måndag 14 september 2020

Meritokratins fälla

 Igår, söndag, kunde vi läsa om Ulla Anderssons förslag om hur staten skall kräma ur än fler skatter från Sveriges "rikaste", vilket enligt nämnda är de som tjänar över 42 000 kr. För mig är detta medelklass, men Ulla och jag tycks leva i olika världar. Oasvett kom hennes debatt passande med den bok som jag har läst den senaste 1,5 veckan. Jag ställde även frågan, som såklart inte besvarades, på twitter och frågade vad hon/V tänkte kring deras förslags fjärde punkt... 

Nåväl - åter till en mycket bra bok!

Jag har under den senaste 1,5 veckan läst en majoritet av Daniel Markovits senaste bok, The Meritocrazy Trap: How America’s Foundational Myth Feeds Inequality, Dismantels the Middle Class and Devours the Elite, och upplever att det har varit en minst sagt intressant och matnyttig läsning.

Läs vidare på Trade venue och oroa dig icke, ty länken har ingen affiliatesjukdom.

Trevlig vecka tillönskas!

/Cristofer

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar