tisdag 1 september 2020

Creades - ytterligare tankar

 I söndags skrev jag ett inlägg om mitt innehav i Creades och jag kom att få en del kommentarer via såväl Twitter som på bloggen, men även via meddelanden/mail. En majoritet säger ”sälj/hyvla” och jag finner anledningarna till detta adekvata. Men… det finns alltid ett ”men”, eller hur? ”Jag tyckte X, men…”.

Min strategi är att premiera (växande) utdelningar och således består en majoritet av portföljen innehav av bolag som delar ut. Jag ser också investmentbolagen som inte bara utdelare och utdelningshöjare, utan att jag här får en bra totalavkastning, vilket inte nödvändigtvis behöver vara fallet i diverse andra (utdelande) bolag, såsom Lazard och GlaxoSmithKline.

Min ambition är att, inom en tidshorisont om 10 år, kunna leva gott på utdelningar. Jag tror inte att jag kommer att sluta jobba, men jag vill ha en stabil, pålitlig och ”stor” fallskärm från min portfölj i form av utdelningar som uppdelat per månad ger en ”normal” nettolön. Sedan är det tacksamt att se kurstillväxt, för visst kommer jag att, ju äldre jag blir, börja nalla. Emellertid är det en mycket lång, lång tid kvar till detta.

Idag är jag 34 år, arbetar fulltid och har även mina bokprojekt. Jag får in en stabil lön varje månad och har full översyn tillika kontroll på såväl in- som utkomster. Jag är således sinte beroende av min portfölj och givet de fakta som ligger på bordet ser jag inte att ett sådnt beroende finns inom de närmsta åren, om ens tjugo sådana.

Jag skulle kunna sälja för att fördela vinsten i andra utdelande bolag och på det sättet öka den totala utdelningen, men det betyder också att jag måste placera dem i rätt och bra bolag. Det betyder också att jag tappar den vikt jag vill ha i investmentbolag – min portföljs kärna. Jag ser att Investor handlas till cirka 16 % substansrabatt och att Industrivärdens ligger kring 9,5 %.  Gällande Öresund handlas de till en, för att vara Öresund, låg premie kring 2–3 %. Jag äger även Svolder, som just nu handlas kring 1–2 % i substansrabatt.

Läs vidare på Trade Venue.

Trevlig dag!

/Cristofer

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar