cristofer

2 kommentarer:

  1. Ja, det är svårt det där. Är själv i samma tankar. Det är i stort sett Avanza man köper när man köper creades. Vet inte hur mycket av creades portfölj avanza ligger på men vill minnas att det är i 30 - 40%. Avanza har väl stått och stampat ett tag för att det senaste året flyga upp över 100%.

    SvaraRadera
  2. Hej Investerarfar och tack för din kommentar!

    I Mitt inlägg skriver jag att Avanza står för 44 % av hela substansen - kanske missade du det? Som jag skriver är min bedömning att AVA kommer fortsätta att växa, om än inte i samma nivå och takt.

    Allt gott och tack för ditt besök tillika kommentar!

    /Cristofer

    SvaraRadera